• Посилання скопійовано

Особливості нарахування ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ

Підприємство має оподатковувану діяльність та тимчасово звільнену від оподаткування (є рядок 5 декларації) і може більшість операцій чітко розмежувати за напрямками використання. Як застосовувати норму ст. 199 ПКУ? Чи можливо в разі чіткого розподілу операцій за напрямками не застосовувати додаток 6 декларації?

Компенсуючі ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ

Компенсуюче ПДВ за ст. 199 ПКУ нараховується тільки за тими товарами, послугами, необоротними активами, які використовуються в оподатковуваних операціях частково, причому тільки за умови, що такі товари, послуги, необоротні активи придбані з ПДВ.

Наприклад, це стосується різноманітних офісних витрат.

Наприклад, підприємство придбаває електроенергію, використану для потреб власного офісу. Оскільки офіс працює для здійснення як оподатковуваної, так і неоподатковуваної діяльності, то придбана електроенергія вважається такою, що частково використовується в оподатковуваній діяльності.

Нехай придбано електроенергії на 6 000 грн, в т.ч. ПДВ 1 000 грн.

А частка використання в неоподатковуваній діяльності, визначена згідно з нормами ст. 199 ПКУ і розрахована в додатку 6 до декларації з ПДВ, складає 5%. Це означає, що потрібно нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ в сумі 50 грн. (1 000 х 5%).

Але якщо підприємство здійснює якісь офісні витрати без ПДВ, наприклад, придбаває офісний папір у неплатника ПДВ, то на такі витрати без ПДВ компенсуюче ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ не нараховується.

 

Компенсуючі ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ

Компенсуюче ПДВ за пп. 198.5 ПКУ нараховується тільки за тими товарами, послугами, необоротними активами, які повністю використовуються у звільнених від оподаткування операціях тощо. Причому тільки за умови, що такі товари, послуги, необоротні активи придбані з ПДВ.

Наприклад, підприємство придбало товари за 12 000 грн, в т.ч. ПДВ 2 000 грн. Ці товари повністю використовуються у звільнених від оподаткування операціях. В такому разі підприємство повинно нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ, в розмірі 2 000 грн.

Але якщо підприємство придбало ці товари без ПДВ, то і нараховувати компенсуючі ПДВ не потрібно.

 

Як визначити, повністю чи частково використані товари, послуги, необоротні активи у звільнених від оподаткування операціях?

Якоїсь інструкції з цього питання немає. Підприємство вирішує це питання індивідуально щодо кожного виду витрат, які понесені з ПДВ, враховуючи особливості кожної конкретної ситуації.

Якщо всі понесені витрати можна чітко розмежувати за здійсненими напрямками використання (оподатковуваними та звільненими), то ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ не нараховується.

 

Яким чином потрібно документувати рішення про нарахування компенсуючих ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 та/чи ст. 199 ПКУ?

Це питання нормативними документами не встановлено.

Тому кожне підприємство вирішує його на власний розсуд.

Здебільшого таке рішення приймається бухгалтером, розрахунок ПДВ робиться в бухгалтерській довідці.

Але якщо бухгалтер самостійно не може здійснити розподіл витрат для нарахування компенсуючих ПДВ, це може зробити інший відповідальний працівник, призначений наказом керівника підприємства, або самостійно керівником у наказі про розподіл.

 

Окремі особливості нарахування ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Дата складання РК до ПН, за операцією з отримання передоплати за товар, при зміні місця відвантаження за межі митної території
    Якщо на дату отримання передоплати за товар, відвантаження якого нерезиденту планувалось на митній території України, складено ПН, але надалі у зв’язку зі зміною умов договору товар буде вивезено за межі митної території України, РК складається на дату зміни призначення передоплати
    04.07.202524
  • Помилка в назві контрагента у податковій накладній
    У зареєстрованій податковій накладній допущено помилку в організаційно-правовій формі контрагента (вказано «ТОВ» замість «ПрАТ»). Який порядок виправлення такої помилки, якщо вона не впливає на суму компенсації? Чи потрібно складати розрахунок коригування і як його правильно оформити в цій ситуації?
    03.07.2025318
  • Коли потрібно коригувати ПН на будівельні роботи?
    Підприємство замовило генпідряднику будівництво нового приміщення. За умовами договору були здійснені часткові оплати у розмірі 15%, 45% та 30% вартості послуг, на які отримували ПН. Додатковою угодою від 10.06.2025 р. внесли зміни до договору, де погодили збільшення вартості робіт. 11.06.2025 р. оплатили ще частину, отримали ПН. Коли постачальник має виписати РК на зміну ціни?
    03.07.2025109
  • Термін для податкового кредиту при запізнілій реєстрації ПН
    Вхідну податкову накладну (ПН) складено 08.05.2024. Її реєстрацію в ЄРПН було зупинено та фактично здійснено лише 12.08.2024. Чи має підприємство право включити цю ПН до складу податкового кредиту у червні 2025 року, враховуючи, що 365 днів з дати її складання вже минули?
    03.07.2025364
  • Відшкодування збитків від замовника: ПДВ та документи
    Перевізник (платник ПДВ) отримує від замовника компенсацію за пошкодження автомобіля під час розвантаження. Як правильно оформити цю операцію? Чи виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму відшкодування? Яке формулювання вказати в рахунку та якими первинними документами (претензія, акт) підтвердити таку операцію для обох сторін?
    03.07.2025157