Поліпшення орендованого приміщення чи окремий об’єкт ОЗ?
Слід розрізняти поліпшення самого орендованого приміщення, яке не можна буде відокремити від нього, і придбання ОЗ та МНМА, які підприємство зможе використовувати в іншому приміщенні, для інших цілей тощо.
Наприклад, якщо систему відеонагляду можна повністю відокремити від орендованого приміщення і перенести до іншого приміщення у разі потреби, її слід розглядати як окремий об’єкт ОЗ або МНМА. Тут головне – саме повне перенесення системи, в тому числі шляхом її демонтажу і подальшого її монтажу у новому приміщенні.
Якщо система відеонагляду може бути перенесена не повністю, а тільки частково (наприклад, деякі елементи системі вже не підлягають повторному монтажу і подальшому використанню у новому приміщенні, а можуть бути тільки демонтовані або залишені у старому приміщенні), то її не можна розглядати як окремий об’єкт ОЗ/МНМА. В такому разі система обліковується як поліпшення орендованого майна на рах. 117, а під час її демонтажу це поліпшення списується з отриманням запасних частин.
Якщо система відеонагляду визнана окремим об’єктом ОЗ/МНМА, то при переїзді в новий офіс ця система просто переноситься на нове місце і продовжує використовуватися без змін її строку корисного використання та вартості, що амортизується.
Надалі розглянемо варіант, коли система відеонагляду не може бути цілком перенесена до іншого приміщення, натомість під час її демонтажу отримано запчастини, з яких не можна її знову змонтувати у новому приміщенні. При цьому запчастини можуть бути використані за призначенням при формуванні нової системи відеонагляду.
Термін корисного використання поліпшення орендованого приміщення
Термін корисного використання всіх об’єктів ОЗ, МНМА, в тому числі і поліпшення орендованого приміщення, обирається підприємством самостійно.
Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, строк корисного використання (експлуатації) – це очікуваний період часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватися підприємством/установою або з їх використанням буде виготовлено (виконано) очікуваний підприємством/установою обсяг продукції (робіт, послуг).
Зокрема, підприємство самостійно визначає, протягом якого періоду воно буде використовувати орендоване приміщення офісу. При цьому не потрібно брати до уваги формальний строк, на який укладено договір оренди (наприклад, якщо договір укладено на 2 роки 11 місяців з тим, що після цього оренду буде продовжено згідно з новим договором), оскільки це було зроблено формально, а насправді приміщення планується використовувати значно довше. Тому слід врахувати саме той строк, який фактично планується для використання орендованого приміщення. Якщо цей строк сторонами не визначено, тобто сторони визначили, що оренда може тривати як завгодно довго, то можна орієнтуватися на ті строки, протягом яких поліпшення (в даному випадку – система відеонагляду) може фізично використовуватись до повного фізичного або морального зносу.
Щодо податкових строків амортизації поліпшення орендованого майна більш докладно ми писали тут. Цей матеріал актуальний для тих платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат з метою оподаткування. Якщо підприємство коригує фінрезультат, то для уникнення різниці між бухгалтерською та податковою амортизацією воно може в бухобліку встановити такий же строк корисного використання поліпшення, як і в податковому обліку – 12 років.
Оподаткування ПДВ
Відповідно до пп. 189.9 ПКУ, у разі якщо ОЗ (в даному випадку – поліпшення орендованого офісу) ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Ця норма не поширюється на випадок, зокрема, коли платник ПДВ подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.
Тобто якщо за самостійним рішенням об'єкт розібрали, перетворили і операція документально ідентифікується (від розібраного, перетвореного об'єкта щось залишилося, наприклад деталі, запчастини), вимог нараховувати податкові зобов'язання немає — адже немає самого ОЗ/МНМА як цілісного об'єкта, який можна, наприклад, продати або передати безоплатно. У звітному періоді списання ОЗ/МНМА не вимагається подавати такі документи до ДПI. ПКУ не визначено механізму подання документів про знищення, розібрання або перетворення ОЗ. Але, як повідомляють самі податківці (додатково див. УПК №673 та IПК від 29.01.2019 р. №300/IПК/28-10-27-01-11), платник ПДВ може подати такі документи (копії документів) до ДПI за власною ініціативою або на запит податківців. Подати документи можна: особисто (уповноваженою на це особою) або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення чи в електронній формі (з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису).
Докладніше про списання необоротних активів, документальне оформлення та нарахування ПДВ ми писали у матеріалах:
- При ліквідації основних засобів не забудьте про підтверджуючі документи
- Списали основні засоби – подбайте про підтверджуючі документи
- Списуєте основні засоби: як обліковувати і оподатковувати?
- ІПК ДФС від 29.01.2019 р. №300/ІПК/28-10-27-01-11
В даному випадку складається акт списання поліпшення орендованого приміщення, у якому комісія наводить перелік отриманих запчастин від демонтажу системи та визначає їхню справедливу вартість.
Бухоблік операцій з демонтажу системи відеонагляду в орендованому приміщенні (дати і суми умовні)
Зміст господарської операції |
Дт |
Кт |
Сума, грн |
Введено в експлуатацію систему відеонагляду як поліпшення орендованого приміщення у березні 2020 року |
117 |
153 |
48960,00 |
Нараховано ПДВ на залишкову вартість списаної системи – у разі нарахування ПДВ. Якщо оформлено документи про незворотній демонтаж системи, то ПДВ не нараховується |
92 |
132 |
12240,00 |
Демонтовано та списано систему відеонагляду у березні 2023 року: списання залишкової вартості |
976 |
117 |
36720,00 |
Нараховано ПДВ на залишкову вартість списаної системи – у разі нарахування ПДВ. Якщо оформлено документи про незворотній демонтаж системи, то ПДВ не нараховується |
976 |
641/ПДВ |
7344,00 |
Списання нарахованої амортизації |
132 |
117 |
12240,00 |
Оприбутковано ТМЦ від демонтажу системи, які можуть бути використані в майбутньому, за справедливою вартістю (п. 12 НП(С)БО 9) |
205, 207, 209 |
746 |
26500,00 |
Використано ТМЦ для монтажу нової системи відеонагляду |
152, 153 |
205, 207, 209 |
26500,00 |
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити