Як визначити податок для земель без НГО?
Відповідно до пп. 277.1. ПКУ, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких не проведено, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Тобто, не важливо, земельна ділянка сільськогосподарського призначення чи ні, якщо нормативна грошова оцінка (далі НГО) не проведена, то використовуємо нормативну грошову оцінку одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
НГО одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим та за областями на 1 січня 2020 року наведено в Методиці НГО, затвердженій постановою Кабміну від 03.11.2021 р. №1147.
Звертаємо увагу, відповідно до пп. 289.1 ПКУ для визначення розміру податку платнику потрібно НГО проіндексувати. На цьому наголошують і податківці в ЗІР, категорія 111.02: «Які коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель застосовуються при обчисленні податкових зобов’язань з плати за землю за 2023 рік для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено та які не належать до сільськогосподарських угідь, якщо базова величина нормативної грошової оцінки щодо яких визначена як розмір нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по області?».
Своєю чергою, коефіцієнти індексації НГО за 2020-2024 рр:
- 2020 рік для всіх категорій земель — 1,0;
- 2021 рік - 1,0 для сільгоспугідь та 1,1 для земель несільгосппризначення;
- 2022 рік - 1,0 для сільгоспугідь та 1,15 для земель несільгосппризначення;
- 2023 рік для всіх категорій землі - 1,051;
- 2024 рік - для всіх категорій земель - 1,12.
Більш детально див. нашу новину: Який коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2024 рік?
Як визначити ставку земельного податку?
Плата за землю у складі податку на майно належить до місцевих податків (див. пп.10.1.1, пп. 265.1 ПКУ).
Відповідно до пп. 12.3 ПКУ, сільськими, селищними, міськими радами та радами об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, при прийнятті рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів обов’язково визначаються об’єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов’язкові елементи, визначені ст. 7 ПКУ з дотриманням критеріїв, встановлених розд. XII ПКУ для відповідного місцевого податку чи збору.
Сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень (див. пп. 12.3 ПКУ).
Окремо додаємо новину, де можна знайти інформацію щодо ставок місцевих податків: Ставки місцевих податків та зборів на 2025 рік – уже на сайті ДПС
Підсумуємо:
- База оподаткування: Якщо нормативна грошова оцінка (НГО) земельної ділянки не проведена, базою для розрахунку земельного податку є НГО одиниці площі ріллі по області (або АР Крим), де розташована ділянка. Це стосується ділянок будь-якого призначення;
- Індексація: Визначену НГО одиниці площі ріллі необхідно проіндексувати. Коефіцієнти індексації встановлюються щорічно;
- Ставка податку: Ставку земельного податку встановлює відповідна місцева рада (сільська, селищна, міська). Ця ставка не може перевищувати 5% від НГО одиниці площі ріллі по області (АР Крим).
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.
Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.
Зареєструватись