• Посилання скопійовано

Документи для передачі благодійної допомоги юр та фізособам

ГО надає благодійну (гуманітарну) допомогу населенню, що проживає на прифронтовій території України чи в зоні бойових дій, де немає можливості не те, що зробити копію паспорта чи ІПН, а й просто записати у відомість таку інформацію. Як правильного документально оформити роздачу допомоги в такому випадку?

Передача ГД та БД фізичним особам 

Цільова та нецільова допомога постраждалим фізособам, не оподатковується та не включається до загального місячного або річного оподатковуваного доходу платника податку благодійна, у тому числі гуманітарна допомога (далі - благодійна допомога), яка надходить на його користь у вигляді коштів або майна (безоплатно виконаної роботи, наданої послуги) та відповідає вимогам, визначеним пп. 170.7 ПКУ.

Так, відповідно до пп. «в» пп. 170.7.2 ПКУ не включається до оподатковуваного доходу цільова або нецільова благодійна допомога, що надається платнику податку, який постраждав внаслідок збройної агресії Російської Федерації в період дії правового режиму воєнного стану.

У цій нормі не має обмежень щодо території мешкання людини. Проте міститься вимога, що благодійна допомога, яка надається на зазначені цілі, повинна розподілятися через державний чи місцевий бюджет або через банківські рахунки благодійних організацій, Товариства Червоного Хреста України, внесених до Реєстру неприбуткових організацій та установ. 

А Громадська організація саме такою і є – внесеною до Реєстру неприбуткових організацій та установ. 

ВЗ теж не буде.

За загальним правилом надання майнової допомоги в натуральній формі (наприклад, продукти харчування, товари першої необхідності, тощо) оподатковується ПДФО із застосуванням натурального коефіцієнта та ВЗ. Але це правило теж не застосовується, якщо застосовується податкова пільга (відсутність оподаткування) для осіб, які мешкають/мешкали на територіях, де велись чи ведуться бойові дії, та/або вимушено покинули ці місця, на підставі абз. 3 пп. «в» пп. 165.1.54 та пп. «а» пп. 170.7.2 ПКУ

Слід враховувати і тимчасові норми ПКУ. 

Так, згідно з пп. 25 підр. 1 розд. ХХ ПКУ, починаючи з дати введення в Україні воєнного стану, що введений Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом №2102-IX, до його припинення або скасування положення абз. 4 пп. "в" пп. 165.1.54 ПКУ застосовуються з урахуванням такої особливості: до прийняття Кабінетом Міністрів України переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, статус фізичних осіб - платників податку, які отримують благодійну допомогу, виплачену (надану) благодійниками, у тому числі благодійниками - фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України "Про благодійну діяльність та благодійні організації", визначається самостійно надавачами благодійної допомоги.

А згідно із п. 26 цього підрозділу аналогічні правила діють і щодо застосування пільги, передбаченої пп. 170.7.2 ПКУ.

При цьому слід враховувати, що сам Кабмін дорівнював до зазначеного Переліку, який мав затвердити сам, той, що затвердило Мінінтеграції Але податківці не визнають цього переліку і чекають на затверджений КМУ. Ми про це писали тут

Згідно з Постановою Уряду №202 встановив, що в умовах воєнного стану не поширюються встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб – резидентів та нерезидентів.

Тож, в регіонах, де ведуться активні бойові дії дозволено не вести облік благодійної чи гуманітарної допомоги взагалі. Також, відповідно дозволено не звітувати про отримання та використання такої допомоги.

Конкретно спрямування коштів на придбання продуктів харчування та гігієнічних засобів було передбачено п. 4 Постанови №202 в редакції, що діяла до 01.11.2022 р. Потім цю норму виключили, ніби в країні закінчилася війна. Але не втрачаємо надії. 

Переліком потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб №653 з урахуванням вимог  пп. "б" пп. 170.7.8 ПКУ, передбачено, зокрема але не виключено, що забезпечення засобами особистої гігієни та продуктами харчування не підлягає оподаткуванню ПДФО, відповідно і ВЗ.

Тож, надання ГО благодійної допомоги населенню, що проживає на прифронтовій території України чи в зоні бойових дій, зокрема але не виключно в Харківській та Херсонській областях не оподатковуватиметься ПДФО та ВЗ, оскільки такі особи є такими, що мешкали на територіях, де велись бойові дії.

Відповідно про роздачу майнової допомоги в таких регіонах не потребує персоналізації та відображення в Д4 Об’єднаної звітності, оскільки підпадає під пільги в оподаткуванні ПДФО та ВЗ.

Отже, ГО не виступатиме податковим агентом щодо осіб, яким видано благодійну допомогу, і це жодним чином не вплине на його діяльність, тим паче, не призведе до втрати неприбуткового статусу.

Таким чином, якщо фізособи не відносяться до визначеної категорії осіб (визначених абз. 3 пп. «в» пп. 165.1.54 та пп. «а» пп. 170.7.8 ПКУ), то допомога підлягає оподаткуванню ПДФО та ВЗ, з застосуванням граничної неоподатковуваної суми 3760 грн для допомоги, в частині звільнення від оподаткування. Якщо допомога надається продуктами харчування, товарами першої необхідності, то вона оподатковується ПДФО та ВЗ із застосуванням натурального коефіцієнту. 

Відповідно роздача допомоги фізособам у вигляді харчового/гігієнічного набору, потребуватиме персоналізації та відображення в Додатку 4ДФ Об’єднаної звітності за ознакою «169» (у грошовій та не грошовій формі) на користь таких фізосіб. 

Як виняток! Сюди ж відноситимуться і фізособи, що мешкали на територіях де велися чи ведуться бойові дії (є ВПО (мають довідку) але переїхали в безпечні регіони України) та потребуватимуть персоналізації та відображенню в Додатку 4ДФ Об’єднаної звітності за ознакою «169», але вартість цих наборів не підлягатиме оподаткуванню.

Щодо руху, розподілу і видачі допомоги, то необхідно зазначити, що отримувачі допомоги самі визначають, які саме документи потрібні для обліку. Зокрема, це можуть бути і акт-приймання передачі, і наказ про роздачу допомоги за визначеним переліком осіб, документ про внутрішнє переміщення благодійної допомоги, акт про списання допомоги, звіт відповідальної особи (або звіт волонтера) тощо. Подані на розгляд форма G (відомість роздачі) та звіт волонтера відповідає вимогам та є достатньою підставою при передачі гуманітарної (благодійної) допомоги фізособам, а останній - так і юрособам.

Звіт особи відповідальної чи звіт волонтера за роздачу гуманітарної допомоги буде основою для складання акту на списання гуманітарної допомоги з балансу неприбуткової організації (документ довільної форми, обов’язково затверджений керівником неприбуткової організації та за бажанням комісією зі працівників такої організації).

Звертаємо увагу, що згідно з пп. 2.6 Положення №88 первинні документи складаються українськими підприємствами, установами та організаціями на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватись із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм. Крім того, усі первинні документи, регістри бухгалтерського обліку, бухгалтерська та інша звітність повинні складатись українською мовою. Документи, що є підставою для записів у бухгалтерському обліку і складені іноземною мовою, можуть бути складені за кордоном (наприклад, отримані від іноземних контрагентів або від працівників після повернення із закордонного відрядження) повинні мати впорядкований аутентичний переклад на українську мову (пп. 1.4 Положення №88).

 

Передача ГД та БД юридичним особам 

Передача гуманітарної допомоги юридичним особам (набувачам) теж може бути оформлена актом-приймання передачі гуманітарної допомоги між отримувачем та набувачем. Також не зайвим буде письмове звернення юридичної особи (набувача). Також це може бути звіт волонтера про що зазначено вище. 

Звертаємо увагу, здійснення передачі ГО благодійної чи гуманітарної допомоги іншим юридичним особам без грошової оцінки, в натуральній формі, законодавством не передбачено. В поданому на розгляд звіті волонтера вказана вартість гуманітарної допомоги, що раз підтверджує правильність складання та його оформлення. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»