• Посилання скопійовано

Організація роботи та оплата праці медпрацівників

Як організувати роботу та нараховувати зарплату медпрацівникам в наступних ситуаціях?

Ситуація 1

У приватній медичній клініці працює дві медсестри за основним місцем роботи з оплатою праці згідно з окладом, з нормою - 38,5 робочих годин з понеділка по суботу з 8:00 до 19:00. Чи можуть вони працювати зміну з графіком два через два по 11 годин - робоча зміна? Яка тривалість обідньої перерви? Чи потрібно їм проводити якісь доплати? Чи робити скорочений робочий день напередодні святкового?

 

Відповідь:

Приватний медичний заклад може впроваджувати змінний графік роботи своїм працівникам. І такі графік роботи можливий завдяки впровадженню підсумованого робочого часу.

Згідно зі ст. 61 КЗпП, на безперервно діючих підприємствах, в установах, організаціях, а також на окремих виробництвах, у цехах, на дільницях, у відділеннях і на деяких видах робіт, де за умовами виробництва (роботи) не може бути додержано встановленої для такої категорії працівників щоденної чи щотижневої тривалості робочого часу, допускається за погодженням із профспілковим комітетом підприємства, установи, організації запровадження робочого часу з тим, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин.

Особливості застосування підсумованого робочого часу в закладах охорони здоров’я визначено розділом V «Робочий час і його використання» Галузевих правил №204-о. Порядок застосування підсумованого обліку робочого часу наведено також у Методичних рекомендаціях №138.

Відповідно зазначених документів тривалість щоденної роботи, у тому числі час початку і закінчення щоденної роботи, перерви для відпочинку та приймання їжі, визначається графіками змінності, що затверджуються власником або уповноваженим ним органом за погодженням із профспілковим органом з дотриманням встановленої тривалості робочого часу за тиждень або інший обліковий період.

У закладах охорони здоров’я тривалість нічної роботи дорівнює денній і становить до 12 годин на зміну. За рішенням трудового колективу дозволяється встановлювати тривалість робочої зміни до 24 годин (крім водіїв санітарного транспорту). У кожному конкретному випадку питання встановлення тому чи іншому працівнику тривалості робочої зміни до 24 годин має вирішуватись лише за згодою працівника і профспілкового органу закладу охорони здоров’я.

Тривалість перерви в роботі між змінами має бути не меншою подвійної тривалості часу роботи в попередній зміні (включаючи і час перерви на обід) — ч. 1 ст. 59 КЗпП.

Відповідно до ст. 66 КЗпП, працівникам надається перерва для відпочинку і харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва не включається в робочий час. Перерва для відпочинку і харчування повинна надаватись, як правило, через чотири години після початку роботи. Час початку і закінчення перерви встановлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Медпрацівники, які працюватимуть за підсумованим обліком робочого часу мають провадитися доплати за роботу у святкові дні та за надурочні годити. Про те, як їх нараховувати, ми писали тут і тут.

Встановлення скороченого робочого дня на одну годину напередодні святкового дня при підсумованому обліку робочого часу законодавством не передбачено.

 

Ситуація 2

У цю ж клініку прийнято лікаря за неосновним місцем роботи. Він приходитиме у клініку за потреби прийому пацієнта, який триватиме 1 годину/400 грн. Як правильно нараховувати заробітну плату, якщо за домовленістю йому належить 50% від вартості прийому? Як такий тип нарахувань зарплати описати в штатному розписі? Як його роботу відображати у табелі обліку робочого часу? Як показувати у об’єднаній звітності, якщо протягом місяця не було викликів і зарплата не нараховувалася?

 

Відповідь: 

Пунктом 5.3. Умов №308/519 передбачено встановлення медпрацівникам відрядної оплати праці.

Суть відрядної системи оплати праці полягає в тому, що розмір оплати праці працівника визначається кількістю одиниць виготовленої ним продукції (або обсягом виконаної роботи) певної якості з врахуванням кваліфікації та умов праці.

Оплата праці працівників-відрядників провадиться за відрядними розцінками і залежить від рівня виконаних норм виробітку.

Оплата праці працівників здійснюється за фактично відпрацьований час, виходячи з посадового окладу (тарифної ставки) або залежно від виконання норм виробітку та відрядних розцінок з урахуванням підвищень, доплат та надбавок, передбачених чинним законодавством. Заробітна плата працівника граничними розмірами не обмежується (п. 1.5 Умов №308/519).

Таким чином, лікарю нараховуватиметься заробітна плата за фактично відпрацьований час залежно від виконання норм виробітку та відрядних розцінок.

Для працівників із відрядною системою оплати праці у штатному розписі можна не вказувати розмір їх оплати праці, а зазначити кількість штатних одиниць. Такої позиції притримується Мінсоцполітики у листі від 13.09.2019 р. № 1127/0/204-19.

Таких працівників приймають на роботу за наявності вакантної штатної одиниці в штатному розписі за відповідної професією (посадою). Тобто приймають на роботу за посадою, визначеною штатним розписом, і з посадовим окладом, який в ньому вказаний.

Про це детально ми писали тут.

Фактично відпрацьований час відображається у табелях обліку робочого часу, що регламентується наказом Держкомстату №489.

При відрядній системі оплаті праці - за фактично виконану роботу по відрядних розцінках, встановлених на підприємстві. Тобто до табеля обліку робочого часу заноситься кількість фактично відпрацьованих цим працівником годин.
Вважаємо, що в місяці, коли у лікаря немає доходу, в Додатку 1 об’єднаної звітності слід зазначити в графі 10 звітний місяць та рік, в графі 14 - кількість днів перебування у трудових відносинах, у графі 21 - "0" без трудової книжки та у графі 22 - ознака неповного робочого часу.

Якщо у працівника дохід відсутній, незалежно від причини, але працівник повний місяць був у трудових відносинах із підприємством, то ЄСВ в такому місяці не нараховується, оскільки відсутня база нарахування за такий місяць. При цьому такий працівник у Додатку 4ДФ не відображається.

Також з питання щодо правильності відображення в об’єднаній звітності працівника, який працює за відрядною формою оплати праці, у разу відсутності доходу, радимо звернутися до ДПС за індивідуальною консультацією.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»