Такі відносини є високоризикованими. Для підприємства головний ризик — перекваліфікація цивільно-правового договору (ЦПХ) на трудовий через суд, що може призвести до значних штрафів. Для водія — притягнення до адміністративної відповідальності за ведення підприємницької діяльності без державної реєстрації, що також передбачає штраф. Систематичне укладення договорів щомісяця протягом року значно посилює ці ризики.
1. Ризики для підприємства
Основний ризик для підприємства полягає у можливості визнання таких відносин прихованими трудовими. Систематичний характер виконання робіт однією особою є однією з ключових ознак трудових відносин.
Перекваліфікація договору в трудовий
Якщо робота, яку виконує особа за договором ЦПХ, має ознаки трудових відносин, такий договір може бути визнаний трудовим у судовому порядку. Ознаками трудових відносин є:
Систематичний характер роботи
Укладення договорів щомісяця протягом року є яскравим свідченням систематичності.
Підпорядкування внутрішньому трудовому розпорядку
Якщо водій дотримується графіка роботи підприємства, а не самостійно організовує свій час.
Процес праці, а не результат
За договором ЦПХ оплачується конкретний результат (наприклад, доставка вантажу з пункту А в пункт Б), а за трудовим договором — сам процес праці (виконання функцій водія).
Організація умов праці роботодавцем
Якщо підприємство забезпечує водія автомобілем, пальним, визначає маршрути та контролює процес виконання роботи.
У разі перевірки Держпраці та подальшого звернення до суду, такі відносини з високою ймовірністю можуть бути визнані трудовими. Хоча Держпраці не має права самостійно перекваліфіковувати договори, вона може ініціювати судовий розгляд.
Наслідки перекваліфікації
Якщо суд визнає відносини трудовими, це означатиме, що підприємство допустило до роботи працівника без укладення трудового договору. Це є грубим порушенням законодавства про працю (ст. 21 та ст. 24 КЗпП), за яке передбачено значні фінансові санкції.
У разі визнання фактичного допуску працівника до роботи без укладення трудового договору, на підприємство накладається штраф у розмірі 10 мінімальних заробітних плат за кожного такого працівника (абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП).
2. Ризики для водія
Для фізичної особи, яка не є підприємцем, але систематично надає послуги за договорами ЦПХ, існує ризик визнання такої діяльності підприємницькою.
Відповідальність за діяльність без реєстрації
Систематичне виконання робіт чи надання послуг з метою отримання прибутку вважається господарською діяльністю. Згідно з постановою Пленуму Верховного Суду України, систематичною вважається діяльність, що здійснюється не менше трьох разів протягом одного календарного року. У вашому випадку договори укладалися щомісяця, що беззаперечно є систематичною діяльністю.
За ведення господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання передбачена адміністративна відповідальність.
Наслідки для водія:
- Штраф: Накладення штрафу в розмірі від 1 000 до 2 000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 000 до 34 000 грн);
- Конфіскація: Можлива конфіскація грошей, отриманих внаслідок такої діяльності, а також знарядь виробництва (ст. 164 КпАП).
3. Податкові аспекти та звітність
Незалежно від ризиків, підприємство як податковий агент зобов'язане правильно оподатковувати та звітувати за виплатами за договорами ЦПХ:
- утримувати із суми винагороди ПДФО за ставкою 18% та військовий збір за ставкою 5%.
- нараховувати на всю суму винагороди ЄСВ за ставкою 22%. Вимога щодо сплати ЄСВ з мінімальної заробітної плати на винагороди за договорами ЦПХ не поширюється, якщо особа не є основним працівником цього підприємства.
- відображати нараховану винагороду та утримані податки у єдиній звітності (у Додатку 4ДФ з ознакою доходу «102», у Додатку 1 з кодом категорії застрахованої особи «26»).
4. Як зменшити ризики?
Щоб мінімізувати ризики, необхідно, щоб договір та фактичні відносини чітко відповідали природі цивільно-правових:
Предмет договору
У договорі має бути чітко визначений кінцевий результат роботи (наприклад, «перевезення вантажу за маршрутом Київ-Львів»), а не процес («виконання обов'язків водія»).
Самостійність виконавця
Договір не повинен містити положень про підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку. Виконавець самостійно організовує свою роботу.
Оплата за результат
Винагорода виплачується на підставі підписаного Акту приймання-передачі виконаних робіт (наданих послуг), який підтверджує досягнення конкретного результату.
Уникнення регулярності
Найбільшим ризиком є саме систематичність. Укладення договорів на кожен окремий рейс, а не щомісячно на певний термін, може дещо знизити ризик, але не усуває його повністю, якщо такі рейси відбуваються постійно.
Висновки:
- Укладати слід договори на конкретне замовлення, а не на місяць;
- У договорі та актах потрібно прописувати кінцевий результат (наприклад, "доставка вантажу за маршрутом Київ-Львів"), а не процес;
- Уникати будь-яких формулювань, що вказують на підпорядкування, робочий час, посадові обов'язки;
- Вказувати, що водій виконує роботу на власному або орендованому транспорті.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс
Передплатити