• Посилання скопійовано

Ремонт орендованого майна для орендаря: які податкові наслідки?

Юрособа - орендар, платник ПДВ та податку на прибуток, проводить ремонт (поліпшення) орендованого приміщення. На момент повернення приміщення ремонт не замортизувався. Чи потрібно орендарю нараховувати ПЗ з ПДВ? Які наслідки х податку на прибуток?

Повернення орендованого майна

Перш за все необхідно зважати на умови, за яких проводився такий ремонт (поліпшення). Якщо договір передбачав компенсацію орендодавцем здійснених орендарем поліпшень об'єкта оренди, які неможливо відокремити від майна без заподіяння йому шкоди, то ситуація є більш-менш зрозумілою. У момент повернення майна власникові оформляється первинний документ, у якому зазначаються узгоджена сторонами сума поліпшення об'єкта оренди та, відповідно, сума компенсації, яку повинен отримати орендар після передачі об'єкта оренди разом із такими поліпшеннями. При цьому, така узгоджена сума може не відповідати фактичним витратам на поліпшення орендованого майна або балансовій вартості іншого необоротного матеріального активу орендаря. У такому випадку фактично відбувається продаж сформованого при проведені ремонту необоротного активу.

Якщо ж договір не передбачав компенсації орендодавцем здійснених орендарем поліпшень об'єкта оренди і сторони договору не дійшли такого рішення, у тому числі й у момент передачі майна його власникові, — відбувається безоплатна передача такого сформованого об'єкта інших необоротних активів.

 

ПДВ

Нагадаємо, що згідно з пп. 14.1.191 ПКУ постачанням товарів є будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у т. ч. продаж, обмін або дарування товару. Отже, постачання товарів/послуг включає безоплатну передачу майна іншій особі, а тому підлягає оподаткуванню ПДВ, і на таке безоплатне постачання слід скласти ПН.

Таким чином, при будь-якому з варіантів повернення поліпшеного майна (як оплатного так і безоплатного) у орендаря виникають зобов’язання з ПДВ. У випадку, якщо повернення відбувається з компенсацією, то базою оподаткування ПДВ буде безпосередньо договірна вартість.

Водночас база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижчою за їх балансову (залишкову) вартість за даними бухобліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду.

 

Бухоблік

При поверненні поліпшеного майна орендар в бухобліку відображає такі бухгалтерські записи:

  • Дт 131 Кт 117 - списано суму нарахованої амортизації;
  • Дт 976 Кт 117 - списано залишкову вартість необоротного матеріального активу.

При цьому, якщо договором оренди передбачається компенсація, орендар на суму такої компенсації визначає дохід записом Дт 377 Кт 712.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Як було зазначено вище, передачі поліпшених орендованих ОЗ залишкова їх вартість потрапить до витрат орендаря, а сума компенсації відповідно до доходу. У разі відсутності компенсації, дохід у орендаря не виникає. При цьому, якщо підприємство застосовує податкові різниці, то у нього виникнуть такі податкові різниці:

  • фінансовий результат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до НА(с)БО або МСФЗ у разі ліквідації або продажу такого об’єкта (п. 138.1 ПКУ).
  • фінансовий результат до оподаткування зменшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень п. 138.3 ПКУ, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта (п. 138.2 ПКУ).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • З платника ПДВ «виділився» неплатник ПДВ: чи вказувати ПДВ в актах?
    Юрособа створена шляхом виділу. Основний вид діяльності - здавання в оренду приміщень. Материнське підприємство - платник ПДВ. Виділене підприємство на момент виділу і протягом наступного місяця – неплатник ПДВ. По розподільчому балансу виділеному підприємству було передано частину авансових платежів від орендарів. На ці аванси материнське підприємство нарахувало, задекларувало і сплатило ПДВ. Як закривати в бухобліку суми авансових коштів, що надійшли по розподільчому балансу? Чи вказувати ПДВ в актах наданих послуг, що оформлятимуться із орендарями?
    13.10.202559
  • Дослідження можливостей використання ПО нерезидента на території України: чи є ПДВ?
    Підприємство - резидент України проводить дослідження можливостей використання програмного забезпечення, яке є власністю нерезидента, на території України. Чи є базою оподаткування ПДВ такі послуги?
    13.10.202526
  • Як визначається звичайна ціна при нарахуванні ПЗ по товарам на дату анулювання реєстрації як платника ПДВ?
    З метою отримання переліку офіційних джерел, які містять інформацію про ринкові ціни звертатися до Мінекономіки, органів держстатистики та інших держорганів, уповноважених законом здійснювати виробництво і поширення офіційної державної статистичної інформації
    11.10.202519
  • Повторне подання Уточнюючого розрахунку з ПДВ
    Чи дозволено подавати другий (наступний) Уточнюючий розрахунок до однієї й тієї ж декларації з ПДВ, якщо попередній Уточнюючий розрахунок до цього періоду вже був поданий та врахований, але згодом виявлено нові помилки?
    10.10.202540
  • Пояснення розбіжностей між деклараціями ЄП та ПДВ
    Підприємство, платник ЄП (3%) та ПДВ, отримало запит ДПС щодо розбіжності між обсягами доходу у деклараціях з єдиного податку та ПДВ за 2024 рік. Різниця виникла через оплату у I кварталі 2024 року послуг, наданих у 2023 році (відповідно до пп. 292.1 та пп. 292.6 ПКУ). Як коректно обґрунтувати цю різницю в письмовому поясненні та які саме підтвердні документи (договори, акти, банківські виписки) необхідно надати податковому органу?
    09.10.202564