• Посилання скопійовано

Повернення нестачі товару: як складати ПН та РК?

Між покупцем і постачальником відбувається ритмічне постачання товару. При кожному постачанні може бути нестача або надлишок товару і це фіксується в акті. Первинні документи надходять до постачальника пізніше дати їх складання. Постачальник не складає РК на такі розбіжності, а врегульовує цю кількість у наступних постачаннях. Як налагодити документообіг в даному випадку, щоб не було порушень?

Повернення постачальнику надлишку товарів

Відповідно до пп. 192.1 ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

А саме, відповідно до пп. 201.1 ПКУ, податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов’язань. Тому й РК при поверненні товару повинен складатися на дату зміни номенклатури постачання – тобто на дату повернення надлишку.

Такий розрахунок коригування на повернення товару, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів/послуг, оскільки передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Отже, РК при поверненні постачальнику надлишку товарів повинен складатись постачальником на дату складання акту повернення товару. Якщо цього не робиться, то показники податкової накладної не відповідатимуть показникам первинних документів – більш докладно про це у наступному розділі.

 

Оформлення нестачі товарів

За умовами запитання нестача товарів також оформлюється актом. Це означає, що фактично товар не був поставлений, хоча він є у видатковій та податковий накладних, але до видаткової накладної додається акт нестачі, що і є документальним підтвердженням фактичної кількості потавленого товару. Якщо податкова накладна буде складена без врахування нестачі товару, то вона не буде відповідати первинним документам – видатковій накладній та акту нестачі.

Податківці не допускають такої невідповідності і вимагають повного співпадіння інформації у первинних документах та у податковій накладній – див. тут.

А якщо у ПН буде неспівпадіння у кількості номенклатури порівняно з видатковою накладною і актом, то податківці не визнають право покупця на податковий кредит за такою ПН.

Отже, така практика, яка описана у запитанні, є неприйнятною для покупця, оскільки він втрачає право на податковий кредит на всю суму неправильних податкових накладних.

Також у постачальника є ризик невизнання податківцями тих ПН, що складені без врахування вірної номенклатури – вони можуть говорити, що правильно ПН взагалі ним не реєструвалися і накласти відповідні штрафи (ст. 120-1 ПКУ).

 

Як виправити ситуацію

1 варіант. Потрібно налагодити документообіг між покупцем та постачальником таким чином, щоб саме на дату складання акту повернення або нестачі товарів складався РК до податкової накладної, яка складена до відповідної видаткової накладної, до якої складено акт. Можливо, варто розглянути електронний документообіг між сторонами, щоб документи надходили своєчасно. Практика, що описана у запитанні, є неприйнятною як для покупця (він втрачає податковий кредит з ПДВ), так і для постачальника (він може отримати санкції від перевіряючих за неправильне формування податкових накладних, якщо перевіряючі не визнають податкові накладні взагалі і будуть вважати, що правильні податкові накладні на ці продажі не зареєстровані).

2 варіант. Можна застосовувати практику складання зведених ПН, якщо постачання є ритмічними. У цьому разі можна складати зведену ПН не рідше ніж раз на місяць і врахувати в ній всі відхилення від фактичних постачань за той період, за який складається ПН. Більш докладно ми писали про зведені ПН у матеріалах:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024946
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249185
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435