• Посилання скопійовано

Чи можна працювати на підприємстві та одночасно надавати йому послуги як ФОП?

ФОП орендує у ТОВ обладнання для виробництва певної продукції та надає цьому ж ТОВ послуги з виробництва цієї продукції з його давальницької сировини. Також планує влаштуватися до ТОВ штатним працівником на виробництві цієї продукції. Чи можливо поєднати ці моменти?

Підприємництво – це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик госпдіяльність у цілях досягнення економічних і соціальних результатів та отримання прибутку (ст. 42, 55 ГКУ). Підприємець сам приймає рішення, яким видом діяльності йому займатися, коли починати або припиняти таку діяльність.

Відповідно до ст. 2 КЗпП, право громадян України на працю гарантується державою. Право на працю можна реалізувати, уклавши трудовий договір із роботодавцем – юрособою або підприємцем.

Реєстрація особи підприємцем не позбавляє її права працювати за трудовим договором на підприємствах будь-якої форми власності або у підприємця і, аналогічно, якщо працівник підприємства одночасно є ФОПом – він може виконувати роботи для цього ж підприємства як ФОП. Втім, тут є одне «але».

Відповідно до пп. 14.1.226 ПКУ самозайнята особа – це платник податку, що є фізособою — підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, якщо така особа не є працівником у межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Втім ПКУ не регламентує трудових відносин, а лише регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів. Тому на питання у підкатегорії 104.01 ресурсу «ЗІР»: «Чи має право ФОП (самозайнята особа) бути одночасно найманим працівником відповідно до ПКУ?» податківці просять звернутися до Мінсоцполітики, адже це питання трудових відносин.

Мінсоцполітики мовчить, втім ще у 2011 році Держкомпідприємництво в своєму листі від 03.02.2011 р. №999 зауважило, що фізособа-підприємець може бути найманим працівником за умови, якщо його підприємницька діяльність не пов’язана з виконанням посадових обов’язків як працівника підприємства та здійснюється у вільний від цих обов’язків час. Про це та про можливість праці ФОП на підприємстві як за основним, так і неосновним місцем, читайте тут>> 

З огляду на вищесказане, на практиці склалася така позиція: особа, яка є найманим працівником на підприємстві й одночасно зареєстрована підприємцем, не може надавати послуги як ФОП такому підприємству, якщо вони пов’язані з її трудовими обов’язками. Тож ФОП не може виконувати ті ж роботи для цього підприємства, які він виконує як штатний працівник.

В іншому випадку такий ФОП не відповідає визначенню самозайнятої особи, а відтак, доходи його мають оподатковуватися як звичайної фізособи, а не як самозайнятої особи.

А ось що стосується самого СГ, то контролери можуть зняти витрати, адже фактично СГ сплачує за одну й туж роботу подвійну оплату: працівнику у вигляді зарплати та ФОП у вигляді оплати послуг.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Добровільне страхування при відрядженні: що з оподаткуванням?
    Працівник під час закордонного відрядження оплатив добровільне страхування подорожуючих. Чи підпадає такий вид страхування під поняття "обов'язкового страхування" згідно з пп. 170.9.3 ПКУ? Як уникнути оподаткування ПДФО та ВЗ при відшкодуванні цих витрат?
    29.09.202541
  • Компенсація витрат директора через авансовий звіт
    Директор ТОВ оплатив юридичні послуги з власної банківської картки. Як коректно оформити компенсацію цих витрат через авансовий звіт? Які документи (договір, акт) та на яку особу (директора чи ТОВ) мають бути оформлені для підтвердження цих витрат і включення їх до складу витрат підприємства?
    26.09.2025677
  • Робота за сумісництвом у 5-ти роботодавців одночасно: як це оформити?
    Як правильно з точки зору трудового законодавства оформити трудові відносини та табель обліку робочого часу, якщо головний бухгалтер працює за основним місцем і водночас веде бухгалтерію ще на кількох підприємствах за сумісництвом, виконуючи частину роботи дистанційно у вільний від основної роботи час?
    25.09.20251 402
  • Оплата праці та оформлення робіт при ліквідації наслідків надзвичайної ситуації
    Як правильно нарахувати заробітну плату та оформити роботу працівників, які ліквідовують наслідки руйнувань від ворожої ракети (17.06.2025 р.) та відновлюють виробництво?
    25.09.202519
  • Переведення з сумісника на основне місце роботи
    Чи обов’язково директору мати основне місце роботи та які наслідки можливі, якщо він працює лише за сумісництвом на кількох ТОВ, у тому числі при наявності бронювання на іншому підприємстві?
    24.09.20252 045