Укладення трудового договору з водієм
При укладенні трудового договору громадянин зобов'язаний подати:
- паспорт або інший документ, що посвідчує особу;
- трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування;
- а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров'я, відповідний військово-обліковий документ та інші документи.
Тобто, також слід перевірити посвідчення водія, чи є в нього відповідна категорія. Якщо водій призовник, військовозобов’язаний або резервіст, слід також зробити ряд дій.
Алгоритм дій відповідальної особи з ведення військового обліку у разі прийняття на роботу військовозобов’язаного:
- Запросити військово-облікові документи під час прийняття на роботу (ст. 24 КЗпП);
- Надати під підпис Правила військового обліку під час прийняття на роботу (додаток 2 до Порядку №1487);
- Внести інформацію до Списків персонального військового обліку (додаток 5 до Порядку №1487) (у п’ятиденний строк) та Відомості оперативного обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 12 до Порядку №1487);
- Внести зміни до Відомості оперативного обліку (додаток 12 до Порядку №1487);
- Подати Повідомлення про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4 до Порядку №1487) у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу;
- За необхідності проводити роз’яснювальну роботу щодо виконання правил військового обліку.
Детально про це читайте тут>>
Медогляд
Пунктом 1.3 Порядку №246, визначено, що обов'язкові попередній (під час прийняття на роботу) і періодичні (протягом трудової діяльності) медичні огляди проводяться для працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, та щорічно для осіб віком до 21 року.
Перелік робіт, де є потреба у професійному доборі, затверджений наказом Міністерства охорони здоров'я України та Держнаглядохоронпраці від 23.09.1994 р. №263/121 і містить роботи, пов'язані з управлінням наземним, підземним, повітряним та водним транспортом.
Пункт 2.14 Порядку №246 визначає, що працівники транспортних засобів проходять попередні (періодичні) медичні огляди як працівники, зайняті на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці, з урахуванням специфіки діяльності, шкідливих та небезпечних факторів виробничого середовища і трудового процесу.
Нормами Положення №65/80 зазначено, що медичні огляди кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів поділяються на: попередні, періодичні, щозмінні передрейсові та післярейсові огляди, а також позачергові огляди.
Попередньому медичному огляду підлягають кандидати у водії для отримання права на керування транспортним засобом.
Періодичному медичному огляду підлягають водії транспортних засобів для підтвердження права на керування транспортним засобом:
- віком до 55 років (включно) — один раз на 10 років;
- віком від 56 до 75 років (включно) — один раз на 3 роки;
- віком від 76 років і більше — один раз на рік.
Водії, які виконують роботи з перевезення пасажирів та вантажів, підлягають періодичному медичному огляду один раз на 5 років, крім випадку, передбаченого частиною третьою ст. 30 Закону «Про автомобільний транспорт» — щорічно проходити медичний огляд з отриманням довідки встановленого зразка.
Робочий час водія
Нормальна тривалість робочого часу водіїв не повинна перевищувати 40 годин на тиждень.
Для водіїв, у яких встановлено п'ятиденний робочий тиждень з двома вихідними днями, тривалість щоденної роботи (зміни) визначається правилами внутрішнього трудового розпорядку або графіками змінності, які затверджує Перевізник за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником) з додержанням установленої тривалості робочого тижня.
Для водіїв, у яких встановлено шестиденний робочий тиждень з одним вихідним днем, тривалість щоденної роботи не може перевищувати 7 годин. Напередодні вихідних днів тривалість роботи при шестиденному робочому тижні не може перевищувати 5 годин.
Тривалість роботи (зміни) водія у нічний час скорочується на одну годину.
Якщо за умовами роботи не може бути додержана встановлена для водіїв щоденна або щотижнева тривалість робочого часу, допускається запровадження підсумованого обліку робочого часу з тим, щоб тривалість робочого часу за обліковий період не перевищувала нормального числа робочих годин.
У разі підсумованого обліку робочого часу водія нормальна тривалість робочого дня (зміни) без урахування часу перерви не може перевищувати 10 годин. Тривалість періоду керування не може перевищувати 56 годин на тиждень та 90 годин протягом двох тижнів. Якщо нормальна тривалість робочого дня охоплює тривалі простої, очікування у ТЗ чи на робочому місці або якщо водію необхідно дати змогу доїхати до відповідного місця відпочинку, тривалість робочого дня (зміни) може бути збільшена до 12 годин за умови, що час керування протягом дня (зміни) не перевищує 10 годин, але не частіше ніж двічі на тиждень, та 9 годин в інші дні.
При підсумованому обліку робочого часу праця водіїв регулюється графіками змінності водіїв колісних транспортних засобів , які складаються на весь обліковий період і якими визначаються тривалість щоденної роботи (зміни), робочих днів (зміни) та вихідних днів, при цьому забезпечується наявність не менше ніж одного вихідного дня протягом тижня.
До робочого часу водія включаються:
а) змінний період керування;
б) підготовчо-заключний період;
в) час простоїв не з вини водія (у тому числі коли водій не зобов’язаний перебувати на робочому місці, але має залишатися на зв’язку, бути готовим відповісти на будь-який виклик, почати чи відновити рух або виконувати іншу роботу);
г) час простоїв (у пунктах навантаження та розвантаження вантажів, у місцях посадки та висадки пасажирів).
Графік змінності на обліковий період доводиться до відома кожного водія не менше ніж за два тижні до початку облікового періоду.
Оплата понаднормових (надурочних) робіт
Зверніть увагу і на обмеження щодо тривалості однієї зміни:
- змінний період керування водія, включаючи надурочні роботи, не повинен перевищувати 9 годин;
- для водіїв ТЗ, що здійснюють перевезення великовагових, та (або) великогабаритних, та (або) небезпечних вантажів, змінний період керування, включаючи надурочні роботи, не повинен перевищувати 8 годин.
Ці граничні розміри однієї зміни можуть бути збільшені тільки у разі виникнення непередбачених обставин, які зазначені вище. Але і при цьому тривалість керування водія на тиждень, включаючи надурочні роботи, не повинна перевищувати 48 годин.
Час, відпрацьований понад норму тривалості робочого часу за обліковий період, вважається надурочним і оплачується згідно зі ст. 106 КЗпП.
Тобто за погодинною системою оплати праці робота в надурочний час оплачується в подвійному розмірі годинної ставки. За відрядною системою оплати праці за роботу в надурочний час виплачується доплата у розмірі 100% тарифної ставки працівника відповідної кваліфікації, оплата праці якого здійснюється за погодинною системою, - за всі відпрацьовані надурочні години. У разі підсумованого обліку робочого часу оплачуються як надурочні всі години, відпрацьовані понад встановлений робочий час в обліковому періоді, залежно від встановленої працівнику системи оплати праці.
Оплата праці водія у нічні години
Якщо відповідно до встановленого водію графіку він має працювати вночі, для такого випадку існують спеціальні правила оплати його праці. Відповідно до ст. 54 КЗпП, нічним для водія вважається час з 10 години вечора до 6 години ранку. І, згідно зі ст. 108 КЗпП, робота у нічний час оплачується у підвищеному розмірі, встановлюваному генеральною, галузевою (регіональною) угодами та колективним договором, але не нижче 20 % тарифної ставки (окладу) за кожну годину роботи у нічний час.
Табелювання водія
Підсумований облік робочого часу кожного працівника ведеться за табелем виходів на роботу наростаючим підсумком з початку облікового періоду. При підрахунку нормального числа робочих годин облікового періоду виключаються дні відпустки і хвороби.
Правила застосування підсумованого обліку зафіксовані в Методичних рекомендаціях, затверджених наказом Мінпраці від 19.04.2006 р. №138. Години роботи уночі слід табелювати буквенним кодом РН або цифровим 0.
Отже, на думку автора слід запровадити підсумований облік робочого часу і таким чином регулювати робочий час працівника і, відповідно, виплати.
Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!
Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс
Передплатити