• Посилання скопійовано

Як складається ПН та заповнюється декларація у разі здійснення звільнених операцій?

Платник ПДВ здійснює постачання послуг, які звільнені від оподаткування ПДВ на підставі пп. «г» пп. 197.1.7 ПКУ. Чи потрібно за такою операцією складати та реєструвати ПН? Якщо так, то який порядок складання такої ПН? Як в такому випадку заповнюється декларація з ПДВ?

Відповідно до пп. «а» та «б» пп. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ, зокрема, є операції платників податку з постачання товарів або послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ.

Своєю чергою, як передбачено пп. 201.1 ПКУ на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін.

Водночас, пп. «г» пп. 197.1 ПКУ звільняються від оподаткування операції постачання послуг з харчування дітей у дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах та громадян у закладах охорони здоров'я (порядок надання таких послуг затверджується КМУ).

При цьому, звільнена операція все одно є об’єктом оподаткування ПДВ (оскільки є операцією з постачання послуг на митній території України згідно з ст. 186 ПКУ) і потребує складання та реєстрації податкової накладної у встановлений термін.

 

Порядок складання ПН на звільненні від оподаткування операції

У податковій накладній, складеній на операції з постачання товарів або послуг, які звільняються від оподаткування ПДВ, у графі "Складена на операції, звільнені від оподаткування" верхньої лівої частини робиться помітка "Без ПДВ".

Крім того, якщо постачання здійснюється кінцевому споживачу – фізособі (яка, відповідно, не є платником ПДВ) то у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини «02» - складена на постачання неплатнику податку.

Зверніть увагу, що тип причини «09» (складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість) стосується лише випадків, коли платник податку складає  ПН за пп. 198.5 ПКУ, а не  ПН на постачання звільнених послуг. Оскільки перелік типів причин (встановлений п. 8 Порядку №1307) стосується лише ситуацій, коли ПН не надається покупцю, а залишається в продавця. А ось якщо ПН складається на кінцевого споживача – фізособу, така ПН складається із типом причини «02» (складена на постачання неплатнику податку) і залишається у продавця.

Інші рядки заголовної частини заповнюються у загальному порядку.

При цьому, якщо ПН складається на неплатника ПДВ (якщо постачання послуг здійснюється безпосередньо фізособам - неплатникам ПДВ) - у графі «Отримувач (покупець)» зазначається «Неплатник», а у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «100000000000», рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.

До розділу А табличної частини податкової накладної (рядки I – X) вносяться узагальнюючі дані за операціями, на які складається така податкова накладна, а саме:

  • у рядку I зазначається загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ;
  • у рядку IX – загальний обсяг постачання товарів/послуг.
  • рядки II – VIII та X розділу А не заповнюються.

До розділу Б табличної частини податкової накладної вносяться дані у розрізі номенклатури постачання товарів/послуг, а саме:

1) у графі 2 зазначається опис (номенклатура) товарів/послуг продавця;

2) у графах 3.1, 3.3 – код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (далі – ДКПП);

3) у графах 4 та 5 – одиниця виміру товарів/послуг;

4) у графі 6 – кількість (об’єм, обсяг) постачання товарів/послуг;

5) у графі 7 – ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування ПДВ;

6) у графі 8 – має бути зазначено код ставки 903;

7) у графі 9 – код відповідної пільги з Довідниками податкових пільг (14060414);

8) у графі 10 – обсяг постачання (база оподаткування) без урахування ПДВ;

9) графа 11 – не заповнюється (нулі, прочерки та інші знаки чи символи у цій графі не проставляються).

Звісно, що таку ПН треба не лише скласти, а і зареєструвати і зробити це вчасно. Нагадаємо, що:

  • порушення платниками ПДВ граничного строку реєстрації зазначених податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН тягне за собою накладення штрафу в розмірі 2% обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 1020 грн,
  • відсутність реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, складених на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою, тягне за собою накладення штрафу в розмірі 5% обсягу постачання (без ПДВ), але не більше 3400 грн.

 

Порядок заповнення Декларації

У Декларації з ПДВ обсяг звільнених операцій відображається у рядках 5 та 5.1. Разом з тим заповнюється і таблиця 2 Додатку 6, в якій зазначається:

  • найменування та код відповідної пільги згідно з довідниками пільг (14060414);
  • сума податку, не сплачена до бюджету у зв'язку з отриманням податкової пільги (порядок розрахунку цієї суми наведено у п. 3 Розділу V-1 Наказу МФУ від 28.01.2016 №21);
  • обсяг  звільнених від оподаткування операцій з постачання товарів/послуг;
  • обсяги операцій з придбання товарів/послуг, які придбані у поточному та попередніх звітних (податкових) періодах, які у поточному звітному (податковому) періоді використані в пільгових операціях з постачання товарів/послуг.

Зверніть увагу, що у разі, якщо платник податку для здійснення звільненої операції придбавав товари/послуги з ПДВ то у нього виникає обов’язок нарахувати ПЗ з ПДВ на суму такого ПДВ за пп. «б» пп. 198.5 ПКУ та скласти на суму такого ПЗ податкову накладну. Як скласти ПН в такій ситуації, ми писали тут.

А якщо придбані товари, послуги, необоротні активи одночасно використовувались у оподаткованих та у звільнених від оподаткування операціях, то у постачальника виникають ПЗ з ПДВ згідно з ст. 199 ПКУ. Як скласти податкову накладну в такій ситуації, ми наводили тут.

При цьому в обох випадках складаються саме зведені податкові накладні, про що в ній ставиться відповідна позначка:

  • 1 – у разі нарахування податкових зобов’язань відповідно до пп. 198.5 ПКУ;
  • 2 – у разі нарахування податкових зобов’язань відповідно до пп. 199.1 ПКУ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оплата корпоративною карткою послуг Google Workspace та Office 365: ПДВ та документальне оформлення
    ТОВ на загальній системі оподаткування - платник ПДВ. Директор раніше сплачував нерезиденту (Google Workspace, Office 365) щомісячно за послуги доступу з власної картки без компенсації. Зараз планується перевести оплати на корпоративну картку. Чи правомірні такі щомісячні оплати з корпоративної карти? Чи може квитанція бути на ім'я директора? Чи потрібно сплачувати ПДВ за імпорт таких послуг?
    Сьогодні 14:1231
  • Придбання обладнання у неплатника ПДВ та його подальший продаж: оподаткування ПДВ
    Платник ПДВ придбаває сонячні панелі, акумулятори, інвертори та комплектуючі у постачальника-неплатника ПДВ, який самостійно імпортував це обладнання та сплатив ПДВ при митному оформленні. Потрібно з'ясувати порядок формування податкового зобов'язання при подальшому продажу, наявність права на податковий кредит, вплив факту імпорту неплатником ПДВ та вимоги до документального оформлення
    Сьогодні 13:0348
  • Оподаткування ПДВ міжнародних та внутрішніх перевезень для "єдинника" ІІІ групи ЄП
    ФОП на ІІІ групі ЄП зі ставкою 5% (неплатник ПДВ) займається міжнародними перевезеннями вантажів за основним КВЕД 49.41. Чи застосовується ставка ПДВ 0% при міжнародних перевезеннях за наявності ЦМР? Як оподатковуються ПДВ внутрішні перевезення? Чи потрібна звітність з ПДВ?
    Сьогодні 10:5713
  • Оподаткування компенсації за рішенням суду щодо знищеного авто
    Підприємство отримало на рахунок компенсацію за рішенням суду у сумі 1 млн грн за вантажний автомобіль, який був виведений з експлуатації після ДТП. Чи слід нараховувати податкові зобов’язання з ПДВ при отриманні цієї суми та на яку базу їх визначати? Чи потрібно включати зазначену суму компенсації до складу доходу підприємства? Автомобіль придбано за 600 тис. грн (в т.ч. ПДВ 100 тис. грн), залишкова вартість на дату ДТП і виведення з експлуатації 400 тис. грн
    03.11.202519
  • Передача брендованих термокружок дилерам: що з оподаткуванням?
    Підприємство, при проведенні конференції для 35 дилерів (не працівників), передало їм безкоштовно брендовані термокружки ринковою вартістю 10 500,00 грн за одиницю, які використовувались як елемент представницьких витрат і втратили товарний вигляд. Чи вважається безоплатна передача таких термокружок додатковим благом фізичних осіб (дилерів) з відповідним оподаткуванням ПДФО та ВЗ? Чи виникає у підприємства зобов'язання щодо нарахування компенсуючого ПДВ (за пп. 198.5 ПКУ) на вартість цих термокружок?
    03.11.202529