• Посилання скопійовано

Відкликання з відрядження із-за кордону під час воєнного стану

Чи має право материнська компанія вимагати повернутися працівникові в Україну під час війни для передачі своїх обов’язків?

На сьогодні роботодавці приватної сфери мають максимально створити умови для безпечного перебування на робочих місця для своїх працівників. Тому, з точки зору безпеки для працівників, вимога щодо повернення в Україну під час дії воєнного стану та постійних масових обстрілів, через що гинуть люди, на нашу думку, не має під собою жодної легітимної (законної) мети.

Загалом, Держпраці вважає, що відмова працівника від повернення в Україну для продовження роботи за місцезнаходженням роботодавця чи дистанційно, не може бути підставою для звільнення. Адже, в даному випадку, прогул буде визнаний  з поважних причин, особливо, якщо йдеться про сім’ї з дітьми.

Разом з тим, обов’язковість перебування на робочому місці на території України, крім перебування у службовому відрядженні, оформленому в установленому порядку, передбачено лише для державних службовців або працівників державного органу. (Постанова №440 «Деякі питання організації роботи державних службовців та працівників державних органів у період воєнного стану»).

Водночас у запитанні йдеться про працівників, які перебувають у службовому відрядженні. Тому гарантії і компенсації при службових відрядженнях зберігаються за такими працівникам, про що зазначено у ст. 121 КзпП.

Проте, коли йдеться про повернення в Україну (зокрема, для передачі своїх обов’язків),  варто згадати про порядок відкликання з відрядження.

Мінфін у листі від 14.05.2015 р. №31-08030-16-10/15972 зазначив, що наказ про відрядження працівника є підставою для відшкодування йому витрат на таке відрядження. А отже, у разі ухвалення керівником рішення про відкликання працівника з відрядження має бути видано також відповідний наказ.

Чинне законодавство не регулює питання визначення випадків, за яких можливе відкликання працівника з відрядження. Вважається, що таке рішення ухвалюється керівником підприємства у кожному конкретному випадку виходячи із виробничої потреби (зокрема, у разі дострокового виконання працівником доручення по місцю відрядження, недоцільності подальшого здійснення доручення, для виконання якого працівника направлено у відрядження тощо).

І тут важливо звернути увагу на два моменти:

  1. У запитанні йдеться про відносини головного підприємства та його представництва (за межами України – у Німеччині), яке діє на підставі Положення (іншого документа) про його створення.
  2. Які причини стали підставою для відправлення працівників у відрядження саме під час дії воєнного стану – адже працівники, які отримали право на офіційне проживання та на роботу у Німеччині (параграф 24), прибули до цієї країни після 24.02.2022 р.

Сам факт перебування у Німеччині за параграфом 24 не має наслідком для відмови у поверненні на території Україну на першу закону вимогу роботодавця, адже право на офіційне проживання та дозвіл на роботу (з параграфом 24) - це лише легалізація  працівників в Німеччині. 

Водночас, представництвом є відокремлений підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням та здійснює представництво і захист інтересів юридичної особи. Представництва не є юридичними особами. Вони наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення. Керівники представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності (ст. 95 ЦКУ). 

Якщо ж ми говоримо про представництво у Німеччині, то воно створюється та діє за законодавством Німеччини. Натомість, порядок оформлення, відшкодування витрат та відкликання з відрядження здійснюється за законодавством України.

Отже, всі відносини  між роботодавцем та працівниками, які перебувають на території Німеччині у відряджені, регулюються в першу чергу:

  1. Прийняттям рішення про відрядження, яке оформлене наказом чи іншим документом (у т.ч. й рішеннями засновниками головного підприємства, залежно від організаційно-правової форми),
  2. Оформлення відрядження на кожного працівника,
  3. Оплата праці та відшкодування відрядних на період дії відрядження,
  4. Посадові інструкції працівників та безпосередня мета перебування у відрядженні з функціональними обов’язками таких працівників.

Том, загалом, ми можемо робити такі висновки: 

  1. Чи може роботодавець вимагати повернення працівників в Україну? Так, може, зважаючи на прийняту мету відрядження. Адже, якщо так мета обумовлена безпекою та воєнним станом, то для відкликання працівників з відрядження має бути дуже вагома причина. 
  2. Чи є такою вагомою причиною переривання відрядження – передача своїх обов’язків? Відповідь на це питання слід шукати у документі про прийняття рішення про  відрядження працівників (тим більше, що виглядає доволі масово). Тим більше, що працівник може бути відкликаний з відрядження з вагомих причин та лише на певний час з наступним поверненням на територію Німеччини (параграф 24 дозволяє протягом 6 місяців бути відсутнім на території Німеччини) для продовження відрядження.
  3. Чи впливає параграф 24 на відмову працівників щодо переривання відпустки та повернення в Україні? На нашу думку, ні. На відмову можуть вплинути лише причини, які визначені у рішенні та у Положенні про іноземне представництво.

І ще один важливий момент: переривання у відрядженні також має відповідати не лише меті відрядження, а й режиму роботи представництва в Німеччині. Адже, навіть з умови, що під час відрядження працівник працює в режиму головного підприємства, працівником якого він вважається за трудовим договором, все ж функціональні обов’язки та режим їх виконання обов’язково має відповідати режиму роботи представництва з врахуванням законодавства Німеччини. Відтак, керівник представництва в Німеччині може заперечувати проти відкликання працівників  відрядження.

Ми не виключаємо й можливості скасування відрядження за відповідним наказом. Проте, й у ньому має бути чітко вказана причина такого скасування, яке також обґрунтовується у відповідному рішенні чи іншому документі керівника. Також варто навести вагомі причини того, чому працівники не можуть передати свої обов’язки іншим працівникам дистанційно за допомогою засобів зв’язку, чи дійсно для цього потрібна саме присутність працівника, що передає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202498
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202451
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202436
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024410
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427