• Посилання скопійовано

Одержання майна у позичку: облік та податкові наслідки

ТОВ (платник податку на прибуток) отримує від засновника майно за договором позички на строк 2 роки і 8 місяців. Чи виникає у підприємства дохід? Які податкові наслідки такої операції? Чи має право підприємство на витрати, які пов’язані з експлуатацією такого майна?

Договір позички

Згідно зі ст. 827 ЦКУ за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку.  Строк такої позички встановлюється договором, а у випадку, якщо це не зазначено - строк користування визначається згідно з метою користування такою позичкою.

За договором позички користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це, або якщо це випливає зі суті відносин між ними.

Таким чином, право власності на об’єкт позички залишається у засновника, а позичкоодержувач при отримані об’єкту позики обліковує його вартість на забалансовому рахунку 01 "Орендовані необоротні активи".

 

Дохід

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Як було зазначено вище, право власності на об’єкт позички до підприємства не переходить, відповідно збільшення активів не відбувається.

Таким чином, в бухобліку щодо операції з позички майна у підприємства дохід не виникає.

 

Витрати

Витрати на утримання і ремонт таких речей користувачем визнаватимуться за загальними правилами, встановленими п. 7 П(С)БО 16:

  • витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  у якому вони були здійснені.

При цьому рахунок, на який списуватимуться такі витрати, обиратиметься залежно від напрямку використання об’єкту договору позички.

Таким чином, підприємство, що несе витрати на експлуатацію, а також на поточний ремонт об’єкту позички, має право на віднесення таких сум до витрат на відповідні рахунки бухобліку.

У листі від 19.04.2016 р. №865/10/17-00-15-02-10 податківці говорили про схожість договору позички та оренди (окрім деяких нюансів) і зазначали, що позичкоодержувач відповідно до ст. 801 ЦКУ несе обов'язок щодо підтримання об’єкту позички в належному технічному стані (якщо інше не передбачено договором позички). Отже, витрати пов’язані з використанням об’єкту позички, підприємство враховує до складу своїх витрат.

Виключення становлять лише витрати на модернізацію (поліпшення, дообладнання) об’єкту позички.  Такі понесені витрати повинні бути капіталізовані на рахунку бухобліку "152" з подальшим їх віднесенням до складу необоротних активів та нарахуванням амортизації після закінчення таких робіт. Детальніше про це ми писали тут>> 

 

Податок на прибуток

За приписами пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При цьому, нормами ПКУ різниць щодо операції з отримання майна у позичку не передбачено. Таким чином, у підприємства, як було зазначено вище, дохід не виникає, а витрати враховуються при розрахунку фінрезультату до оподаткування.

 

ПДФО, ВЗ та ЄСВ

Оскільки за договором позички майно передається у користування на безоплатній основні, то фізособа, яка надає майно у позичку, не отримує доходу. Відповідно, у неї не виникає об’єкту оподаткування ПДФО, військовим збором, також немає підстав для нарахування ЄСВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Чи можна залишок рахунку 23 врахувати у складі собівартості продукції?
    Дохід сільгосппідприємства за минулий рік перевищив 40 млн грн, тому воно з цього року перейшло на квартальний податковий період. Станом на 31.03.2025 р. на рахунку 23 зібралися витрати, що стосуються урожаю поточного року, при отриманні якого планується реалізація готової продукції. Разом з цим, у I кварталі 2025 року отримано дохід від реалізації продукції, виробленої у минулому році. Чи можна залишок рахунку 23 відобразити у складі собівартості реалізованої продукції у I кварталі 2025 року?
    Сьогодні 16:2635
  • Коли визнавати дохід при наданні пакету послуг з річного обслуговування авто?
    ТОВ реалізує річний комплексний пакет послуг з обслуговування вантажного авто за фіксованою ціною. Клієнт сплачує наперед і має право протягом року необмежено користуватись зазначеними послугами (діагностика, монтаж/демонтаж, балансування тощо) без додаткової оплати. Як у даному випадку визнати дохід та оподаткувати?
    Сьогодні 09:0750
  • Коли можна списати арештоване майно?
    Під час проведення виконавчих дій проведено опис та арешт рухомого майна (автомобіль), належного ТОВ-боржнику. Як боржнику списати автомобіль? Чи виникає податкове зобов’язання з ПДВ?
    09.04.202529
  • Бухгалтерський облік зменшення статутного капіталу ТОВ
    ТОВ має статутний капітал 3 млн грн, з яких погашено 2359250 грн, а не погашено 640750 грн. Товариство прийняло рішення зменшити статутний капітал до 2 млн грн. Як правильно відобразити зменшення статутного капіталу в бухгобліку? Які бухгалтерські проведення необхідно здійснити для оформлення зменшення статутного капіталу з 3 млн грн до 2 млн грн?
    07.04.202599
  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202546