ПДВ
Перш за все, варто зауважити, що безоплатна роздача саме товарів (а не інформаційних буклетів чи брендованої продукції) без нарахування ПЗ з ПДВ є доволі ризиковою. Платнику податків, який планує прийняти таке рішення наполегливо радимо отримати від податківців ІПК з цього питання, інакше, є ризик того, що при перевірці контролерами буде донараховано ПЗ з ПДВ і свою правоту доведеться відстоювати у судовому порядку. Законодавством порядок рекламної роздачі прямо не встановлено, а позиції податківців у різних консультаціях змінюються. І справа тут не у тому, що такі товари використовуються не у господарській діяльності (збільшення попиту шляхом проведення рекламної акції як раз таки суто господарська діяльність, яка направлена на збільшення доходу), а у тому, що відбувається сам факт безоплатної передачі товару. Розглянемо ситуацію детальніше.
Згідно з пп. «а» п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до ст. 186 ПКУ, у тому числі операції з безоплатної передачі.
Крім того, як зазначено у п. 14.1.191 ПКУ постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.
Своєю чергою, пп. «а» п. 14.1.13 ПКУ передбачає, що до безоплатно наданих товарів відносяться товари, що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів.
При цьому, виключень, коли б безоплатна роздача не оподатковувалась ПДВ ПКУ не містить. Наприклад, Львівські податківці і у доволі свіжих роз’ясненнях 2021 року (які ми наводили тут та тут) продовжують наполягати, що рекламна безоплатна роздача товарів платником ПДВ передбачає нарахування податку. Про те як складати ПН на безоплатну роздачу, якщо підприємство все ж таки прийме рішення про нарахування ПЗ з ПДВ ми детально писали тут.
Але, як зазначалось вище, роз’яснення податківців доволі різні і не завжди такі фіскальні. У довідково інформаційному ресурсі «ЗІР» вказується, якщо вартість безоплатно переданих товарів, придбаних з ПДВ (в т. ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів), включається до складу вартості оподатковуваних операцій з постачання (реалізації) самостійно виготовлених товарів/послуг та компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари/послуги слід вважати використаними в оподатковуваних операціях і додаткового нарахування податкових зобов’язань з ПДВ не відбувається. Такі безоплатно передані товари/послуги визнаються оподатковуваними ПДВ у складі тієї операції, до вартості якої їх було включено.
Але знову ж таки, у цьому роз’ясненні жодної конкретики щодо вимог до такої рекламної акції або доведення факту включення ціни розданих товарів то до складу інших операцій не наводиться.
Своєю чергою, у ІПК від 27.11.2019 р. №1559/ІПК/26-15-04-01-18 вже вказувалось більш конкретно, що підтвердженням включення вартості у склад інших оподатковуваних операцій є калькуляція вартості товарів або готової продукції чи інший, визначений обліковою політикою платника податку, документ, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів. Якщо говорити про калькуляцію, то в обліку вартість безоплатно розданих товарів має обліковуватись записом Д-т 23 К-т 28 та Д-т 26 К-т 23. Але вважаємо, що з облікової точки зору прив’язати вартість розданих товарів з рекламною метою, до собівартості інших конкретних товарів (а не загалом) фактично не можливо. Детальніше такий підхід податківців ми розглядали тут (однак зазначимо, що консультація стосується роздачі інформаційних каталогів, які крім рекламної функції іншої не мають, а не просто товарів).
Аргументом на користь ненарахування ПЗ з ПДВ у разі рекламної безоплатної роздачі товарів може бути посилання на Закон «Про рекламу», зокрема визначення, що заходи рекламного характеру це заходи з розповсюдження реклами, які передбачають безоплатне розповсюдження зразків товарів, що рекламуються, та/або їх обмін споживачам однієї кількості чи одного виду товарів, що рекламуються, на інший. Тобто, акцент потрібно робити на тому, що це не безоплатна роздача товару, а саме захід рекламного характеру у вигляді безоплатного розповсюдження зразків товарів. Суди, до речі, часто стають в такому питанні на сторону платників податків. Але знову ж, таки, гарантувати, що так буде в якомусь конкретному випадку, або за дотриманням певного документального оформлення ми не можемо, оскільки прямо законодавчо така ситуація не прописана.
Підсумовуючи зазначене вище, вважаємо, що оскільки мова йде про безоплатну роздачу звичайного товару (не предметів інформаційного характеру і не брендованої продукції), хоч і з рекламною метою і в рамках рекламного заходу, то податківці, з великою імовірністю, будуть наполягати на нарахуванні ПЗ з ПДВ як на безоплатне постачання таких товарів.
Однак, рішення про порядок оподаткування має приймати платник податку самостійно.
Порядок оформлення рекламної акції та обмеження
Як і було зазначено вище конкретного переліку документів для оформлення рекламного заходу, а також порядку його проведення (в тому числі і з метою уникнення оподаткування ПДВ безоплатної роздачі) законодавчо не передбачено.
Кожне підприємство самостійно, враховуючи особливості його діяльності та порядку ведення бізнесу, розробляє власну рекламну політику. Така політика може бути закріплена у внутрішньому організаційно-розпорядчому документі по підприємству. Обмежень у кількості товарів, які можуть бути роздані в рамках рекламної акції законодавчо також не встановлено. Не зазначали нічого з цього питання і податківців – це і не дивно, оскільки підхід до діяльності різних підприємств, а також обсяг такої діяльності, може бути суттєво різним.
Конкретно встановлених форм первинних документів, якими має супроводжуватись оформлення рекламної акції законодавчо не встановлено. Їх форму та зміст підприємство розробляє самостійно. Головне що б такі документи мали всі обов'язкові реквізити для визнання їх первинними документами згідно зі ст. 9 Закону про бухоблік та для формування даних податкової звітності на їх підставі згідно з п. 44.1 ПКУ.
Зазвичай стандартний перелік документів включає:
- наказ керівника про проведення рекламного заходу;
- план підготовчих заходів щодо проведення рекламного заходу;
- кошторис витрат на проведення заходу;
- накладні на відпуск ТМЦ зі складу. В цьому випадку це будуть документи на передачу товарів, які підлягають безоплатній роздачі відповідальному закладу;
- звіт про проведення рекламного заходу. Оскільки відповідальним за роздачу в зазначеному випадку є конкретний заклад, то такий звіт має бути надано саме ним. У цьому звіті має бути вказано скільки товару та кому було роздано та інші данні, що підтверджують виконання поставленої перед цим закладом задачі;
- інші документи, наприклад договори, накладні, акти виконаних робіт (наданих послуг), платіжні/розрахункові документи, акти списання безплатно розданих тощо.
Акт на списання товарів складається підприємство не під час передачі товарів відповідальному закладу, а під час надання таким закладом звіту про фактичне здійснення безоплатної роздачі іншим закладам.
Бухгалтерський облік
Операція |
Бухгалтерський запис |
Сума, грн. |
|
Дт |
Кт |
||
Передано товар закладу для безоплатної роздачі |
28/відповідальне зберігання |
28/склад |
194 450,00 |
Закладом надано звіт про проведення безоплатної роздачі |
93 |
28/відповідальне зберігання |
194 450,00 |
Нараховано ПЗ з ПДВ на вартість безоплатно розданого товару |
93 |
641 |
38 890,00 |
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити