Головна Усі консультації Оподаткування ПДВ

Передача поліпшення орендованого приміщення: як скласти ПН?

Після закінченню договору оренди підприємство передає орендодавцю невід’ємні поліпшення. Є загальні вартість поліпшення, а є детальний перелік поліпшень із окремо визначеною їх вартістю. При виписці ПН в полі номенклатура вказується "Поліпшення об’єкта оренди", в полі одиниця виміру - грн, в полі кількість - 1. Що вказати в полях 3.1-3.3?

Податківці завжди говорять, що опис (номенклатура) товарів/послуг, необоротних активів у податковій накладній має відповідати формулюванню у первинних документах, складених згідно з вимогами бухгалтерського обліку за фактом здійснення господарських операцій.

Акт приймання-передачі поліпшення складається на підстав договору про передачу таких поліпшень. Адже саме умови договору визначають номенклатуру, що зазначається в податковій накладній. Тому, вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, яку номенклатуру в ПН слід зазначити при наданні послуг із застосування матеріалів (про неї ми писали тут).

Тому радимо у номенклатурі як в акті приймання-передачі поліпшень, так і в ПН вказати, що в цілому передаються поліпшення із загальною сумою, а вже у специфікації до акту детально розписати із чого складається поліпшення. У тому разі лише буде одна строчка в ПН.

Що стосується питання що ж саме передається орендодавця у вигляді поліпшень – послуги чи необоротний актив. Податківці притримують позиції, що тут передаються саме послуги. Так, у підкатегорії 101.04 ресурсу «ЗІР»[1], ІПК від 22.04.2019 р. № 1744/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначають, що при передачі орендарем орендодавцю поліпшень об’єкта оренди на дату, визначену у п. 187.1 ПКУ, орендар повинен визначити податкові зобов'язання, скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. База оподаткування ПДВ з такої операцій визначається згідно з п. 188.1 ПКУ виходячи з договірної (контрактної) вартості постачання (суми компенсації поліпшень), але така база не повинна бути нижчою ціни придбання поліпшень, а якщо такі поліпшення здійснювалися орендарем самостійно, то не нижче звичайних цін (тобто мова про мінімальну базі послуг, а не необротних активів). 

Втім, ми вважаємо, що під передачею поліпшень слід розуміти саме передачу нехай й віртуального, втім необоротного активу. Адже в обліку відбувається саме списання окремо створеного об’єкта необоротного активу – тому ПН слід складали так, як при постачанні необоротних активів, при цьому базою оподаткування має бути залишкова вартість поліпшень за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного періоду, в якому здійснювалася передача поліпшеного об’єкта оренди. До речі, раніше податківці погоджувалися із цим (див лист ДФСУ від 05.11.2015 р. № 23622/6/99-99-19-03-02-15), втім чомусь змінили її.

Про усе це ми детально говорили тут, де ми зауважували, що як правило, ціна договору — це залишкова бухвартість, збільшена на ПДВ, але в будь-якому разі суму, яку буде відшкодовано, треба погодити у договорі.

Зважаючи на те, що ми вважаємо, що передається саме об’єкт необоротних активів у вигляді поліпшень, то заповнити ПН слід так:

  • Графа 2 – «Об’єкт поліпшення орендованого приміщення»;
  • Графа 3.1 - умовний код — 00120. Цей умовний код для інших об’єктів нерухомості визначений у Довіднику умовних кодів товарів, які відсутні в УКТ ЗЕД, опублікованому на сайті ДФСУ. Є ще позиція відображати тут код найменування об'єкта, який був модернізований орендарем – див. тут. Втім консультант вважає, що доречніше все-таки окремо виділяти поліпшення від самого приміщення, адже під компенсацію потрапляє лише об’єкт поліпшення;
  • Графа 3.2 та 3.3 – не заповнюються;
  • Графа 4 – шт;
  • Графа 5 – 2009;
  • Графа 6 – 1.

Решта граф в залежності від компенсації вартості переданого поліпшення.

Якщо компенсації не буде, тобто безкоштовно передаватимуться поліпшення, тоді у «вартісних» графах ПН слід вказати «0,00» й не забути скласти ще одну ПН на суму перевищення мінбази (з типом причини «15»). Ще раз підкреслимо, що, вважаємо, за базу слід брати балансову вартість об’єкта поліпшення на початок місяця, у якому він передається. Але у фіскалів, як ми зазначили вище, інша думка із цього приводу.

У полях, відведених для зазначення даних покупця, постачальник зазначає свої дані. У разі складання зведеної ПН у полі «Зведена податкова накладна» зазначаємо код ознаки «3». Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 12 розділу Б не заповнюємо (пп. 15 та 16 Порядку № 1307).

Також зауважимо, що при безоплатній передачі об’єкта «поліпшення орендованого приміщення» ПЗ з ПДВ по п.198.5 ПКУ нараховувати не потрібно. Податківці погоджуються із цим. Вони не бачать підстав для їх нарахування при будь-яких безоплатних передачах, якщо були нараховані податкові зобов’язання за п. 188.1 ПКУ (див. листи ДФСУ від 13.09.2016 р. № 19830/6/99-95-42-01-15, від 14.04.2017 р. № 661/2/99-99-15-03-02-10).

Крім цього, не буде підстав нараховувати ПДВ згідно з п. 189.9 ПКУ. У цьому випадку операція носить характер не ліквідації об’єкта «поліпшення орендованого приміщення», а його безоплатної передачі.



[1] Чи є об’єктом оподаткування ПДВ сума витрат, понесена орендарем у зв’язку з поліпшенням об’єкта оренди, при його поверненні орендодавцю?

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 43 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Катерина Калашян
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Оподаткування / ПДВ
Теги:
Оренда , ПДВ , Податкова накладна

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі