• Посилання скопійовано

Одержання майна у позичку: облік та податкові наслідки

ТОВ (платник податку на прибуток) отримує від засновника майно за договором позички на строк 2 роки і 8 місяців. Чи виникає у підприємства дохід? Які податкові наслідки такої операції? Чи має право підприємство на витрати, які пов’язані з експлуатацією такого майна?

Договір позички

Згідно зі ст. 827 ЦКУ за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку.  Строк такої позички встановлюється договором, а у випадку, якщо це не зазначено - строк користування визначається згідно з метою користування такою позичкою.

За договором позички користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це, або якщо це випливає зі суті відносин між ними.

Таким чином, право власності на об’єкт позички залишається у засновника, а позичкоодержувач при отримані об’єкту позики обліковує його вартість на забалансовому рахунку 01 "Орендовані необоротні активи".

 

Дохід

Відповідно до п. 5 П(С)БО 15 дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов'язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Як було зазначено вище, право власності на об’єкт позички до підприємства не переходить, відповідно збільшення активів не відбувається.

Таким чином, в бухобліку щодо операції з позички майна у підприємства дохід не виникає.

 

Витрати

Витрати на утримання і ремонт таких речей користувачем визнаватимуться за загальними правилами, встановленими п. 7 П(С)БО 16:

  • витрати визнаються витратами певного періоду  одночасно  з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені;
  • витрати, які неможливо  прямо  пов'язати  з  доходом  певного періоду,  відображаються у складі витрат того звітного періоду,  у якому вони були здійснені.

При цьому рахунок, на який списуватимуться такі витрати, обиратиметься залежно від напрямку використання об’єкту договору позички.

Таким чином, підприємство, що несе витрати на експлуатацію, а також на поточний ремонт об’єкту позички, має право на віднесення таких сум до витрат на відповідні рахунки бухобліку.

У листі від 19.04.2016 р. №865/10/17-00-15-02-10 податківці говорили про схожість договору позички та оренди (окрім деяких нюансів) і зазначали, що позичкоодержувач відповідно до ст. 801 ЦКУ несе обов'язок щодо підтримання об’єкту позички в належному технічному стані (якщо інше не передбачено договором позички). Отже, витрати пов’язані з використанням об’єкту позички, підприємство враховує до складу своїх витрат.

Виключення становлять лише витрати на модернізацію (поліпшення, дообладнання) об’єкту позички.  Такі понесені витрати повинні бути капіталізовані на рахунку бухобліку "152" з подальшим їх віднесенням до складу необоротних активів та нарахуванням амортизації після закінчення таких робіт. Детальніше про це ми писали тут>> 

 

Податок на прибуток

За приписами пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

При цьому, нормами ПКУ різниць щодо операції з отримання майна у позичку не передбачено. Таким чином, у підприємства, як було зазначено вище, дохід не виникає, а витрати враховуються при розрахунку фінрезультату до оподаткування.

 

ПДФО, ВЗ та ЄСВ

Оскільки за договором позички майно передається у користування на безоплатній основні, то фізособа, яка надає майно у позичку, не отримує доходу. Відповідно, у неї не виникає об’єкту оподаткування ПДФО, військовим збором, також немає підстав для нарахування ЄСВ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4325
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5527
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025222
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202552
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025219