Головна Усі консультації Оподаткування ПДВ

Претензії замовника щодо нестачі та перевізника – щодо штрафу за простій: що з ПДВ?

Під час перевезення вантажів на замовлення виявляються факти нестачі вантажу. Як претензія, виставлена замовником, відображається в обліку? Чи повинен замовник виписувати ПН перевізнику на суму нестачі? У разі простою транспорту перевізник виставляє претензію із зазначенням суми штрафу. Що з ПДВ?

Відповідно до пп. 15.1 Правил №363 у разі зіпсуття або пошкодження вантажу, а також у разі розбіжностей між перевізником і вантажовідправником (вантажоодержувачем) обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актом, що може бути складений у паперовій або електронній формі, за формою, що наведена в додатку 4.

Перевізник, вантажовідправник і вантажоодержувач засвідчують в акті такі обставини:

  • невідповідність між найменуванням, масою і кількістю місць вантажу в натурі і тими даними, які зазначені у товарно-транспортній накладній;
  • простій автомобіля у пунктах вантаження і розвантаження понад встановлені норми часу;
  • інші обставини (пошкодження упаковки, вантажу), які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності сторін.

Записи в акті засвідчуються підписами вантажовідправника (вантажоодержувача) і водія. Односторонні записи в акті як вантажовідправника (вантажоодержувача), так і водія вважаються недійсними.

Жодна зі сторін не має права відмовитись від підписання акта. У разі незгоди зі змістом акта кожна із сторін має право викласти в ньому свою думку в рядку "Особливі відмітки" і засвідчити її підписом (пп. 15.4 Правил №363).

На виконання вимог п. 16.10 Правил №363 ТТН та акт, що засвідчують обставини, за якими настає матеріальна відповідальність, додаються до претензії в оригіналі або в належним чином засвідчених копіях, крім е-ТТН. 

До претензії на недостачу вантажу також додається розрахунок суми претензії, який слід виконувати з урахуванням норми природних втрат маси вантажу при перевезенні, якщо вона встановлена для цього роду вантажу. Додавання розрахунку суми не обов'язкове, якщо цей розрахунок зроблений у самій претензії.

Якщо до претензії не були додані вказані вище документи, то така претензія повертається перевізником замовнику не пізніше 10-денного терміну від дня одержання із зазначенням причин її повернення.

Якщо у 10-денний термін претензія не була повернута заявникові, то вона вважається прийнятою до розгляду (п. 16.13 Правил №363).

 

ПДВ

Відповідно до пп. 188.1 ПКУ база оподаткування ПДВ операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.

Щодо виникнення податкових наслідків з ПДВ у разі отримання від перевізника відшкодування збитків у зв'язку із втратою частини товару при перевезенні ДПС в ІПК від 12.07.2019 р. №3250/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляє таке.

Кошти, що надходять платнику ПДВ на його банківський рахунок як відшкодування збитків за втрачену частину майна (товару) при його перевезенні (без урахування штрафних санкцій і пені), розцінюються як компенсація вартості такого майна (товару) та відповідно включаються до бази оподаткування ПДВ.

При цьому на дату перерахування коштів на банківський рахунок платника податку (суб'єкту господарювання, якому відшкодовуються збитки) як відшкодування збитків за втрачену частину майна (товару) при його перевезенні (без урахування штрафних санкцій і пені) такий платник податку зобов'язаний визначити податкові зобов'язання з ПДВ за ставкою 20% та скласти податкову накладну і зареєструвати її в ЄРПН.

Про те, що норми пп. 198.5 ПКУ замовник перевезень у такому випадку не застосовує, ДПС повідомляла у листі від 30.12.2016 р. №28710/6/99-99-15-03-02-15. Однак вказані норми зобов’язаний застосувати перевізник, оскільки оплачений ним товар немає змоги використовувати у господарській діяльності.

Щодо оподаткування суми штрафу за простій транспорту, то в абз. 3 пп. 188.1 ПКУ зазначено, що до складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), 3% річних та інфляційні, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов'язань.

ДПС в УПК№590 повідомляє: суми коштів, що сплачуються у вигляді штрафів та/або неустойки чи пені, втрат від інфляцій за весь період прострочення поставки, 3% річних  вартості несвоєчасно поставлених товарів/послуг (або інший відсоток, встановлений договором) при затримці постачання товарів/послуг покупцю, не змінюють базу оподаткування ПДВ поставлених товарів/послуг.

***

Також читайте: Під час автоперевезень водій потрапив в аварію, а товар замовника згорів: як обліковувати? 

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть БЕЗКОШТОВНУ передплату, перейшовши за посиланням; на час карантину ми даруємо усім нашим читачам три місяці передплати на пакет «Мій асистент».

Читайте консультації та аналітику від редакції без обмежень і будьте здорові!

Автор:
Бондаренко Олена
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Оподаткування / ПДВ
Теги:
Відповідальність , ПДВ , Податкова накладна , Штрафи , Облік

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі