• Посилання скопійовано

Підтвердження неможливості виконання податкових зобов’язань

Підприємство знаходилось у м. Маріуполь. Внаслідок бойових дій знищено усі первинні документи, комп'ютерне та інше обладнання. Можливості відправити лист через е-кабінет немає, оскільки втрачені ЕЦП. Яке підтвердження і куди надати про неможливість виконання податкових обов’язків?

Підстава неможливості виконання податкових обов’язків

Особливості такого підтвердження встановлені Порядком № 225.

Згідно з пп. 1 п. 1 розд. ІІ Порядку № 225 однією з підстав неможливості виконання платниками податків – юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов’язків (у тому числі обов’язків податкових агентів) є втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації.

Таким чином, в розглядуваній ситуації є підстава неможливості виконання податкових обов’язків.

 

Якими документами підтвердити?

Такі документи наведені в Переліку № 225.

Тож підприємству варто переглянути цей перелік і обрати ті документи, які найбільше підходять для розглядуваної ситуації.

Наприклад, в п. 16 Переліку № 225 наведено:

  • Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно з пп. 44.5 ПКУ, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пп. 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПКУ).

В розглядуваній ситуації у підприємства знищено первинні документи. Тому факт знищення документів потрібно зафіксувати, спершу провівши інвентаризацію. На підставі матеріалів інвентаризації повідомити податкову про знищення документів.

Про особливості інвентаризації, повідомлення податкової про знищення документів ми детально писали тут.

Причому є два варіанти повідомлення:

  1. згідно з пп. 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПКУ – якщо документи знищено в районі проведення бойових дій. Відновлювати документи в цьому разі дана норма ПКУ не вимагає;
  2. згідно з пп. 44.5 ПКУ – якщо документи знищено на інших територіях. В цьому разі підприємство зобов’язане відновити документи.

Але щоб скористатися першим варіантом, КМУ має затвердити перелік відповідних територій. На сьогодні такого переліку немає. Тому на момент написання цієї консультації немає достатніх законних підстав подавати повідомлення за пп. 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.

А якщо подавати за другим варіантом, знищені документи потрібно поновити. Скоріш за все, в розглядуваній ситуації це неможливо.

Тому доведеться в будь-якому разі подавати за першим варіантом. Але для уникнення непорозумінь може бути доречним узгодити це питання з податковою.

Далі дивимося п. 13 Переліку № 225:

  • Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об’єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

Таким чином, факт знищення майна потрібно також підтвердити матеріалами інвентаризації (інвентаризаційним описом, протоколом інвентаризаційної комісії). До складу комісії слід запросити представників територіального органу ДСНС.

Окрім того, про факт знищення майна слід подати заяву до правоохоронних органів.

Під час проведення інвентаризації потрібно визначити і шкоду від збитків. Шкода визначається згідно з нормами Порядку № 326 (затверджено Постановою КМУ від 20.03.2022 р. №326). Розрахунок шкоди також підтверджуватиметься відповідними документами, наприклад, актом незалежного оцінювача.

Можуть бути й інші документи, наведені в Переліку №225.

З урахуванням наведеного вище, підтвердними документами в розглядуваній ситуації можуть бути копії:

  • повідомлення до податкової про втрату документів;
  • матеріалів інвентаризації, якою підтверджується знищення документів, майна (інвентаризаційні описи, протокол інвентаризаційної комісії тощо);
  • заяви до правоохоронних органів;
  • документи про оцінку шкоди (приміром, акт незалежного оцінювача) тощо.

 

До якої податкової подавати документи і заяву про відсутність виконання податкових обов’язків?

Відповідно до п. 8 розділу ІІ Порядку №225 платники податків подають до контролюючого органу заяву та документи в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет або у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу, або надсилання поштою з повідомленням про вручення.

Тобто, заяву з прикладеними копіями документів можна особисто подати до будь-якого сервісного центру податкової служби. Або надіслати поштою з повідомленням про вручення.

Але перш ніж подати заяву з прикладеними документами, потрібно подати повідомлення про знищення документів. Згідно з п. 44.5 ПКУ повідомлення подають за місцем податкового обліку. А в п. 69.28 підрозділу 10 розділу XX ПКУ не уточнено, на адресу якого податкового органу слід подати повідомлення.

Рекомендуємо з цього питання звернутися до ДПС у Донецькій області (тут та тут).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Безвідсоткова поворотна фінансова допомога: оподаткування при її поверненні фізособі
    Працівник підприємства надає безвідсоткову поворотну фінансову допомогу приватному підприємству. Кошти зараховано 10.04.2024 р. Договір діє до 10.05.2025 р. Повернення може бути достроковим. Підприємство-отримувач є платником податку на прибуток. Які нюанси оподаткування?
    24.04.2024362
  • Податок на доходи нерезидента з транспортно-експедиторських послуг
    ТОВ виплачує доходи експедитору - нерезиденту за договором транспортної експедиції. В акті наданих послуг окремо зазначені послуги з морського, тентового перевезення, розвантаження, оформлення документів тощо, які експедитор оплачує третім залученим особам, і окремо вартість послуг експедиторського обслуговування. Чи оподатковуються такі доходи за актом податком на доходи нерезидентів?
    24.04.202417
  • Нецільова благодійна допомога фізособі грошима: правила оподаткування
    Чи є обмеження щодо суми надання нецільової благодійної допомоги працівнику та не працівнику підприємства і як вона оподатковується? Чи є збільшення фінансового результату до оподаткування на цю допомогу?
    19.04.202456
  • Що буде з податками у ФОПа-таксиста, який уклав договір про використання платформи Bolt?
    ФОП – платник єдиного податку ІІІ групи, без ПДВ, укладає договір щодо перевезень з Bolt-нерезидентом. Кошти від пасажирів надходять на рахунок Bolt - нерезидента. Потім ФОП отримує від цього нереидента оплату за послуги з перевезення, але на валютний рахунок. Чи виникає податкове зобов’язання з ПДВ у ФОПа?
    19.04.202434
  • Чи є пільга з податку на нерухомість при виготовленні продукції з давальницької сировини?
    ТОВ має основний вид діяльності за кодом 23.70 «Різання, оброблення та оздоблення декоративного та будівельного каменю». Уклало договір на переробку давальницької сировини, за яким отримує від замовника блоки з каменю і використовуючи власні приміщення, станки, електроенергію, робочу силу тощо виготовляє пам’ятники, плитку тощо. Чи має ТОВ пільгу з податку на нерухомість при виготовленні продукції з давальницької сировини?
    16.04.202419