• Посилання скопійовано

Послуги від нерезидента: нарахування ПДВ та підтвердження реальності операції

Підприємство - виробник кормів для тварин, платник ПДВ має намір придбати послуги у нерезидента з розробки технологічних процесів, консультацій щодо технології виробництва. Як нарахувати ПДВ та підтвердити реальність операції?

Складаємо ПН та визначаємо ПДВ-зобов'язання

Наведені у запитанні послуги в залежності від документального оформлення можна ідентифікувати як послуги:

  • надання майнових прав інтелектуальної власності, створення за замовленням та використання об'єктів права інтелектуальної власності, у тому числі за ліцензійними договорами, а також надання (передача) права на скорочення викидів парникових газів (вуглецевих одиниць);
  • консультаційні, інжинірингові.

Для більш точної відповіді потрібне вивчення документального оформлення операції. 

Проте, що в першому, що в другому випадку, відповідно до пп. 186.3 ПКУ місцем постачання даних послуг є місце, в якому отримувач послуг зареєстрований як суб'єкт господарювання або - у разі відсутності такого місця - місце постійного чи переважного його проживання. Тобто територія України. 

Відповідно до пп. 208.2 ПКУ, отримувач послуг має самостійно нарахувати ПДВ за основною ставкою 20%. Нараховується  податок на базу оподаткування, визначену згідно з пп. 190.2 ПКУ (зазвичай – це договірна вартість послуг).

Після цього отримувач послуг - платник ПДВ:

  • складає податкову накладну відповідно до ст. 201 ПКУ за правилом першої події (оплата/надання послуг);
  • реєструє її у ЄРПН;
  • має право включити відповідну суму ПДВ до податкового кредиту за умови, що податкова накладна була вчасно зареєстрована (пп. 198.2 ПКУ).

Таку ж відповідь бачимо в ЗІР, категорія 101.16: «Які документи є підставою для нарахування податкового кредиту, крім податкових накладних?».

Порядок складання податкової накладної наведено в ЗІР, категорія 101.16: «Який порядок складання податкової накладної платником ПДВ при отриманні послуг від нерезидента на митній території України?».

 

Податкові заблоковано - як підтвердити зв'язок з господарською діяльністю? 

Той факт, що продажі продукції за новою технологією почнуться через кілька місяців, не є перешкодою для підтвердження зв'язку з господарською діяльністю. Головне — надати вичерпний пакет документів, що підтверджують реальність операції та її виробничу спрямованість. 

Для розблокування податкової накладної та підтвердження зв'язку з виробництвом рекомендуємо підготувати такий пакет документів:

1. Договір з нерезидентом. Важливо, щоб предмет договору чітко описував, які саме технології розробляються і для виробництва яких кормів;

2. Підтвердження надання послуг, якщо на момент розблокування послуги вже надані, зокрема: акт наданих послуг або інвойс. Більш детально щодо оформлення інвойса можна почитати тут. Документи, що описують склад наданих послуг (наприклад, звіти консультанта, опис технологічного процесу, технічні рекомендації);

3. Документи, що підтверджують оплату послуг нерезиденту. 

4. Внутрішні документи підприємства:

  • наказ по підприємству про впровадження нової технології виробництва або розробку нового виду продукції. Це ключовий документ, який обґрунтовує економічну доцільність замовлення послуг; 
  • технічне завдання на розробку технології, яке підприємство надавало компанії розробнику;
  • бізнес-план або техніко-економічне обґрунтування, де розраховано очікуваний економічний ефект від впровадження нової технології (наприклад, зниження собівартості, покращення якості продукції, вихід на нові ринки);
  • протоколи виробничих нарад, де обговорювалася необхідність залучення іноземного консультанта. 

5. Пояснювальна записка. Опис суті господарської операції, її мети (наприклад, модернізація виробництва, розширення асортименту, підвищення конкурентоспроможності) та очікуваних результатів. У поясненні варто вказати орієнтовні терміни початку виробництва за новою технологією. Наявність такого пакету документів з високою ймовірністю дозволить успішно розблокувати податкову накладну та довести податковим органам зв'язок придбаних послуг з вашою господарською діяльністю.

Також читайте: 

Висновки:

1. Послуги можуть бути кваліфіковані як:

  • надання майнових прав інтелектуальної власності,
  • або консультаційні, інжинірингові— залежно від документального оформлення.

2. Місце постачання - місце реєстрації отримувача, зокрема територія України.

3. Обов'язок отримувача:

  • самостійно нарахувати ПДВ (п. 208.2 ПКУ);
  • скласти податкову накладну за правилом першої події;
  • зареєструвати в ЄРПН та включити до податкового кредиту за умови своєчасної реєстрації.

4. Розблокування ПН можливе за наявності підтверджуючих документів, що обґрунтовують зв’язок послуг з господарською діяльністю, навіть якщо продаж продукції ще не розпочався.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Послуги від нерезидента: нарахування ПДВ та підтвердження реальності операції
    Підприємство - виробник кормів для тварин, платник ПДВ має намір придбати послуги у нерезидента з розробки технологічних процесів, консультацій щодо технології виробництва. Як нарахувати ПДВ та підтвердити реальність операції?
    Сьогодні 15:5722
  • Оплата нерезиденту за рекламу: коли оформити ПН?
    Виникло питання щодо оплати реклами Фейсбук (нерезидент). Відкрили КПК (прив'язана до основного рахунку) на директора. У вересні почали платити за рекламу. Отримали рахунок/інвойс 23.09.2025 р. на суму 1,65 доларів. 25.09.2025 р. ця сума в грн 68,79 списана з КПК (виписка банку, за комерційним курсом). Якими документами, якими бухпроведеннями це оформити в 1С? Яка подія перша, щоб виписати ПН (самонарахування)? В місяць списується декілька сум. Акти (самонарахування) і ПН виписувати на кожне списання?
    20.10.202532
  • Відновлення податкового кредиту за розблокованою судом ПН
    Що робити, якщо ми списали суму ПДВ на витрати, оскільки податкова накладна постачальника була заблокована і ми не знали про її судове оскарження, а згодом з'ясувалося, що постачальник виграв суд і зареєстрував цю податкову накладну? Чи можемо ми тепер відновити право на податковий кредит і як виправити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?
    20.10.202562
  • Вхідні ПН зареєстровано на більшу суму, ніж потрібно: що робити?
    Підприємство купило на електронних торгах СЕТАМ майно на суму 15 000 000 грн, яке було примусово виставлене Виконавцем по арештованому майну боржника. Спочатку був перерахований гарантійний платіж 750 000 грн ДП "СЕТАМ". 11 750 000 грн було сплачено виконавцю, а 2 500 000 грн безпосередньо на рахунок боржника. Боржник зареєстрував на підприємство ПН на всю вартість майна – 15 000 000 грн. Але потім організатор торгів ДП «СЕТАМ» також зареєстрував на підприємство ПН на суму 750 000 як на свою винагороду. Чи повинно підприємство тепер зареєструвати компенсуючу ПН на 750 000 грн?
    17.10.202550
  • Дата складання РК при поверненні товару через пошту
    Яка дата є правильною для складання РК до податкової накладної у разі повернення товару: дата відправлення товару покупцем (30.09) чи дата фактичного отримання товару постачальником на склад (01.10) згідно з нормами ПКУ?
    16.10.202526