• Посилання скопійовано

Передача поліпшення орендованого приміщення: як скласти ПН?

Після закінченню договору оренди підприємство передає орендодавцю невід’ємні поліпшення. Є загальні вартість поліпшення, а є детальний перелік поліпшень із окремо визначеною їх вартістю. При виписці ПН в полі номенклатура вказується "Поліпшення об’єкта оренди", в полі одиниця виміру - грн, в полі кількість - 1. Що вказати в полях 3.1-3.3?

Податківці завжди говорять, що опис (номенклатура) товарів/послуг, необоротних активів у податковій накладній має відповідати формулюванню у первинних документах, складених згідно з вимогами бухгалтерського обліку за фактом здійснення господарських операцій.

Акт приймання-передачі поліпшення складається на підстав договору про передачу таких поліпшень. Адже саме умови договору визначають номенклатуру, що зазначається в податковій накладній. Тому, вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, яку номенклатуру в ПН слід зазначити при наданні послуг із застосування матеріалів (про неї ми писали тут).

Тому радимо у номенклатурі як в акті приймання-передачі поліпшень, так і в ПН вказати, що в цілому передаються поліпшення із загальною сумою, а вже у специфікації до акту детально розписати із чого складається поліпшення. У тому разі лише буде одна строчка в ПН.

Що стосується питання що ж саме передається орендодавця у вигляді поліпшень – послуги чи необоротний актив. Податківці притримують позиції, що тут передаються саме послуги. Так, у підкатегорії 101.04 ресурсу «ЗІР»[1], ІПК від 22.04.2019 р. №1744/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначають, що при передачі орендарем орендодавцю поліпшень об’єкта оренди на дату, визначену у п. 187.1 ПКУ, орендар повинен визначити податкові зобов'язання, скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. База оподаткування ПДВ з такої операцій визначається згідно з п. 188.1 ПКУ виходячи з договірної (контрактної) вартості постачання (суми компенсації поліпшень), але така база не повинна бути нижчою ціни придбання поліпшень, а якщо такі поліпшення здійснювалися орендарем самостійно, то не нижче звичайних цін (тобто мова про мінімальну базі послуг, а не необротних активів). 

Втім, ми вважаємо, що під передачею поліпшень слід розуміти саме передачу нехай й віртуального, втім необоротного активу. Адже в обліку відбувається саме списання окремо створеного об’єкта необоротного активу – тому ПН слід складали так, як при постачанні необоротних активів, при цьому базою оподаткування має бути залишкова вартість поліпшень за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного періоду, в якому здійснювалася передача поліпшеного об’єкта оренди. До речі, раніше податківці погоджувалися із цим (див лист ДФСУ від 05.11.2015 р. №23622/6/99-99-19-03-02-15), втім чомусь змінили її.

Про усе це ми детально говорили тут, де ми зауважували, що як правило, ціна договору — це залишкова бухвартість, збільшена на ПДВ, але в будь-якому разі суму, яку буде відшкодовано, треба погодити у договорі.

Зважаючи на те, що ми вважаємо, що передається саме об’єкт необоротних активів у вигляді поліпшень, то заповнити ПН слід так:

  • Графа 2 – «Об’єкт поліпшення орендованого приміщення»;
  • Графа 3.1 - умовний код — 00120. Цей умовний код для інших об’єктів нерухомості визначений у Довіднику умовних кодів товарів, які відсутні в УКТ ЗЕД, опублікованому на сайті ДФСУ. Є ще позиція відображати тут код найменування об'єкта, який був модернізований орендарем – див. тут. Втім консультант вважає, що доречніше все-таки окремо виділяти поліпшення від самого приміщення, адже під компенсацію потрапляє лише об’єкт поліпшення;
  • Графа 3.2 та 3.3 – не заповнюються;
  • Графа 4 – шт;
  • Графа 5 – 2009;
  • Графа 6 – 1.

Решта граф в залежності від компенсації вартості переданого поліпшення.

Якщо компенсації не буде, тобто безкоштовно передаватимуться поліпшення, тоді у «вартісних» графах ПН слід вказати «0,00» й не забути скласти ще одну ПН на суму перевищення мінбази (з типом причини «15»). Ще раз підкреслимо, що, вважаємо, за базу слід брати балансову вартість об’єкта поліпшення на початок місяця, у якому він передається. Але у фіскалів, як ми зазначили вище, інша думка із цього приводу.

У полях, відведених для зазначення даних покупця, постачальник зазначає свої дані. У разі складання зведеної ПН у полі «Зведена податкова накладна» зазначаємо код ознаки «3». Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 12 розділу Б не заповнюємо (пп. 15 та 16 Порядку №1307).

Також зауважимо, що при безоплатній передачі об’єкта «поліпшення орендованого приміщення» ПЗ з ПДВ по п.198.5 ПКУ нараховувати не потрібно. Податківці погоджуються із цим. Вони не бачать підстав для їх нарахування при будь-яких безоплатних передачах, якщо були нараховані податкові зобов’язання за п. 188.1 ПКУ (див. листи ДФСУ від 13.09.2016 р. №19830/6/99-95-42-01-15, від 14.04.2017 р. №661/2/99-99-15-03-02-10).

Крім цього, не буде підстав нараховувати ПДВ згідно з п. 189.9 ПКУ. У цьому випадку операція носить характер не ліквідації об’єкта «поліпшення орендованого приміщення», а його безоплатної передачі.



[1] Чи є об’єктом оподаткування ПДВ сума витрат, понесена орендарем у зв’язку з поліпшенням об’єкта оренди, при його поверненні орендодавцю?

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • ПДВ при вивезенні з митного складу за межі митної території України нерозмитнених товарів
    Підприємство помістило імпортовані товари в режим «митного складу», ПДВ не сплачувалося, ПК не відображалося, та планує їх реекспортувати, що звільнено від ПДВ згідно пп. 206.5 ПКУ. При цьому отримано податковий кредит з ПДВ на послуги зберігання та транспортування цих товарів. Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ за п. 198.5 ПКУ на ці послуги? Чи потрібно нараховувати компенсуючі ПДВ за ст. 199 ПКУ?
    21.11.20247
  • Як скласти РК при заміні товару та поверненні коштів постачальнику?
    Покупець повернув товар. Було відвантажено інший товар, а різницю коштів повернено. Як скласти ПН та РК за даною операцією?
    19.11.2024485
  • Як відобразити в декларації з ПДВ відмову у бюджетному відшкодуванні?
    Підприємство отримало акт позапланової документальної невиїзної перевірки, в якому відмовлено у відшкодуванні ПДВ на 170 000 грн і визначено заниження значення рядку 21 декларації з ПДВ за серпень 2024 р. на 170 000 грн. Чи має право підприємство подати УР за серпень 2024 р., в якому буде прибрано вищезазначену суму із заяви на відшкодування і включено до рядка 21? Чи можливо уникнути андміністративної відповідальності посадовим особам підприємства за ст. 163.1КУпАП (помилки в податковому обліку)?
    15.11.202427
  • Надання рекламних послуг нерезиденту: що з ПДВ?
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту рекламні послуги, які не є об’єктом ПДВ за пп. «б» пп.186.3 ПКУ. Чи є рекламними послуги: організація онлайн-виступу представників нерезидента на конференції; медіа-підтримка — розміщення новин про співпрацю; розміщення логотипу нерезидента на рекламних носіях конференції як партнера; розміщення стаціонарного банера в зоні конференції. Чи буде онлайн-участь нерезидента електронною послугою з місцем надання — реєстрацією отримувача?
    14.11.202425
  • Формування податкового кредиту за касовим методом після спливу 365 днів
    Податковий кредит формуємо з сум ПДВ, визначених згідно з коефіцієнтом розподілу, тобто частково за касовим методом та частково за загальними правилами. У липні 2023 р. від постачальника отримані послуги, які були оплачені не в повній сумі. У декларації з ПДВ за липень 2023 року до ПК включено ПДВ за ПН за цей же період відповідно до коефіцієнту розподілу. У серпні 2024 р. оплачується заборгованість за отримані в липні 2023 р. послуги і, відповідно, в декларації за серпень 2024 р. до ПН включається пропорційна до оплати сума ПДВ ПН за липень 2023 року. Тобто включається сума ПДВ ПН, дата складання якої більше 365 днів. Чи правомірне таке формування ПК?
    14.11.2024248