Чи застосовувати коефіцієнт
У листі Держкадастру від 12.01.2023 р. №6-28-0.222-323/2-23 (див. також текст на сайті Держкадастру) зазначено, що витяги, які були сформовані автоматично програмним забезпеченням Державного земельного кадастру в період з 1 січня до 13 січня 2023 року, не містять коефіцієнтів індексації за 2022 рік, відповідно, значення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, зазначене в цих витягах, потребує перерахунку із застосуванням коефіцієнта індексації за 2022 рік.
Тобто, НГО, яка проведена у листопаді 2022 року, не враховує коефіцієнт індексації за 2022 рік. Тож для застосування у 2023 році її потрібно збільшувати на коефіцієнт індексації.
З іншої сторони, підприємство може отримати в Держкадастрі витяг з техдокументації про НГО починаючи з 13.01.2023 р., в якому НГО має зазначатися вже з урахуванням індексації.
Чи застосовувати для обчислення земельного податку за 2023 рік НГО, проведену у листопаді 2022 року
Відповідно до пп. 271.2 ПКУ, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Тобто, якщо рішення щодо НГО оприлюднене після 15 липня 2022 року, воно може застосовуватися для цілей обрахунку земельного податку не раніше 2024 року.
З цього випливає, що якщо НГО провели у листопаді 2022 року, вона не може застосовуватися для розрахунку земельного податку за 2023 рік.
Але ДПС вважає дещо інакше.
Дивимося її відповідь на питання в ЗІР (111.05): «З якого періоду СГ застосовують рішення органу місцевого самоврядування щодо нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок, якщо в ньому визначена дата, з якої діє дане рішення?».
Спершу податкова погоджується з нормою пп. 271.2 ПКУ, яку ми процитували вище.
Але далі зазначає, що ч. 5 ст. 59 Закону №280 визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов’язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (частина перша ст. 73 Закону №280).
На підставі норм Закону №280 ДПС висновує, що рішення органу місцевого самоврядування щодо нової нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов’язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території з урахуванням строків, визначених цим рішенням.
Тобто, виходячи з висновку податкової, якщо рішення щодо нової НГО оприлюднено органом місцевого самоврядування у листопаді, чи навіть у грудні 2022 року, то воно діє з дати його оприлюднення, яке інший строк не визначено самим рішенням. Якщо ж у рішенні буде зазначено, що воно діє з 01.01.2023 р., нову НГО слід застосовувати для розрахунку податку на землю у 2023 році.
Але такий висновок суперечить нормам ПКУ.
В пп. 3.1 ПКУ зазначено, що податкове законодавство складається, серед іншого, з нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування з питань місцевих податків та зборів, прийнятих за правилами, встановленими цим Кодексом.
Відповідно до пп. 5.2 ПКУ у разі, якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Тобто, якщо рішення органу місцевого самоврядування прийняте всупереч пп. 271.2 ПКУ, воно не може застосовуватися для потреб оподаткування. Потрібно дотримуватися строків, встановлених пп. 271.2 ПКУ.
Ми розуміємо, що якщо підприємство піде всупереч думки ДПС, це може призвести до конфліктної ситуації, яку, вірогідно, доведеться вирішувати навіть у суді. Тому кожне підприємство має самостійно вирішити, якої позиції йому триматися. Може бути також доцільним отримати індивідуальну податкову консультацію.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити