• Посилання скопійовано

Передача поліпшення орендованого приміщення: як скласти ПН?

Після закінченню договору оренди підприємство передає орендодавцю невід’ємні поліпшення. Є загальні вартість поліпшення, а є детальний перелік поліпшень із окремо визначеною їх вартістю. При виписці ПН в полі номенклатура вказується "Поліпшення об’єкта оренди", в полі одиниця виміру - грн, в полі кількість - 1. Що вказати в полях 3.1-3.3?

Податківці завжди говорять, що опис (номенклатура) товарів/послуг, необоротних активів у податковій накладній має відповідати формулюванню у первинних документах, складених згідно з вимогами бухгалтерського обліку за фактом здійснення господарських операцій.

Акт приймання-передачі поліпшення складається на підстав договору про передачу таких поліпшень. Адже саме умови договору визначають номенклатуру, що зазначається в податковій накладній. Тому, вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, яку номенклатуру в ПН слід зазначити при наданні послуг із застосування матеріалів (про неї ми писали тут).

Тому радимо у номенклатурі як в акті приймання-передачі поліпшень, так і в ПН вказати, що в цілому передаються поліпшення із загальною сумою, а вже у специфікації до акту детально розписати із чого складається поліпшення. У тому разі лише буде одна строчка в ПН.

Що стосується питання що ж саме передається орендодавця у вигляді поліпшень – послуги чи необоротний актив. Податківці притримують позиції, що тут передаються саме послуги. Так, у підкатегорії 101.04 ресурсу «ЗІР»[1], ІПК від 22.04.2019 р. №1744/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначають, що при передачі орендарем орендодавцю поліпшень об’єкта оренди на дату, визначену у п. 187.1 ПКУ, орендар повинен визначити податкові зобов'язання, скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. База оподаткування ПДВ з такої операцій визначається згідно з п. 188.1 ПКУ виходячи з договірної (контрактної) вартості постачання (суми компенсації поліпшень), але така база не повинна бути нижчою ціни придбання поліпшень, а якщо такі поліпшення здійснювалися орендарем самостійно, то не нижче звичайних цін (тобто мова про мінімальну базі послуг, а не необротних активів). 

Втім, ми вважаємо, що під передачею поліпшень слід розуміти саме передачу нехай й віртуального, втім необоротного активу. Адже в обліку відбувається саме списання окремо створеного об’єкта необоротного активу – тому ПН слід складали так, як при постачанні необоротних активів, при цьому базою оподаткування має бути залишкова вартість поліпшень за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного періоду, в якому здійснювалася передача поліпшеного об’єкта оренди. До речі, раніше податківці погоджувалися із цим (див лист ДФСУ від 05.11.2015 р. №23622/6/99-99-19-03-02-15), втім чомусь змінили її.

Про усе це ми детально говорили тут, де ми зауважували, що як правило, ціна договору — це залишкова бухвартість, збільшена на ПДВ, але в будь-якому разі суму, яку буде відшкодовано, треба погодити у договорі.

Зважаючи на те, що ми вважаємо, що передається саме об’єкт необоротних активів у вигляді поліпшень, то заповнити ПН слід так:

  • Графа 2 – «Об’єкт поліпшення орендованого приміщення»;
  • Графа 3.1 - умовний код — 00120. Цей умовний код для інших об’єктів нерухомості визначений у Довіднику умовних кодів товарів, які відсутні в УКТ ЗЕД, опублікованому на сайті ДФСУ. Є ще позиція відображати тут код найменування об'єкта, який був модернізований орендарем – див. тут. Втім консультант вважає, що доречніше все-таки окремо виділяти поліпшення від самого приміщення, адже під компенсацію потрапляє лише об’єкт поліпшення;
  • Графа 3.2 та 3.3 – не заповнюються;
  • Графа 4 – шт;
  • Графа 5 – 2009;
  • Графа 6 – 1.

Решта граф в залежності від компенсації вартості переданого поліпшення.

Якщо компенсації не буде, тобто безкоштовно передаватимуться поліпшення, тоді у «вартісних» графах ПН слід вказати «0,00» й не забути скласти ще одну ПН на суму перевищення мінбази (з типом причини «15»). Ще раз підкреслимо, що, вважаємо, за базу слід брати балансову вартість об’єкта поліпшення на початок місяця, у якому він передається. Але у фіскалів, як ми зазначили вище, інша думка із цього приводу.

У полях, відведених для зазначення даних покупця, постачальник зазначає свої дані. У разі складання зведеної ПН у полі «Зведена податкова накладна» зазначаємо код ознаки «3». Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 12 розділу Б не заповнюємо (пп. 15 та 16 Порядку №1307).

Також зауважимо, що при безоплатній передачі об’єкта «поліпшення орендованого приміщення» ПЗ з ПДВ по п.198.5 ПКУ нараховувати не потрібно. Податківці погоджуються із цим. Вони не бачать підстав для їх нарахування при будь-яких безоплатних передачах, якщо були нараховані податкові зобов’язання за п. 188.1 ПКУ (див. листи ДФСУ від 13.09.2016 р. №19830/6/99-95-42-01-15, від 14.04.2017 р. №661/2/99-99-15-03-02-10).

Крім цього, не буде підстав нараховувати ПДВ згідно з п. 189.9 ПКУ. У цьому випадку операція носить характер не ліквідації об’єкта «поліпшення орендованого приміщення», а його безоплатної передачі.



[1] Чи є об’єктом оподаткування ПДВ сума витрат, понесена орендарем у зв’язку з поліпшенням об’єкта оренди, при його поверненні орендодавцю?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Нарахування орендної плати та ПДВ при зміні власника земельної ділянки
    Підприємство, платник ПДВ, придбало земельну ділянку, яка вже перебуває в оренді. Договір оренди укладено з фізособою на умовах річної оплати 20000 грн до 31 грудня. Як новому власнику, що є платником ПДВ, нарахувати орендну плату орендарю та застосувати ПДВ, враховуючи, що попередній власник не був платником ПДВ? Які є варіанти? Чи необхідно коригувати розмір орендної плати та її періодичність?
    15.09.202514
  • Яка відповідальність за несвоєчасну реєстрацію розрахунку коригування?
    Покупець повернув товар, але постачальник своєчасно не склав розрахунок коригування до податкової накладної. Такий розрахунок коригування постачальник склав пізніше встановлених граничних строків. Після отримання розрахунку коригування покупець цього ж дня його зареєстрував. Чи можуть накласти штраф на покупця, постачальника?
    12.09.202584
  • Чи платити податок на доходи нерезидента та ПДВ з вартості інформаційних послуг, наданих нерезидентом?
    Підприємство уклало договір з нерезидентом (Гонконг) на інформаційно-консультаційні послуги, пов’язані з пошуком постачальника в Китаї, який забезпечить роботи за запитом замовника. Чи виникає тут обов'язок щодо сплати податку на доходи нерезидента? Чи оподатковується така операція ПДВ і якщо так – на яку дату слід скласти ПН?
    12.09.202543
  • ПДВ на транспортно-експедиційні послуги для нерезидента
    Підприємство надавало транспортно-експедиційні послуги нерезиденту з перевезення вантажів з Європи в Україну і нараховувало ПДВ, складало податкову накладну. Чи правильно воно робило? Якщо ні, як виправити помилково нараховані податкові зобов'язання, зокрема, за допомогою РК до ПН та уточнюючих декларацій з ПДВ, та як це вплине на податок на прибуток?
    12.09.202523
  • Обов’язок реєстрації платником ПДВ при здійсненні імпорту, якщо вартість обладнання перевищує 1 млн грн
    Якщо загальна сума від усіх здійснених підприємством операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню протягом останніх 12 календарних місяців перевищує 1 млн гривень, то підприємство зобов’язане буде зареєструватись як платник ПДВ
    11.09.202543