• Посилання скопійовано

Що робити, якщо сплив 1095-денний термін коригування ПДВ?

Підприємство продає обладнання, ціна якого прив’язана до курсу євро. Контрагент розраховується частково. Неоплачена сума перераховується згідно з курсом на дату рахунку. Після повної оплати складається акт перерахунку ціни і, відповідно, РК до ПН. Перша подія оплата - 03.12.2021 р. Останній платіж буде після сплину 1095 днів. Після закінчення розрахунків по контракту робиться акт узгодження ціни товару і складаються РК до ПН. Перша сплата за контрактом була 03.12.2021 р. (передплата – перша подія). Після 1095 днів відкоригувати ПН підприємство не зможе. Які наслідки, якщо ПН не буде відкоригована? Чи можливо підписати акт перерахунку ціни до повного розрахунку?

Розрахунок коригування до податкової накладної, з дати складання якої минуло більше 1095 календарних днів, не може бути зареєстрований в ЄРПН у зв'язку із спливом терміну, встановленого ст. 102 ПКУ.

Тобто незалежно від того, яким буде РК, зокрема, збільшуючим, зменшуючим чи нульовим, зареєструвати його підприємство не зможе.

На цьому наголошують і податківці відповідаючи на питання ЗІР (101.15): «Яким чином покупець повинен відкоригувати податковий кредит, сформований на підставі податкової накладної, складеної постачальником на дату отримання попередньої оплати, у разі, якщо повернення такої попередньої оплати відбувається після сплину 1095 календарних днів з дати її здійснення?».

ПКУ визначає конкретні умови коригування.

Так, відповідно до пп. 192.1 ПКУ після постачання товару у разі зміни суми компенсації його вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми ПЗ та ПК постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі РК до ПН.

Підприємство отримувало тільки аванс, а постачання не було, тому коригування проводиться з урахуванням умов договору. І саме остання оплата дає розуміння, яка буде остаточна вартість обладнання, тому навіть за відсутності акту перерахунку ціни підприємство має провести коригування на дату останньої оплати або дату відвантаження – події, яка відбулася раніше.

Звертаємо увагу, що відповідно до ст. 533 ЦКУ сума, що підлягає сплаті у гривнях за грошовим зобов’язанням, визначеним в іноземній валюті, визначається за офіційним курсом відповідної валюти на день платежу, якщо інший порядок її визначення не встановлений договором або законом чи іншим нормативно-правовим актом.

Враховуючи зазначене вище, підприємство може зафіксувати ціну, уклавши додаткову угоду, де буде визначено, що через оплату частинами або несвоєчасну оплату «ціна встановлюється ... у гривні на певну дату або за певним курсом».

Після укладання додаткової угоди потрібно скласти нульові РК до всіх ПН на авансову оплату. Оскільки ціна буде сталою, то орієнтуватися на курс міжбанку не буде потреби і коригувати в подальшому також. Підприємство складатиме ПН за авансовими оплатами до остаточного розрахунку або відвантаження.

Тепер розглянемо наслідки, якщо нічого не робити.

Відповідно до пп. 44.1 ПКУ, для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів.

Після проведення повної оплати і подальшого відвантаження дані первинних документів не будуть відповідати даним ПН, зокрема ціна та кількість, які є обов’язковими реквізитами ПН (пп. 201.1 ПКУ).

На нашу думку, за умови відсутності технічної можливості зареєструвати нульовий РК до підприємства-постачальника не має бути питань щодо задекларованого ПЗ з ПДВ, адже ні збільшення, ні зменшення ПЗ не відбулося. А чи має право покупець на ПК – на нашу думку, так. А от передбачити думку податківців складно, тому якщо є можливість врегулювати дане питання до сплину 1095 днів, то краще це зробити. Якщо ж буде вирішено не укладати додаткову угоду, то доцільно заручитися ІПК.

Також можна розглянути такий варіант, за яким платежі 2021 року, а також можливо, і 2022 року, фіксуються за певним курсом, сторони визначають, за які саме одиниці товару вони були сплачені, за цими даними складаються коригуючі РК, і більше ці платежі змінюватись не будуть. Загальну суму контракту можна буде відрегулюввати за рахунок зміни ціни наступних одиниць товару, за якими розрахунки проводилися вже у 2023 році і пізніше.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відчуження частки у статутному капіталі: чи враховується при розрахунку мільйонного ліміту для реєстрації платником ПДВ?
    Чи входить до загального обсягу оподатковуваних операцій з постачання товарів/послуг (для цілей обов'язкової реєстрації платником ПДВ при перевищенні 1 000 000 грн) відчужена частина частки у статутному капіталі іншого підприємства, якщо частка відчужена по собівартості?
    Сьогодні 10:107
  • Оплата корпоративною карткою послуг Google Workspace та Office 365: ПДВ та документальне оформлення
    ТОВ на загальній системі оподаткування - платник ПДВ. Директор раніше сплачував нерезиденту (Google Workspace, Office 365) щомісячно за послуги доступу з власної картки без компенсації. Зараз планується перевести оплати на корпоративну картку. Чи правомірні такі щомісячні оплати з корпоративної карти? Чи може квитанція бути на ім'я директора? Чи потрібно сплачувати ПДВ за імпорт таких послуг?
    04.11.202537
  • Придбання обладнання у неплатника ПДВ та його подальший продаж: оподаткування ПДВ
    Платник ПДВ придбаває сонячні панелі, акумулятори, інвертори та комплектуючі у постачальника-неплатника ПДВ, який самостійно імпортував це обладнання та сплатив ПДВ при митному оформленні. Потрібно з'ясувати порядок формування податкового зобов'язання при подальшому продажу, наявність права на податковий кредит, вплив факту імпорту неплатником ПДВ та вимоги до документального оформлення
    04.11.202551
  • Оподаткування ПДВ міжнародних та внутрішніх перевезень для "єдинника" ІІІ групи ЄП
    ФОП на ІІІ групі ЄП зі ставкою 5% (неплатник ПДВ) займається міжнародними перевезеннями вантажів за основним КВЕД 49.41. Чи застосовується ставка ПДВ 0% при міжнародних перевезеннях за наявності ЦМР? Як оподатковуються ПДВ внутрішні перевезення? Чи потрібна звітність з ПДВ?
    04.11.202514
  • Оподаткування компенсації за рішенням суду щодо знищеного авто
    Підприємство отримало на рахунок компенсацію за рішенням суду у сумі 1 млн грн за вантажний автомобіль, який був виведений з експлуатації після ДТП. Чи слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при отриманні цієї суми та на яку базу їх визначати? Чи потрібно включати зазначену суму компенсації до складу доходу підприємства? Автомобіль придбано за 600 тис. грн (в т.ч. ПДВ 100 тис. грн), залишкова вартість на дату ДТП і виведення з експлуатації 400 тис. грн
    03.11.202519