• Посилання скопійовано

Повернення нестачі товару: як складати ПН та РК?

Між покупцем і постачальником відбувається ритмічне постачання товару. При кожному постачанні може бути нестача або надлишок товару і це фіксується в акті. Первинні документи надходять до постачальника пізніше дати їх складання. Постачальник не складає РК на такі розбіжності, а врегульовує цю кількість у наступних постачаннях. Як налагодити документообіг в даному випадку, щоб не було порушень?

Повернення постачальнику надлишку товарів

Відповідно до пп. 192.1 ПКУ, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов'язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

А саме, відповідно до пп. 201.1 ПКУ, податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов’язань. Тому й РК при поверненні товару повинен складатися на дату зміни номенклатури постачання – тобто на дату повернення надлишку.

Такий розрахунок коригування на повернення товару, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) товарів/послуг, оскільки передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.

Отже, РК при поверненні постачальнику надлишку товарів повинен складатись постачальником на дату складання акту повернення товару. Якщо цього не робиться, то показники податкової накладної не відповідатимуть показникам первинних документів – більш докладно про це у наступному розділі.

 

Оформлення нестачі товарів

За умовами запитання нестача товарів також оформлюється актом. Це означає, що фактично товар не був поставлений, хоча він є у видатковій та податковий накладних, але до видаткової накладної додається акт нестачі, що і є документальним підтвердженням фактичної кількості потавленого товару. Якщо податкова накладна буде складена без врахування нестачі товару, то вона не буде відповідати первинним документам – видатковій накладній та акту нестачі.

Податківці не допускають такої невідповідності і вимагають повного співпадіння інформації у первинних документах та у податковій накладній – див. тут.

А якщо у ПН буде неспівпадіння у кількості номенклатури порівняно з видатковою накладною і актом, то податківці не визнають право покупця на податковий кредит за такою ПН.

Отже, така практика, яка описана у запитанні, є неприйнятною для покупця, оскільки він втрачає право на податковий кредит на всю суму неправильних податкових накладних.

Також у постачальника є ризик невизнання податківцями тих ПН, що складені без врахування вірної номенклатури – вони можуть говорити, що правильно ПН взагалі ним не реєструвалися і накласти відповідні штрафи (ст. 120-1 ПКУ).

 

Як виправити ситуацію

1 варіант. Потрібно налагодити документообіг між покупцем та постачальником таким чином, щоб саме на дату складання акту повернення або нестачі товарів складався РК до податкової накладної, яка складена до відповідної видаткової накладної, до якої складено акт. Можливо, варто розглянути електронний документообіг між сторонами, щоб документи надходили своєчасно. Практика, що описана у запитанні, є неприйнятною як для покупця (він втрачає податковий кредит з ПДВ), так і для постачальника (він може отримати санкції від перевіряючих за неправильне формування податкових накладних, якщо перевіряючі не визнають податкові накладні взагалі і будуть вважати, що правильні податкові накладні на ці продажі не зареєстровані).

2 варіант. Можна застосовувати практику складання зведених ПН, якщо постачання є ритмічними. У цьому разі можна складати зведену ПН не рідше ніж раз на місяць і врахувати в ній всі відхилення від фактичних постачань за той період, за який складається ПН. Більш докладно ми писали про зведені ПН у матеріалах:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    16.12.202517
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    16.12.202517
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    16.12.202511
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025222
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519