• Посилання скопійовано

Демонтаж системи відеонагляду в орендованому приміщенні: облік та оподаткування

Підприємство достроково передає орендодавцю орендоване приміщення і у зв'язку із цим демонтує систему відеонагляду, яка обліковується на рахунку 117 і не до кінця замортизована. Під час демонтажу отримано запчастини, які можна поставити у схожу систему в новому офісі. Як списати цю систему, документально оформити оприбуткування ТМЦ? Які наслідки з ПДВ?

Поліпшення орендованого приміщення чи окремий об’єкт ОЗ?

Слід розрізняти поліпшення самого орендованого приміщення, яке не можна буде відокремити від нього, і придбання ОЗ та МНМА, які підприємство зможе використовувати в іншому приміщенні, для інших цілей тощо. 

Наприклад, якщо систему відеонагляду можна повністю відокремити від орендованого приміщення і перенести до іншого приміщення у разі потреби, її слід розглядати як окремий об’єкт ОЗ або МНМА. Тут головне – саме повне перенесення системи, в тому числі шляхом її демонтажу і подальшого її монтажу у новому приміщенні.

Якщо система відеонагляду може бути перенесена не повністю, а тільки частково (наприклад, деякі елементи системі вже не підлягають повторному монтажу і подальшому використанню у новому приміщенні, а можуть бути тільки демонтовані або залишені у старому приміщенні), то її не можна розглядати як окремий об’єкт ОЗ/МНМА. В такому разі система обліковується як поліпшення орендованого майна на рах. 117, а під час її демонтажу це поліпшення списується з отриманням запасних частин.

Якщо система відеонагляду визнана окремим об’єктом ОЗ/МНМА, то при переїзді в новий офіс ця система просто переноситься на нове місце і продовжує використовуватися без змін її строку корисного використання та вартості, що амортизується.

Надалі розглянемо варіант, коли система відеонагляду не може бути цілком перенесена до іншого приміщення, натомість під час її демонтажу отримано запчастини, з яких не можна її знову змонтувати у новому приміщенні. При цьому запчастини можуть бути використані за призначенням при формуванні нової системи відеонагляду.

 

Термін корисного використання поліпшення орендованого приміщення

Термін корисного використання всіх об’єктів ОЗ, МНМА, в тому числі і поліпшення орендованого приміщення, обирається підприємством самостійно.

Відповідно до п. 4 П(С)БО 7, строк корисного використання (експлуатації) – це очікуваний період часу, протягом якого необоротні активи будуть використовуватися підприємством/установою або з їх використанням буде виготовлено (виконано) очікуваний підприємством/установою обсяг продукції (робіт, послуг). 

Зокрема, підприємство самостійно визначає, протягом якого періоду воно буде використовувати орендоване приміщення офісу. При цьому не потрібно брати до уваги формальний строк, на який укладено договір оренди (наприклад, якщо договір укладено на 2 роки 11 місяців з тим, що після цього оренду буде продовжено згідно з новим договором), оскільки це було зроблено формально, а насправді приміщення планується використовувати значно довше. Тому слід врахувати саме той строк, який фактично планується для використання орендованого приміщення. Якщо цей строк сторонами не визначено, тобто сторони визначили, що оренда може тривати як завгодно довго, то можна орієнтуватися на ті строки, протягом яких поліпшення (в даному випадку – система відеонагляду) може фізично використовуватись до повного фізичного або морального зносу.

Щодо податкових строків амортизації поліпшення орендованого майна більш докладно ми писали тут. Цей матеріал актуальний для тих платників податку на прибуток, які коригують фінрезультат з метою оподаткування. Якщо підприємство коригує фінрезультат, то для уникнення різниці між бухгалтерською та податковою амортизацією воно може в бухобліку встановити такий же строк корисного використання поліпшення, як і в податковому обліку – 12 років.

 

Оподаткування ПДВ 

Відповідно до пп. 189.9 ПКУ, у разі якщо ОЗ (в даному випадку – поліпшення орендованого офісу) ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації. Ця норма не поширюється на випадок, зокрема, коли платник ПДВ подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Тобто якщо за самостійним рішенням об'єкт розібрали, перетворили і операція документально ідентифікується (від розібраного, перетвореного об'єкта щось залишилося, наприклад деталі, запчастини), вимог нараховувати податкові зобов'язання немає — адже немає самого ОЗ/МНМА як цілісного об'єкта, який можна, наприклад, продати або передати безоплатно. У звітному періоді списання ОЗ/МНМА не вимагається подавати такі документи до ДПI. ПКУ не визначено механізму подання документів про знищення, розібрання або перетворення ОЗ. Але, як повідомляють самі податківці (додатково див. УПК №673 та IПК від 29.01.2019 р. №300/IПК/28-10-27-01-11), платник ПДВ може подати такі документи (копії документів) до ДПI за власною ініціативою або на запит податківців. Подати документи можна: особисто (уповноваженою на це особою) або поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення чи в електронній формі (з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису).

Докладніше про списання необоротних активів, документальне оформлення та нарахування ПДВ ми писали у матеріалах:

В даному випадку складається акт списання поліпшення орендованого приміщення, у якому комісія наводить перелік отриманих запчастин від демонтажу системи та визначає їхню справедливу вартість.

Бухоблік операцій з демонтажу системи відеонагляду в орендованому приміщенні (дати і суми умовні)

Зміст господарської операції

Дт

Кт

Сума, грн

Введено в експлуатацію систему відеонагляду як поліпшення орендованого приміщення у березні 2020 року

117

153

48960,00

Нараховано ПДВ на залишкову вартість списаної системи – у разі нарахування ПДВ. Якщо оформлено документи про незворотній демонтаж системи, то ПДВ не нараховується

92

132

12240,00

Демонтовано та списано систему відеонагляду у березні 2023 року: списання залишкової вартості

976

117

36720,00

Нараховано ПДВ на залишкову вартість списаної системи – у разі нарахування ПДВ. Якщо оформлено документи про незворотній демонтаж системи, то ПДВ не нараховується

976

641/ПДВ 

7344,00 

Списання нарахованої амортизації

132

117

12240,00

Оприбутковано ТМЦ від демонтажу системи, які можуть бути використані в майбутньому, за справедливою вартістю (п. 12 НП(С)БО 9)

205, 207, 209 

746

26500,00 

Використано ТМЦ для монтажу нової системи відеонагляду

152, 153 

205, 207, 209 

26500,00 

 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    Сьогодні 12:1811
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202420
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442