• Посилання скопійовано

Що з виручкою, якщо не приїхали інкасатори?

Інкасатори не приїхали за виручкою на кілька торгових точок підприємства, в яких ведеться касова книга. Грошові кошти залишилися в касах точок, ліміт на кінець дня перевищено. Чи буде це порушенням, якщо кошти здадуть до банку наступного дня? Чи можливо передати кошти з однієї точки на іншу, де буде інкасація?

Чи буде це порушенням, якщо кошти здадуть до банку наступного дня?

Ні, не буде порушення.

Підстава – п. 54 Положення №148, згідно з яким готівка не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або видана для використання установою/підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку і одночасного отримання з каси банку) наступного дня на потреби, пов'язані з діяльністю установи/підприємства.

 

 

Видача понадлімітних коштів під звіт

Зі змісту п. 54 Положення №148 випливає, що понадлімітні кошти можна не пізніше наступного робочого дня банку здати не до банку, а видати для використання підприємством.

Те саме підтверджується нормою п. 5 Положення №148: суб'єкти господарювання здійснюють розрахунки готівкою між собою і з фізичними особами через касу як коштами, одержаними як готівкова виручка, так і коштами, одержаними із банків.

Тобто, тут мова про можливість видачі готівкової виручки під звіт або на відрядження.

Згідно з п. 19 Положення №148 готівка під звіт або на відрядження видається суб'єктами господарювання підзвітним особам відповідно до законодавства України. Готівка видається під звіт:

1) на закупівлю сільськогосподарської продукції та заготівлю вторинної сировини на строк не більше 10 робочих днів;

2) на закупівлю брухту чорних металів і брухту кольорових металів - на строк не більше 30 робочих днів від дня видачі готівки під звіт;

3) на всі інші виробничі (господарські) потреби - на строк не більше двох робочих днів, уключаючи день отримання готівки під звіт.

Отже, наприклад, видаючи готівку під звіт на інші господарські потреби сьогодні (робочий день), відзвітуватися про її використання потрібно не пізніше завтра (наступного робочого дня). Невикористана сума готівки вноситься до каси підприємства або зараховується на банківський рахунок підприємства до або під час подання Звіту про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт (пп. 170.9.2 ПКУ).

 

Чи поширюється готівкове обмеження на видану під звіт суму?

Відповідно до п. 6 Положення №148 суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами:

1) між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень включно;

2) з фізичними особами - у розмірі до 50000 (п'ятдесяти тисяч) гривень включно.

Тобто, тут йде мова про розрахунки між суб’єктом господарювання і іншим суб’єктом господарювання, або між суб’єктом господарювання і фізичною особою.

Якщо кошти з каси передаються під звіт працівникові підприємства, то це є внутрішнім розрахунком в рамках одного суб’єкта господарювання. Адже фізособа, яка отримала готівку, отримує кошти як представник підприємства. 

Тому, на наш погляд, зазначене обмеження не поширюється на готівку, яка видається під звіт. Така сама думка наведена в ІПК ДПСУ від 03.07.2020 р. № 2688/6/99-00-07-05-01-06/ІПК.

Таким чином, під звіт можна видати і 1 млн грн готівки тощо. І це не буде порушенням. 

Щоправда, в кінці ІПК зазначено, що ДПС пропонує звернутись до НБУ, як до розробника Положення №148, для отримання роз’яснення з порушених питань.

Тобто, ДПСУ не впевнена стовідсотково у такому висновку. Отже, і ми скажемо те саме – остаточну відповідь має сказати НБУ. 

У будь-якому разі, підзвітна особа при розрахунках отриманою під звіт готівкою має дотримуватися наведеного обмеження.

Якщо готівка отримана в касі однієї торгової точки, то чи можна невикористаний залишок готівки повернути в касу іншої торгової точки?

Положення №148 не містить заборони на такі операції. Тому, на наш погляд, це допустимо. Але для уникнення непорозумінь доречно таку можливість передбачити Порядком оприбуткування готівки в касі підприємства, яке згідно з п. 12 Положення №148 підприємство розробляє та затверджує внутрішнім документом. 

 

Чи можливо передати кошти з однієї точки на іншу, де буде інкасація?

Відповідно до п. 15 Положення №148 відокремлені підрозділи установ/підприємств мають право здавати готівкову виручку (готівку) безпосередньо до кас юридичних осіб або банку чи небанківської установи для її переказу і зарахування на банківські рахунки юридичних осіб.

За буквального розуміння цієї норми, відокремлений підрозділ може здавати виручку начебто тільки до каси юридичної особи і не може здавати до каси іншого відокремленого підрозділу.

Припускаємо, що під час перевірки податкова може триматися саме такого буквального розуміння.

Але, на наш погляд, таке буквальне розуміння помилкове.

По-перше, Положення №148 не містить заборони на передачу готівки з одного підрозділу до іншого.

По-друге, особливості оприбуткування готівки підприємство встановлює в Порядку оприбуткування готівки в касі підприємства, яке згідно з п. 12 Положення №148 підприємство розробляє та затверджує внутрішнім документом. Отже, зазначену можливість можна передбачити в такому Порядку і це буде цілком законним.

По-третє, в п. 15 Положення №148 сказано про можливість здавати виручку до кас підприємства, тобто, до всіх наявних на підприємстві кас, а не в одну основну касу. Всі каси відокремлених підрозділів є в тому числі касами підприємства. Тому якщо готівка передається з одного відокремленого підрозділу до іншого, можна сказати, що вона передається до однієї із кас підприємства. Отже, норми п. 15 Положення №148 в цьому разі не порушуються.

Але для уникнення непорозумінь з податковою може бути доречним отримати індивідуальну податкову консультацію.

***

Також читайте нашу консультацію: Які штрафні санкції можуть бути застосовані за перевищення ліміту каси?  

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    Сьогодні 14:29169
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.202441
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202463
  • Нюанси оформлення видачі готівки з каси за видатковими відомостями
    Підприємство проводить видачу готівки відповідно до Положення №148 за ВКО та видатковими відомостями. Чи можна оформити один ВКО на декілька видаткових відомостей? Чи можна видачу поворотної фіндопомоги штатним працівникам провести видатковою відомістю на декілька людей?
    23.02.2024113
  • ФОП використовує платіжну систему Payoneer: чи потрібен РРО?
    Маркетплейс Etsy, Joom, eBay, Amazon - кошти за продані товари загальною сумою за мінусом комісій маркетплейсу зараховуються раз в тиждень або раз у два тижні на Payoneer, пізніше кошти зараховуються на доларовий рахунок. З доларового рахунку через обмін валют кошти перераховуються на гривневий рахунок ФОПа. Чи потрібно видавати покупцям фіскальні чеки?
    23.02.2024598