Благодійна діяльність – добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених Законом №5073 цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара (п. 2 ч. 1 ст. 1 Закону №5073).
Використання активів (доходів) та правочини благодійних організацій не повинні суперечити актам законодавства та цілям благодійної діяльності (ч. 2 ст. 16 Закону №5073).
Згідно з ч. 3 ст. 16 Закону №5073 розмір адміністративних витрат благодійної організації не може перевищувати 20% доходу цієї організації у поточному році.
До адміністративних витрат, пов’язаних з функціонуванням організації, належать витрати, що передбачені п. 18 П(с)БО 16:
- витрати на оплату праці адміністративного апарату та іншого загальногосподарського персоналу;
- оплата службових відряджень;
- витрати на обслуговування приміщень (ремонт, опалення, освітлення, водопостачання, водовідведення, охорона);
- витрати на оренду (у т.ч. оренда оперативних транспортних засобів);
- витрати пов’язані з обслуговуванням транспортних засобів (купівля пально-мастильних матеріалів, оплата за паркування та стоянку т/з, ремонт та амортизація);
- організація та проведення благодійних засобів (концертів, зборів коштів тощо);
- оплата послуг зв’язку;
- плата за банківські послуги;
- витрати на врегулювання спорів у судах.
Із вищезазначеного бачимо, що витрати на зарплату, які акумулюються на рахунку 92, враховуватимуться при розрахунку 20% межі адмінвитрат.
Благодійного фонду потрібно ретельно проаналізувати свої витрати і залишити тільки ті, які належать до адміністративних витрат.
В противному разі БФ за порушення вимог Закону №5073 і перевищення межі 20% на адміністративні витрати, органи ДФС можуть позбавити статусу неприбутковості, тоді БФ вважатиметься платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, оскільки перевищення 20 % обмеження адміністративних витрат є нецільовою витратою для благодійної організації.
Тоді доведеться подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток. Податкове зобов’язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Податкові зобов’язання, штрафні санкції і пеня нараховуються, починаючи з першого числа місяця, в якому вчинено таке порушення. Це визначено пп. 133.4.3 та пп. 133.4.4 ПКУ.
Отже, порушення благодійною організацією, що перебуває у Реєстрі, вимог Закону №5073, у тому числі щодо перевищення граничного розміру адміністративних витрат, що призводить до порушення п. 133.4 ПКУ, є підставою для виключення такої організації з Реєстру з нарахуванням податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств відповідно до пп. 133.4.3 та 133.4.4 ПКУ та переходом до сплати податку на прибуток у порядку, встановленому розд. ІІІ ПКУ для платників цього податку.
Тому, наприклад, зарплату менеджерів, які безпосередньо проводитимуть певні благодійні заходи (навчання, майстер-класи, молодіжні заходи, конференції, зустрічі, семінари, обмін тощо), також витрати за зарплату системного адміністратора, який займається виключно благодійними проєктами (наприклад, створюватиме методичні посібники, брошури, відеоролики, вебсторінки, проводитиме рекламні (соціальна реклама) кампанії) можна віднести до проєктних витрат (проєктні витрати, інші витрати операційної діяльності – 949 рахунок).
Як правило, витрати на таких спеціалістів і передбачені в основній проєктній частині бюджету. Тож, якщо робота чи навіть відрядження відбуваються у рамках проєктної діяльності, мають певну циклічність (моніторингові візити, тренінги тощо), їх теж варто віднести до інших витрат операційної діяльності.
Включати до адміністративних витрат варто витрати на зарплату та відрядження лише у рамках адміністративної діяльності благодійної організації загалом.
Щодо водія, який займатиметься надання адресної благодійної допомоги особам, що її потребують, вважаємо, що витрати на його зарплату будуть саме адміністративними. Проте, якщо заробітна плата водія буде пов'язана з виконанням якогось проєкту, то звичайно її має сенс віднести на проєктні витрати (рах. 949), але у будь-якому випадку це треба добре обґрунтувати.
Отже, всі ці нюанси варто закріпити у наказі про облікову політику організації, та внутрішніх фінансових документах. Важливим документом, в якому визначаються адміністративні витрати, є кошторис або бюджет благодійної організації, прийнятий відповідно до правил, прописаних у Статуті організації.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити