• Посилання скопійовано

Резерв відпусток на будівельному підприємстві: що в обліку?

Чи правильно, що будівельне підприємство нараховує резерв відпусток працівників монтажного відділу на р. 23 за об'єктами? Бо в кінці року при інвентаризації коригуються витрати інших об'єктів, відбувається викривлення результатів об'єктів, оскільки одні об'єкти протягом року закриваються, а нові - створюються. Чи можна вести облік резерву відпусток виробничого персоналу на субрахунку 949?

Відповідно до п. 7 П(С)БО 26, виплати за невідпрацьований час, що підлягають накопиченню, визнаються зобов'язанням через створення забезпечення у звітному періоді. Тому підприємство зобов’язане створювати резерв за:

  • щорічною основною відпусткою;
  • додатковою відпусткою за роботу зі шкідливими та важкими умовами праці;
  • додатковою відпусткою за особливий характер праці;
  • додатковими відпустками працівникам, що мають дітей.

Виняток! Згідно з п. 7 НП(С)БО 25, не створювати забезпечення на виплату відпусток працівникам мають право мікропідприємства, підприємства – платники ЄП, а також непідприємницькі товариства (в т.ч. неприбуткові організації). Ці особи визнають витрати у періоді їх фактичного понесення, у періоді нарахування відпускних.

Резерв відпусток створюється на підставі графіка відпусток, запланованих у звітному році. Iншими словами, за рахунок резерву нараховують оплату поточних відпусток разом із нарахованим ЄСВ (або компенсацію за невикористану відпустку при звільненні).

Тож будівельне підприємство також не є винятком, якщо воно не мікропідприємство, та повинне створювати резерв відпусток.

Згідно з п. 23 П(С)БО 16, до  складу елемента "Витрати на оплату праці" включаються заробітна плата за окладами  й  тарифами,  премії  та  заохочення, матеріальна  допомога,  компенсаційні виплати, оплата відпусток та іншого  невідпрацьованого  часу,  інші  витрати  на  оплату праці.

Тож витрати, пов'язані з оплатою  відпусток  та  забезпечення  виплат відпусток включаються до складу витрат на оплату праці з відображенням у складі витрат операційної діяльності в залежності від фонду оплати праці якої групи працівників нараховуються,  зокрема й до витрат   на виробництво, що акумулюються на рахунку 23 та інших операційних витрат (субрахунок 949 «Інші витрати операційної діяльності»). Також використовуються рахунки 91, 92, 93, 94 для відображення операції по створенню забезпечень на оплату відпусток для інших категорій працівників будівельних підприємств (п. 4пп. 5.33 п. 5 та Додаток 2 до Методрекомендацій №573).

Отже, витрати на відпустку монтажного відділу можна віднести на рахунок 23. Тож, нарахування резерву відпусток відобразиться кореспонденцією за кредитом рахунку 471 «Забезпечення виплат відпусток» з дебетом рахунку 23 «Виробництво», тобто на якому відображають зарплату відповідних працівників. Також можливий варіант обліку витрат монтажного відділу на рах. 91 «Загальновиробничі витрати» з подальшим розподілом цих витрат між об’єктами, які обслуговував цей відділ протягом року.

Щодо застосування субрахунку 949 для ведення обліку резерву відпусток виробничого персоналу зазначимо, законодавством це не заборонено, оскільки роботодавець самостійно розподіляє працівників за групами.

Сам же резерв відпусток потрібно нараховувати окремо по кожній групі, за яким розділені працівники залежно від виконання ними функціональних обов’язків. Таке ж розподілення застосовується і для віднесення на рахунки за якими їм нараховується зарплата: 23, 91, 93 і субрахунку 949. Тобто нарахування резерву відпускних, як і витрат на оплату праці, показують залежно від напряму витрат: Дт 23, 91, 92, 93, 949 Кт 471. 

Для уникнення коригування витрат інших об'єктів при проведенні інвентаризації, коли одні об'єкти протягом року закриваються, а нові створюються, що призводить до викривлення результатів об'єктів на кінець року, не потрібно робити прив’язку працівників до конкретного об’єкту. Проте якщо ви це проводите, то потрібно при закритті одного об’єкта всі залишки резерву переносити на новий об’єкт разом з працівниками.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік давальницької сировини у переробника, який передає її іншому переробнику на переробку
    Підприємство 1 отримало давальницьку сировину (Дт 022) для виготовлення металоконструкцій від підприємства 2. Зазначену сировину підприємство 1 хоче передати як давальницьку сировину підприємству 3. Після отримання металоконструкцій від підприємства 3, Підприємство 1 передасть дані металоконструкції підприємству 2. Які проведення у підприємства 1?
    Сьогодні 10:3016
  • Чи дисконтувати заборгованість, строк за якою періодично продовжується?
    Мале ТОВ орендує нежитлове приміщення, строк оренди неодноразово продовжувався додатковими угодами, забезпечувальний платіж частково повертався, в обліковій політиці визначено відображення довгострокової дебіторської заборгованості за теперішньою вартістю. Чи підлягає ця заборгованість дисконтуванню? Якщо так, з якої дати починати дисконтування? Чи потрібно застосовувати ретроспективний метод?
    Сьогодні 09:0975
  • Нюанси обліку залишку коштів ТОВ при визнанні банку неплатоспроможним
    На поточному рахунку ТОВ у банку, який визнали неплатоспроможним, є залишок коштів. Як обліковувати дані кошти? Чи потрібно обчислювати резерв? Чи треба визнавати та розраховувати на базі такого резерву відстрочений податок на прибуток?
    12.05.202525
  • Витрати на благодійний захід: як списати?
    Благодійний фонд реалізує різні проєкти (наприклад, вивчення мови, імідж українця тощо) для дітей, для жителів міста, інколи декілька днів, де пригощають кавою, чаєм, смаколиками. Як повинен виглядати бланк на списання та як часто потрібно його робити: щодня чи після закінчення проєкту? Ініціатива проведення таких проєктів може бути від фонду, чи потрібне прохання якоїсь організації або ж дозвіл місцевої влади?
    12.05.2025190
  • Продаж частки в дочірньому ТОВ: облік та податкові наслідки
    Розглянуто питання визначення собівартості фінансової інвестиції (частки в статутному капіталі дочірнього підприємства, що обліковується за методом участі в капіталі) для цілей оподаткування податком на прибуток при її продажу. Проаналізовано виникнення податкових різниць при такій операції та необхідність складання дочірньою компанією проміжної фінансової звітності на дату продажу частки
    09.05.202557