Правові наслідки
Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону №1207-VII правочин, стороною якого є суб’єкт господарювання, місцезнаходженням (місцем проживання) якого є тимчасово окупована територія, є нікчемним. На такі правочини не поширюється дія положення абз. 2 ч. 2 ст. 215 ЦКУ. Тобто, такий нікчемний правочин не може бути визнаний судом дійсним.
Відповідно до ч. 1 ст. 216 ЦКУ недійсний правочин не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов'язані з його недійсністю.
У разі недійсності правочину кожна із сторін зобов'язана повернути другій стороні у натурі все, що вона одержала на виконання цього правочину, а в разі неможливості такого повернення, зокрема тоді, коли одержане полягає у користуванні майном, виконаній роботі, наданій послузі, - відшкодувати вартість того, що одержано, за цінами, які існують на момент відшкодування.
Відповідно до ч. 2 ст. 13 Закону №1207-VII здійснення господарської діяльності юридичними особами, фізичними особами - підприємцями та фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, місцезнаходженням (місцем проживання) яких є тимчасово окупована територія, дозволяється виключно після зміни їхньої податкової адреси на іншу територію України.
Відповідно до ч. 6 ст. 13 Закону №1207-VII переказ коштів між тимчасово окупованою територією та іншою територією України забороняється.
Законом №1207-VII передбачено й інші обмеження для розглядуваної ситуації.
Податкові наслідки
Встановлені пп. 26 під. 10 розд. ХХ ПКУ. Про ці наслідки детальніше можна почитати в Інформаційному листі ДПС №23.
Тут зазначимо тезисно.
Податок на доходи нерезидента
Доходи осіб, що зареєстровані на тимчасово окупованій території, вважаються іноземними доходами для цілей оподаткування. Це означає, що на суму такого доходу слід нарахувати податок на доходи нерезидента, згідно з пп. 141.4 ПКУ.
Щоправда, в розглядуваній ситуації це правило не застосовується, адже дохід отримує підприємство продавець, яке знаходиться на території України, яка не є окупованою. А не підприємство, яке знаходиться на окупованій території.
Контрольовані операції
Другий момент - господарські операції із особами, які мають податкову адресу на тимчасово окупованій території, можуть визнаватися контрольованими для цілей трансфертного ціноутворення.
Про ознаки контрольованих операцій можна почитати тут, тут.
Фактично операції будуть контрольовані, якщо:
- сукупний об’єм з конкретним контрагентом має перевищувати 10 млн грн,
- сукупний об’єм доходів за бухгалтерським обліком має перевищувати 150 млн грн.
Поряд з цим підприємство продавець має бути платником податку на прибуток.
Тож якщо наведені критерії буде дотримано, платник податку на прибуток має дотримуватися правил трансфертного ціноутворення, повідомити про такі операції у Звіті про контрольовані операції, подати повідомлення про участь у міжнародній групі компаній,
скласти документацію з трансфертного ціноутворення тощо.
Якщо ж такі критерії не будуть дотримані, підприємство продавець не повинен дотримуватися правил трансфертного ціноутворення.
Коригування ПЗ з ПДВ
Це питання ми детально розглядали тут.
Як зазначено вище, у разі визнання правочину нікчемним покупець має повернути продавцеві відвантажений товар, а продавець покупцеві оплату. В разі такого повернення слід буде відкоригувати раніше нарахований ПДВ, але тільки якщо буде складено і зареєстровано в ЄРПН РК до ПН.
А покупець за таким правочином не матиме права на податковий кредит.
Інші наслідки
Можуть наставати й інші податкові наслідки, які слід з’ясовувати в кожній конкретній ситуації.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити