• Посилання скопійовано

Як включити рекламну продукцію до вартості товарів, аби не було ПЗ з ПДВ при її роздачі?

Організація займається оптовою торгівлею товарами. Як списати рекламну продукцію (500 шт. каталогів), щоб не нараховувати ПЗ з ПДВ? Організація обрала варіант збільшити собівартість товарів на суму рекламної продукції. Як це документально оформити та відобразити в бухобліку?

Вважаємо, що операції з безкоштовного розповсюдження носіїв інформації – рекламних каталогів, які виконують одну лише рекламну функцію, взагалі не оподатковуються ПДВ. Адже такі операції не належать до операцій постачання товарів, оскільки носії рекламної інформації не становлять цінності і прямої вигоди від їх передачі рекламодавець не отримує. Він лише інформує рекламну аудиторію. А одержувачі рекламних матеріалів, своєю чергою, використовують їх просто як джерело інформації. Раніше податківці погоджували із нами (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. №6421/6/16-1515-26, від 03.06.2002 р. №3428/6/15-1215-26). Втім наразі вони воліють бачити оподаткування ПДВ (лист ДФС від 03.11.2017 р. №2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК – про це ми говорили тут):

  • якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення (рекламні буклети, листівки, брошури, плакати) за відповідними П(С)БО включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які надалі беруть участь в оподатковуваних операціях, а їх вартість компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари вважають використаними в оподатковуваних операціях. Тому передачу/надання означених товарів не розглядають як окрему операцію з постачання (у тому числі з безкоштовного постачання) товарів, що підлягає оподаткуванню;
  • якщо вартість рекламних матеріалів не включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, роздачу буклетів, листівок, брошур, податківці вимагають обкладати ПДВ як при безкоштовному постачанні товарів. Для цього  слід скласти дві ПН: одну — на суму, розраховану виходячи з нульової фактичної ціни постачання, а другу - на суму перевищення ціни придбання/звичайної ціни над нульовою фактичною ціною.

Звичайно ж, поставало питання – а відповідно до якого П(С)БО вартість рекламного матеріалу може включатися у вартість інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які при постачанні будуть оподатковуватися ПДВ?

Адже витрати на рекламу  - тобто адмінвитрати, не включаються до виробничої собівартості товарів (п. 10 П(С)БО 9) (рахунок 23), та й до собівартості реалізованої продукції такі витрати на включаються (п. 11 П(С)БО 16) (рахунок 90). Це витрати звітного періоду й вони мають бути відображені у витратах у звітному періоді їх понесення (п. 6 П(С)БО 16).

Вищевказане роз’яснення податківців повністю справедливе для ситуації з оподаткуванням безкоштовної роздачі в рекламному агентстві, коли воно постачає підприємству-замовникові послуги організації/проведення рекламної акції, в ході якої придбаває виготовлення рекламних брошур (в т.ч. для рекламної акції) і самостійно роздає його безкоштовно. Тоді дійсно рекламний матеріал включається до собівартості послуги.

Ще як варіант, втім він стосується випадку роздачі саме рекламної продукції, а не «рекламної макулатури», це коли підприємство при продажу основного товару до його вартості одразу враховує товар, що безкоштовно передається, продаючи дві одиниці товару, а третю одиницю віддає безкоштовно. Тобто, коли рекламна компанія закладена в ціну інших товарів і вартість рекламних безкоштовних роздач компенсується їх споживачами шляхом збільшення бази обкладення ПДВ інших товарів.

Втім податківці не розмежовували ситуацій та просто в загальному й в подальшому надавали роз’яснення щодо не оподаткування ПДВ, якщо вартість рекламної продукції включається до вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг. З огляду на це, та на відсутність із боку ДФС роз’яснень, про яку саме вартість товарів/послуг мова, деякі фахівці вважали, що мова йде про собівартість реалізованих товарів/послуг, а тому на практиці одні платники ПДВ рекламної продукції включати до змінних загальновиробничих витрат – на Дт 91, а інші – на Дт 23.

Втім, нещодавно ДФС в ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК більш конкретніше висловилися щодо вартості товарів/послуг, безоплатно переданих під час проведення маркетингових/рекламних заходів. Це кінцева ціна товарів/готової продукції, підтверджена калькуляцією вартості або іншим, визначеним обліковою політикою платника податку документом, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів/послуг. Тобто підприємству — платнику ПДВ слід мати (зробити) калькуляцію ціни одиниці товару/готової продукції/послуги (інший подібний документ), що містить у своєму складі вартість «рекламних» витрат. Рекомендуємо про калькуляцію ціни товару (інший такий документ) прописати в наказі про організацію бухгалтерського обліку підприємства.

Раніше ДФС не конкретизувала, чим саме слід керуватися платнику ПДВ, а це, своєю чергою, породжувало різні тлумачення щодо порядку визначення поняття «вартості товарів/готової продукції/послуг». Наприклад, окремі платники вважали, що в ДФС під цією «вартістю» мають на увазі виробничу собівартість товарів/готової продукції/послуг, до складу якої потрапляють аж ніяк не всі витрати. Зокрема, вартість безоплатно розданих рекламних матеріалів не є складовою виробничої собівартості, вони належать до витрат періоду за напрямами. У опублікованій ІПК ДФС таку позицію дещо спростувала.

Такий коментар до ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК навели фахівці ДФС у "Віснику" від 27.07.2019 р., №27-28 (1028) (див. тут). Про що ми також говорили тут.

З огляду на вищевказане ІПК, виходить, що податківці говорять саме про ціну продажу, а не про собівартість товару/послуги. А те, що рекламні витрати буде включено до кінцевої ціни товару/послуг буде підтверджувати калькуляція ціни продажу (або інший, визначений обліковою політикою документ, який встановлює ціни продажу).

Тобто, виходить, що в бухобліку це включення не відображається, цей запис не має сенсу – в бухобліку просто відображається списання «рекламної макулатури» до витрат на збут – Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Податківці тут висловлюються з економічної точки зору, а не з бухгалтерської. Тут мається на увазі те, що ціна реалізації арифметично повинна бути достатньою, щоб перекрити:

  • Виробничу собівартість продукції (Дт 79 Кт 90);
  • Адмінвитрати (Дт 79 Кт 92);
  • Витрати на збут (Дт 79 Кт 93);
  • Інші операційні витрати (Дт 79 Кт 94).

Тоді, якщо сума запису Дт 70 Кт 79 перевищить суми попередніх записів, підприємство отримає операційний прибуток.

 

Підсумуємо:

Як ми уже на початку зазначали, вважаємо, що роздача «рекламної макулатури» взагалі не є операцією із постачання товарів/послуг, а тому ПДВ відсутній. Якщо СГ не бажає це доводити перевіряючим та хоче перестрахуватися, то радимо отримати свою власну ІПК щодо цього.

І якщо податківці нададуть відповідь, що саме до ціни продажу мають бути закладені витрати «рекламної макулатури», як це вони зробили в  ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, то відповідно операція із включення виглядатиме звичайними проведеннями на списання таких витрат - Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Головне, аби в кінцевому результаті був прибуток від продажу товарів/послуг – Дт 70 більший за Кт 90, 92-94. Тоді вважатиметься, що покупці компенсували вартість «рекламної макулатури».

В іншому випадку надзвичайно обережним платникам можна такі витрати визнавати змінними загальновиробничими витратами – Дт 91 Кт 209, звичайно ж, занесевши зміни до калькуляції собівартості й, відповідно, до наказу про облікову політику. Втім, у такому разі радимо перш за все звернутися до Мінфіну за роз’ясненнями. Адже згідно з п. 19 П(С)БО 16 для списання рекламних каталогів більше підходять саме витрати на збут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Помилка в назві контрагента у податковій накладній
    У зареєстрованій податковій накладній допущено помилку в організаційно-правовій формі контрагента (вказано «ТОВ» замість «ПрАТ»). Який порядок виправлення такої помилки, якщо вона не впливає на суму компенсації? Чи потрібно складати розрахунок коригування і як його правильно оформити в цій ситуації?
    03.07.202532
  • Коли потрібно коригувати ПН на будівельні роботи?
    Підприємство замовило генпідряднику будівництво нового приміщення. За умовами договору були здійснені часткові оплати у розмірі 15%, 45% та 30% вартості послуг, на які отримували ПН. Додатковою угодою від 10.06.2025 р. внесли зміни до договору, де погодили збільшення вартості робіт. 11.06.2025 р. оплатили ще частину, отримали ПН. Коли постачальник має виписати РК на зміну ціни?
    03.07.202521
  • Термін для податкового кредиту при запізнілій реєстрації ПН
    Вхідну податкову накладну (ПН) складено 08.05.2024. Її реєстрацію в ЄРПН було зупинено та фактично здійснено лише 12.08.2024. Чи має підприємство право включити цю ПН до складу податкового кредиту у червні 2025 року, враховуючи, що 365 днів з дати її складання вже минули?
    03.07.202541
  • Відшкодування збитків від замовника: ПДВ та документи
    Перевізник (платник ПДВ) отримує від замовника компенсацію за пошкодження автомобіля під час розвантаження. Як правильно оформити цю операцію? Чи виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму відшкодування? Яке формулювання вказати в рахунку та якими первинними документами (претензія, акт) підтвердити таку операцію для обох сторін?
    03.07.202534
  • Дата РК при виправленні коду УКТ ЗЕД
    Виявлено помилку в коді УКТ ЗЕД у зареєстрованій податковій накладній. Для виправлення складається «нульовий» розрахунок коригування. Якою датою його потрібно складати: датою виникнення помилки (тобто датою податкової накладної) чи датою її виявлення?
    03.07.202569