• Посилання скопійовано

Передача поліпшення орендованого приміщення: як скласти ПН?

Після закінченню договору оренди підприємство передає орендодавцю невід’ємні поліпшення. Є загальні вартість поліпшення, а є детальний перелік поліпшень із окремо визначеною їх вартістю. При виписці ПН в полі номенклатура вказується "Поліпшення об’єкта оренди", в полі одиниця виміру - грн, в полі кількість - 1. Що вказати в полях 3.1-3.3?

Податківці завжди говорять, що опис (номенклатура) товарів/послуг, необоротних активів у податковій накладній має відповідати формулюванню у первинних документах, складених згідно з вимогами бухгалтерського обліку за фактом здійснення господарських операцій.

Акт приймання-передачі поліпшення складається на підстав договору про передачу таких поліпшень. Адже саме умови договору визначають номенклатуру, що зазначається в податковій накладній. Тому, вважаємо, що тут має діяти аналогія із тим, яку номенклатуру в ПН слід зазначити при наданні послуг із застосування матеріалів (про неї ми писали тут).

Тому радимо у номенклатурі як в акті приймання-передачі поліпшень, так і в ПН вказати, що в цілому передаються поліпшення із загальною сумою, а вже у специфікації до акту детально розписати із чого складається поліпшення. У тому разі лише буде одна строчка в ПН.

Що стосується питання що ж саме передається орендодавця у вигляді поліпшень – послуги чи необоротний актив. Податківці притримують позиції, що тут передаються саме послуги. Так, у підкатегорії 101.04 ресурсу «ЗІР»[1], ІПК від 22.04.2019 р. №1744/6/99-99-15-03-02-15/ІПК вони зазначають, що при передачі орендарем орендодавцю поліпшень об’єкта оренди на дату, визначену у п. 187.1 ПКУ, орендар повинен визначити податкові зобов'язання, скласти податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. База оподаткування ПДВ з такої операцій визначається згідно з п. 188.1 ПКУ виходячи з договірної (контрактної) вартості постачання (суми компенсації поліпшень), але така база не повинна бути нижчою ціни придбання поліпшень, а якщо такі поліпшення здійснювалися орендарем самостійно, то не нижче звичайних цін (тобто мова про мінімальну базі послуг, а не необротних активів). 

Втім, ми вважаємо, що під передачею поліпшень слід розуміти саме передачу нехай й віртуального, втім необоротного активу. Адже в обліку відбувається саме списання окремо створеного об’єкта необоротного активу – тому ПН слід складали так, як при постачанні необоротних активів, при цьому базою оподаткування має бути залишкова вартість поліпшень за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного періоду, в якому здійснювалася передача поліпшеного об’єкта оренди. До речі, раніше податківці погоджувалися із цим (див лист ДФСУ від 05.11.2015 р. №23622/6/99-99-19-03-02-15), втім чомусь змінили її.

Про усе це ми детально говорили тут, де ми зауважували, що як правило, ціна договору — це залишкова бухвартість, збільшена на ПДВ, але в будь-якому разі суму, яку буде відшкодовано, треба погодити у договорі.

Зважаючи на те, що ми вважаємо, що передається саме об’єкт необоротних активів у вигляді поліпшень, то заповнити ПН слід так:

  • Графа 2 – «Об’єкт поліпшення орендованого приміщення»;
  • Графа 3.1 - умовний код — 00120. Цей умовний код для інших об’єктів нерухомості визначений у Довіднику умовних кодів товарів, які відсутні в УКТ ЗЕД, опублікованому на сайті ДФСУ. Є ще позиція відображати тут код найменування об'єкта, який був модернізований орендарем – див. тут. Втім консультант вважає, що доречніше все-таки окремо виділяти поліпшення від самого приміщення, адже під компенсацію потрапляє лише об’єкт поліпшення;
  • Графа 3.2 та 3.3 – не заповнюються;
  • Графа 4 – шт;
  • Графа 5 – 2009;
  • Графа 6 – 1.

Решта граф в залежності від компенсації вартості переданого поліпшення.

Якщо компенсації не буде, тобто безкоштовно передаватимуться поліпшення, тоді у «вартісних» графах ПН слід вказати «0,00» й не забути скласти ще одну ПН на суму перевищення мінбази (з типом причини «15»). Ще раз підкреслимо, що, вважаємо, за базу слід брати балансову вартість об’єкта поліпшення на початок місяця, у якому він передається. Але у фіскалів, як ми зазначили вище, інша думка із цього приводу.

У полях, відведених для зазначення даних покупця, постачальник зазначає свої дані. У разі складання зведеної ПН у полі «Зведена податкова накладна» зазначаємо код ознаки «3». Графи 3.1, 3.2, 3.3, 4, 5, 12 розділу Б не заповнюємо (пп. 15 та 16 Порядку №1307).

Також зауважимо, що при безоплатній передачі об’єкта «поліпшення орендованого приміщення» ПЗ з ПДВ по п.198.5 ПКУ нараховувати не потрібно. Податківці погоджуються із цим. Вони не бачать підстав для їх нарахування при будь-яких безоплатних передачах, якщо були нараховані податкові зобов’язання за п. 188.1 ПКУ (див. листи ДФСУ від 13.09.2016 р. №19830/6/99-95-42-01-15, від 14.04.2017 р. №661/2/99-99-15-03-02-10).

Крім цього, не буде підстав нараховувати ПДВ згідно з п. 189.9 ПКУ. У цьому випадку операція носить характер не ліквідації об’єкта «поліпшення орендованого приміщення», а його безоплатної передачі.



[1] Чи є об’єктом оподаткування ПДВ сума витрат, понесена орендарем у зв’язку з поліпшенням об’єкта оренди, при його поверненні орендодавцю?

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Помилка в назві контрагента у податковій накладній
    У зареєстрованій податковій накладній допущено помилку в організаційно-правовій формі контрагента (вказано «ТОВ» замість «ПрАТ»). Який порядок виправлення такої помилки, якщо вона не впливає на суму компенсації? Чи потрібно складати розрахунок коригування і як його правильно оформити в цій ситуації?
    03.07.202551
  • Коли потрібно коригувати ПН на будівельні роботи?
    Підприємство замовило генпідряднику будівництво нового приміщення. За умовами договору були здійснені часткові оплати у розмірі 15%, 45% та 30% вартості послуг, на які отримували ПН. Додатковою угодою від 10.06.2025 р. внесли зміни до договору, де погодили збільшення вартості робіт. 11.06.2025 р. оплатили ще частину, отримали ПН. Коли постачальник має виписати РК на зміну ціни?
    03.07.202528
  • Термін для податкового кредиту при запізнілій реєстрації ПН
    Вхідну податкову накладну (ПН) складено 08.05.2024. Її реєстрацію в ЄРПН було зупинено та фактично здійснено лише 12.08.2024. Чи має підприємство право включити цю ПН до складу податкового кредиту у червні 2025 року, враховуючи, що 365 днів з дати її складання вже минули?
    03.07.202548
  • Відшкодування збитків від замовника: ПДВ та документи
    Перевізник (платник ПДВ) отримує від замовника компенсацію за пошкодження автомобіля під час розвантаження. Як правильно оформити цю операцію? Чи виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму відшкодування? Яке формулювання вказати в рахунку та якими первинними документами (претензія, акт) підтвердити таку операцію для обох сторін?
    03.07.202536
  • Дата РК при виправленні коду УКТ ЗЕД
    Виявлено помилку в коді УКТ ЗЕД у зареєстрованій податковій накладній. Для виправлення складається «нульовий» розрахунок коригування. Якою датою його потрібно складати: датою виникнення помилки (тобто датою податкової накладної) чи датою її виявлення?
    03.07.202573