ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Учаснику ТОВ, який ним й надалі залишається, повертається ТЗ: що з податками?

Засновник передав на баланс підприємства транспортний засіб у 2018 році (проведення - ДТ 10 ДТ 685), а в листопаді 2019 р. цей основний засіб повертається засновнику. Чи вважається така операція продажем? Чи оподатковується податком на прибуток, ПДФО та ВЗ така операція?

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Насамперед зазначимо, що внесення транспортного засобу до статутного капіталу відображається проведенням - ДТ 105 «Транспортні засоби» КТ 46 «Неоплачений капітал».

Відповідно до Інструкції №291, рахунок 46 призначено для узагальнення інформації про зміни у складі неоплаченого капіталу підприємства.

За дебетом цього рахунку відображається заборгованість засновників (учасників) господарського товариства за внесками до статутного капіталу підприємства, за кредитом – погашення заборгованості за внесками до статутного капіталу.

Аналітичний облік неоплаченого капіталу ведеться за видами розміщених неоплачених акцій (для акціонерних товариств) та за кожним засновником (учасником) підприємства.

Отже, при погашенні заборгованості за внесками до статутного капіталу кредиторської заборгованості перед учасником не виникає.

У разі безоплатного передання транспортного засобу на баланс підприємства така операція відображається проведенням ДТ 105 КТ 424 «Безоплатно одержані необоротні активи», що також не призводить до виникнення кредиторської заборгованості перед учасником.

Кореспонденція рахунків бухгалтерського обліку операцій з основними засобами наведена у додатку до Методичних рекомендацій №561.

Також про бухоблік статутного капіталу читайте тут та тут.

Оскільки така помилка не впливає на величину нерозподіленого прибутку (непокритого збитку), то її слід виправити так:

  • ДТ 105 КТ 6851 сторно;
  • ДТ 105 КТ 46.

При цьому виправлення помилок, які відносяться до попередніх періодів, вимагає повторного відображення відповідної порівняльної інформації у фінансовій звітності (п. 5 П(С)БО 6).

Виходячи з того, що транспортний засіб передається учаснику, який залишається у складі учасників ТОВ (тобто не виходить з нього), то така операція з метою оподаткування розглядається як подарунок.

 

Податок на прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об'єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

У бухгалтерському обліку згідно з п. 33 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом.

Фінансовий результат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів (п. 34 П(С)БО 7).

Відповідно до пп. 138.1 ПКУ фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів, визначеної відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта.

На суму залишкової вартості окремого об'єкта основних засобів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 ПКУ, у разі ліквідації або продажу такого об'єкта фінансовий результат до оподаткування зменшується (пп. 138.2 ПКУ).

Збільшення фінансового результату податкового (звітного) періоду на суму безоплатно наданих товарів фізичним особам згідно з нормами пп. 140.5.10 ПКУ не поширюється.

 

ПДВ

Згідно з пп. «а» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ, у т. ч. операції з безоплатної передачі.

Постачання товарів в пп. 14.1.191 ПКУ визначено як будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у т. ч. продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Відповідно до пп. 188.1 ПКУ база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів. При цьому база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

 

ПДФО та ВЗ

З метою оподаткування ПДФО та військового збору до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку включаються дохід у вигляді вартості отриманого у дарунок майна у межах, що оподатковується згідно з розділом IV ПКУ (пп. 164.2.10 ПКУ).

У абз. 2 пп. 174.6 ПКУ зазначено, що доходи у вигляді дарунка, нараховані (виплачені, надані) платнику податку юридичною особою або ФОП, оподатковуються на загальних підставах, передбачених розділом IV ПКУ для оподаткування додаткового блага.

Найбільша Facebook-сторінка для бухгалтерів в Україні

При цьому відповідно до пп. 174.7 ПКУ вартість легкових автомобілів, мотоциклів, мопедів, отриманих у дарунок, які підлягають оподаткуванню, визначається у порядку, встановленому абз. 3 пп. 173.1 ПКУ.

Докладніше щодо оподаткування дарунку читайте тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Ще не передплатник, проте теж хочете скористатись такою можливістю?

Оформіть пакет «Мій асистент» усього за 199 грн/міс або спробуйте безкоштовну передплату на 14 днів прямо зараз

Оформити передплату Спробувати безкоштовно

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Строки подання декларації нерезидентом за ПКУ у 2026 році
    Нерезидент-покупець, який придбав інвестиційний актив в іншого нерезидента без постійного представництва в Україні, подає декларацію з податку на прибуток за рік — протягом 60 календарних днів після його завершення
    05.10.202622
  • Поворотна фіндопомога: продовження строку та 12 місяців за ПКУ (аудіоверсія)
    ТОВ отримало від іншого ТОВ безвідсоткову поворотну фінансову допомогу. Строк її повернення спливає. Чи можна продовжити строк додатковою угодою або оформити новий договір без фактичного повернення коштів? Які наслідки це має для платника єдиного податку та платника податку на прибуток?
    01.10.20261 515
  • Виплати нерезиденту Польщі за сертифікацію халяль у 2025 році: додаток ПН (аудіоверсія)
    У 2025 році підприємство перерахувало резиденту Польщі кошти за отримання сертифікатів та реєстраційний внесок за впровадження системи халяль. Чи потрібно зазначені виплати включати до додатка ПН Декларації з податку на прибуток? Чи необхідно отримувати від нерезидента сертифікат податкового резидентства з апостилем?
    01.10.202635
  • Спонсорство та меценатство у спорті у 2026 році: ризики та коригування (аудіоверсія)
    Високодохідний платник податку на прибуток планує надати фінансову підтримку неприбутковій спортивній організації (зокрема, ДЮСШ) з розміщенням логотипа на формі учасників. З урахуванням офіційної позиції ДПС у категорії 102.04 ЗІР, які податкові наслідки виникають у сторін за договором спонсорства (пп. 140.5.4, 140.5.9, 140.5.14 ПКУ та ризик втрати статусу неприбутковості за пп. 133.4 ПКУ) та які правові переваги має оформлення операції як меценатської допомоги?
    24.09.202636
  • Таблиця 2 Додатка БД заповнюється при уточненні періодів до 2025 року: ДПС
    При уточненні декларації за періоди до 2025 року з безоплатними передачами неприбутковим організаціям потрібно заповнити таблицю 2 Додатка БД та показати перевищення ліміту 4%
    14.09.202640