• Посилання скопійовано

Одержання майна у позичку: облік та податкові наслідки

ТОВ (платник податку на прибуток) отримує від засновника майно за договором позички на строк 2 роки і 8 місяців. Чи виникає у підприємства дохід? Які податкові наслідки такої операції? Чи має право підприємство на витрати, які пов’язані з експлуатацією такого майна?

Договір позички

Згідно зі ст. 827 ЦКУ за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку.  Строк такої позички встановлюється договором, а у випадку, якщо це не зазначено - строк користування визначається згідно з метою користування такою позичкою.

За договором позички користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це, або якщо це випливає зі суті відносин між ними.

Таким чином, право власності на об’єкт позички залишається у засновника, а позичкоодержувач при отримані об’єкту позики обліковує його вартість на забалансовому рахунку 01 "Орендовані необоротні активи".

 

Дохід

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Як було зазначено вище, право власності на об’єкт позички до підприємства не переходить, відповідно збільшення активів не відбувається.

Таким чином, в бухобліку щодо операції з позички майна у підприємства дохід не виникає.

 

Витрати

Витрати на утримання і ремонт таких речей користувачем визнаватимуться за загальними правилами, встановленими п. 7 П(С)БО 16:

  • витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  у якому вони були здійснені.

При цьому рахунок, на який списуватимуться такі витрати, обиратиметься залежно від напрямку використання об’єкту договору позички.

Таким чином, підприємство, що несе витрати на експлуатацію, а також на поточний ремонт об’єкту позички, має право на віднесення таких сум до витрат на відповідні рахунки бухобліку.

У листі від 19.04.2016 р. № 865/10/17-00-15-02-10 податківці говорили про схожість договору позички та оренди (окрім деяких нюансів) і зазначали, що позичкоодержувач відповідно до ст. 801 ЦКУ несе обов'язок щодо підтримання об’єкту позички в належному технічному стані (якщо інше не передбачено договором позички). Отже, витрати пов’язані з використанням об’єкту позички, підприємство враховує до складу своїх витрат.

Виключення становлять лише витрати на модернізацію (поліпшення, дообладнання) об’єкту позички.  Такі понесені витрати повинні бути капіталізовані на рахунку бухобліку "152" з подальшим їх віднесенням до складу необоротних активів та нарахуванням амортизації після закінчення таких робіт. Детальніше про це ми писали тут>> 

 

Податок на прибуток

За приписами пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При цьому, нормами ПКУ різниць щодо операції з отримання майна у позичку не передбачено. Таким чином, у підприємства, як було зазначено вище, дохід не виникає, а витрати враховуються при розрахунку фінрезультату до оподаткування.

 

ПДФО, ВЗ та ЄСВ

Оскільки за договором позички майно передається у користування на безоплатній основні, то фізособа, яка надає майно у позичку, не отримує доходу. Відповідно, у неї не виникає об’єкту оподаткування ПДФО, військовим збором, також немає підстав для нарахування ЄСВ.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202413
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202421
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.20247
  • Нерезидент надав знижку на послуги: нюанси обліку та оподаткування
    Підприємство 22.02.2024 р. отримало експедиторські послуги від нерезидента - 1000 євро. ПН зареєстровано за датою першої події. Нерезидент 15.03.2024 р. надав знижку 200 євро. Окремо це було зафіксовано у додатковій угоді та складено акт коригування. Оплата ще не проводилась. Як відобразити дане коригування в обліку?
    23.04.202414
  • Як відобразити в обліку ВПА, якщо підприємство отримало податковий збиток?
    Підприємство отримало збиток за результатами звітного року в сумі 600 тис. грн. Податковий збиток складає 100 тис. грн (збільшуючі постійні різниці 300 тис. грн, тимчасові 200 тис. грн). Як в обліку та звітності відобразити ВПА? Також підприємство утримує податок при виплаті доходів нерезиденту. Як відобразити це утримання в обліку та декларації?
    23.04.202427