• Посилання скопійовано

Недоліки в графах 4 та 5 податкової накладної – не підстава для відмови у її прийнятті

У графі "товар" накладної від постачальника вказано "курячі яйця", одиниця виміру "короб карт" (але не вказано кількість яєць у коробці). Постачальник відмовляється перескласти накладну та вказати одиницю виміру у штуках. Чи правильно складені документи, особливо податкова накладна за якою відображено кредит з ПДВ?

Бухоблік

Ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік висуває вимогу щодо обов’язкових реквізитів, які повинні бути у первинних документах, зокрема накладних:

  • назва документа (форми); 
  • дата складання; 
  • назва підприємства, від імені якого складено документ; 
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; 
  • посада особи, відповідальної за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; 
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Назва одиниці вимірювання та одиниці обліку відповідно до Класифікатора системи позначень одиниць вимірювання та обліку ДК 011-96 (наказ Держстандарту від 09.01.1997 р. №8) містить назву одиниці вимірювання та одиниці обліку - Короб картонний, умовне позначення - короб карт, код — 2047. Відповідно стверджувати, що постачальник припустився помилки не можна, якщо облік у нього ведеться саме у таких одиницях вимірювання, відповідно вартість 1 одиниці товару вказана саме за 1  короб карт.

Записи в облікових регістрах провадяться на підставі первинних документів. У накладній від постачальника зазначено зміст та обсяг господарської операції і одиницю виміру. 

Якщо покупцем придбані активи використовуються в обліку за іншою одиницею виміру, потрібно оформити внутрішній первинний документ (акт), складений посадовою особою, відповідальною за приймання-відпуск товарно-матеріальних цінностей де вказати одиницю виміру внутрішнього обліку та перерахувати придбаний товар. У цьому випадку загальна вартість придбаного товару в обліку підприємства не зміниться (Дт 23, 26, 27 або 28).

Відповідно до п. 2.4 Методрекомендацій №2 первісна вартість одиниці придбаних запасів, за якою вони відображаються у бухобліку, визначається діленням фактичних витрат, що пов'язані з придбанням однорідних запасів, які надійшли однією партією, на загальну кількість придбаних запасів. Як наслідок, підприємство-покупець зарахує на баланс придбані запаси за первісною вартістю, яка складається із понесених витрат за п. 9 П(С)БО 9. Власне під час визнання первісної вартості запасів, покупець може зарахувати придбані запаси за одиницією виміру в штуках.

 

Податковий облік

Що стосується ПДВ то слід звернути увагу, що такий реквізит як "опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг" є обов’язковим реквізитом для ПН згідно з пп. "е" п. 201.1 ПКУ. Ігнорувати його не слід. Але згідно з абз. 11 п. 201.10 ПКУ помилки в обов’язкових реквізитах (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов'язань, не можуть бути причиною неприйняття ПН у електронному вигляді.

У листі ДФСУ від 11.07.2017 р. №1095/ІПК/10/04-36-12-01-16 сказано, що помилки у графі 2 ПН "Номенклатура товарів/послуг" не допускаються, тому що є ідентифікацією за змістом операції постачання. Вони наголошують, що ця графа заповнюється на підставі первинних документів: договорів, специфікацій, рахунків, ТТН, актів тощо. У листі від 29.06.2017 р. №873/6/99-99-15-03-02-15/ІПК також уточнюється, що інших даних у цьому реквізиті бути не може.

Але у листі від 11.07.2017 р. №1095/ІПК/10/04-36-12-01-16 податківці уточнюють, що помилки у графі 6 ПН "кількість" не перешкоджають ідентифікації операції. Ми би до такого висновку відносились обережно. Все ж таки цей реквізит повинен співпадати із вартісними показниками в інших первинних документах постачальника. 

А от що стосується такого реквізиту як "Одиниця виміру товару/послуги" графи 4,5, то відповідно до переліку обов’язкових реквізитів ПН насправді ці дані не відносяться. Тоді можна зробити висновок, що на підставі абз. 11 п. 201.10 ПКУ недоліки у цих графах не можуть бути причиною відмови прийняття ПН в електронному вигляді. У більшості випадків у графі 4 зазначається позначення одиниці вимірювання товару/послуги, яке зазначено у первинних документах згідно з КСПОВО та код відповідної одиниці вимірювання/обліку, у графі 5 зазначений у КСПОВО. Тому вважаємо важливо, щоб реквізити та позначення із ПН збігались з реквізитами із інших первинних документів. 

А от, якщо помилки є саме в обов’язкових реквізитах, тоді у покупця є право подати скаргу (додаток 8 до декларації з ПДВ) на постачальника, у випадку допущення помилок в обов’язкових реквізитах ПН. Така скарга є підставою на проведення документальної перевірки постачальника протягом 90 к.д. для з'ясування достовірності та повноти нарахування ним ПЗ з ПДВ. Якщо під час перевірки помилки в обов'язкових реквізитах підтвердяться, відповідно до пп. 120-1.3 ПКУ це загрожує штрафом у розмірі 170 грн та обов’язком виправлення.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Послуги від нерезидента: нарахування ПДВ та підтвердження реальності операції
    Підприємство - виробник кормів для тварин, платник ПДВ має намір придбати послуги у нерезидента з розробки технологічних процесів, консультацій щодо технології виробництва. Як нарахувати ПДВ та підтвердити реальність операції?
    Сьогодні 15:5722
  • Оплата нерезиденту за рекламу: коли оформити ПН?
    Виникло питання щодо оплати реклами Фейсбук (нерезидент). Відкрили КПК (прив'язана до основного рахунку) на директора. У вересні почали платити за рекламу. Отримали рахунок/інвойс 23.09.2025 р. на суму 1,65 доларів. 25.09.2025 р. ця сума в грн 68,79 списана з КПК (виписка банку, за комерційним курсом). Якими документами, якими бухпроведеннями це оформити в 1С? Яка подія перша, щоб виписати ПН (самонарахування)? В місяць списується декілька сум. Акти (самонарахування) і ПН виписувати на кожне списання?
    20.10.202532
  • Відновлення податкового кредиту за розблокованою судом ПН
    Що робити, якщо ми списали суму ПДВ на витрати, оскільки податкова накладна постачальника була заблокована і ми не знали про її судове оскарження, а згодом з'ясувалося, що постачальник виграв суд і зареєстрував цю податкову накладну? Чи можемо ми тепер відновити право на податковий кредит і як виправити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?
    20.10.202562
  • Вхідні ПН зареєстровано на більшу суму, ніж потрібно: що робити?
    Підприємство купило на електронних торгах СЕТАМ майно на суму 15 000 000 грн, яке було примусово виставлене Виконавцем по арештованому майну боржника. Спочатку був перерахований гарантійний платіж 750 000 грн ДП "СЕТАМ". 11 750 000 грн було сплачено виконавцю, а 2 500 000 грн безпосередньо на рахунок боржника. Боржник зареєстрував на підприємство ПН на всю вартість майна – 15 000 000 грн. Але потім організатор торгів ДП «СЕТАМ» також зареєстрував на підприємство ПН на суму 750 000 як на свою винагороду. Чи повинно підприємство тепер зареєструвати компенсуючу ПН на 750 000 грн?
    17.10.202550
  • Дата складання РК при поверненні товару через пошту
    Яка дата є правильною для складання РК до податкової накладної у разі повернення товару: дата відправлення товару покупцем (30.09) чи дата фактичного отримання товару постачальником на склад (01.10) згідно з нормами ПКУ?
    16.10.202526