• Посилання скопійовано

Як включити рекламну продукцію до вартості товарів, аби не було ПЗ з ПДВ при її роздачі?

Організація займається оптовою торгівлею товарами. Як списати рекламну продукцію (500 шт. каталогів), щоб не нараховувати ПЗ з ПДВ? Організація обрала варіант збільшити собівартість товарів на суму рекламної продукції. Як це документально оформити та відобразити в бухобліку?

Вважаємо, що операції з безкоштовного розповсюдження носіїв інформації – рекламних каталогів, які виконують одну лише рекламну функцію, взагалі не оподатковуються ПДВ. Адже такі операції не належать до операцій постачання товарів, оскільки носії рекламної інформації не становлять цінності і прямої вигоди від їх передачі рекламодавець не отримує. Він лише інформує рекламну аудиторію. А одержувачі рекламних матеріалів, своєю чергою, використовують їх просто як джерело інформації. Раніше податківці погоджували із нами (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. №6421/6/16-1515-26, від 03.06.2002 р. №3428/6/15-1215-26). Втім наразі вони воліють бачити оподаткування ПДВ (лист ДФС від 03.11.2017 р. №2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК – про це ми говорили тут):

  • якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення (рекламні буклети, листівки, брошури, плакати) за відповідними П(С)БО включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які надалі беруть участь в оподатковуваних операціях, а їх вартість компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари вважають використаними в оподатковуваних операціях. Тому передачу/надання означених товарів не розглядають як окрему операцію з постачання (у тому числі з безкоштовного постачання) товарів, що підлягає оподаткуванню;
  • якщо вартість рекламних матеріалів не включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, роздачу буклетів, листівок, брошур, податківці вимагають обкладати ПДВ як при безкоштовному постачанні товарів. Для цього  слід скласти дві ПН: одну — на суму, розраховану виходячи з нульової фактичної ціни постачання, а другу - на суму перевищення ціни придбання/звичайної ціни над нульовою фактичною ціною.

Звичайно ж, поставало питання – а відповідно до якого П(С)БО вартість рекламного матеріалу може включатися у вартість інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які при постачанні будуть оподатковуватися ПДВ?

Адже витрати на рекламу  - тобто адмінвитрати, не включаються до виробничої собівартості товарів (п. 10 П(С)БО 9) (рахунок 23), та й до собівартості реалізованої продукції такі витрати на включаються (п. 11 П(С)БО 16) (рахунок 90). Це витрати звітного періоду й вони мають бути відображені у витратах у звітному періоді їх понесення (п. 6 П(С)БО 16).

Вищевказане роз’яснення податківців повністю справедливе для ситуації з оподаткуванням безкоштовної роздачі в рекламному агентстві, коли воно постачає підприємству-замовникові послуги організації/проведення рекламної акції, в ході якої придбаває виготовлення рекламних брошур (в т.ч. для рекламної акції) і самостійно роздає його безкоштовно. Тоді дійсно рекламний матеріал включається до собівартості послуги.

Ще як варіант, втім він стосується випадку роздачі саме рекламної продукції, а не «рекламної макулатури», це коли підприємство при продажу основного товару до його вартості одразу враховує товар, що безкоштовно передається, продаючи дві одиниці товару, а третю одиницю віддає безкоштовно. Тобто, коли рекламна компанія закладена в ціну інших товарів і вартість рекламних безкоштовних роздач компенсується їх споживачами шляхом збільшення бази обкладення ПДВ інших товарів.

Втім податківці не розмежовували ситуацій та просто в загальному й в подальшому надавали роз’яснення щодо не оподаткування ПДВ, якщо вартість рекламної продукції включається до вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг. З огляду на це, та на відсутність із боку ДФС роз’яснень, про яку саме вартість товарів/послуг мова, деякі фахівці вважали, що мова йде про собівартість реалізованих товарів/послуг, а тому на практиці одні платники ПДВ рекламної продукції включати до змінних загальновиробничих витрат – на Дт 91, а інші – на Дт 23.

Втім, нещодавно ДФС в ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК більш конкретніше висловилися щодо вартості товарів/послуг, безоплатно переданих під час проведення маркетингових/рекламних заходів. Це кінцева ціна товарів/готової продукції, підтверджена калькуляцією вартості або іншим, визначеним обліковою політикою платника податку документом, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів/послуг. Тобто підприємству — платнику ПДВ слід мати (зробити) калькуляцію ціни одиниці товару/готової продукції/послуги (інший подібний документ), що містить у своєму складі вартість «рекламних» витрат. Рекомендуємо про калькуляцію ціни товару (інший такий документ) прописати в наказі про організацію бухгалтерського обліку підприємства.

Раніше ДФС не конкретизувала, чим саме слід керуватися платнику ПДВ, а це, своєю чергою, породжувало різні тлумачення щодо порядку визначення поняття «вартості товарів/готової продукції/послуг». Наприклад, окремі платники вважали, що в ДФС під цією «вартістю» мають на увазі виробничу собівартість товарів/готової продукції/послуг, до складу якої потрапляють аж ніяк не всі витрати. Зокрема, вартість безоплатно розданих рекламних матеріалів не є складовою виробничої собівартості, вони належать до витрат періоду за напрямами. У опублікованій ІПК ДФС таку позицію дещо спростувала.

Такий коментар до ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК навели фахівці ДФС у "Віснику" від 27.07.2019 р., №27-28 (1028) (див. тут). Про що ми також говорили тут.

З огляду на вищевказане ІПК, виходить, що податківці говорять саме про ціну продажу, а не про собівартість товару/послуги. А те, що рекламні витрати буде включено до кінцевої ціни товару/послуг буде підтверджувати калькуляція ціни продажу (або інший, визначений обліковою політикою документ, який встановлює ціни продажу).

Тобто, виходить, що в бухобліку це включення не відображається, цей запис не має сенсу – в бухобліку просто відображається списання «рекламної макулатури» до витрат на збут – Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Податківці тут висловлюються з економічної точки зору, а не з бухгалтерської. Тут мається на увазі те, що ціна реалізації арифметично повинна бути достатньою, щоб перекрити:

  • Виробничу собівартість продукції (Дт 79 Кт 90);
  • Адмінвитрати (Дт 79 Кт 92);
  • Витрати на збут (Дт 79 Кт 93);
  • Інші операційні витрати (Дт 79 Кт 94).

Тоді, якщо сума запису Дт 70 Кт 79 перевищить суми попередніх записів, підприємство отримає операційний прибуток.

 

Підсумуємо:

Як ми уже на початку зазначали, вважаємо, що роздача «рекламної макулатури» взагалі не є операцією із постачання товарів/послуг, а тому ПДВ відсутній. Якщо СГ не бажає це доводити перевіряючим та хоче перестрахуватися, то радимо отримати свою власну ІПК щодо цього.

І якщо податківці нададуть відповідь, що саме до ціни продажу мають бути закладені витрати «рекламної макулатури», як це вони зробили в  ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, то відповідно операція із включення виглядатиме звичайними проведеннями на списання таких витрат - Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Головне, аби в кінцевому результаті був прибуток від продажу товарів/послуг – Дт 70 більший за Кт 90, 92-94. Тоді вважатиметься, що покупці компенсували вартість «рекламної макулатури».

В іншому випадку надзвичайно обережним платникам можна такі витрати визнавати змінними загальновиробничими витратами – Дт 91 Кт 209, звичайно ж, занесевши зміни до калькуляції собівартості й, відповідно, до наказу про облікову політику. Втім, у такому разі радимо перш за все звернутися до Мінфіну за роз’ясненнями. Адже згідно з п. 19 П(С)БО 16 для списання рекламних каталогів більше підходять саме витрати на збут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • ПДВ при вивезенні з митного складу за межі митної території України нерозмитнених товарів
    Підприємство помістило імпортовані товари в режим «митного складу», ПДВ не сплачувалося, ПК не відображалося, та планує їх реекспортувати, що звільнено від ПДВ згідно пп. 206.5 ПКУ. При цьому отримано податковий кредит з ПДВ на послуги зберігання та транспортування цих товарів. Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ за п. 198.5 ПКУ на ці послуги? Чи потрібно нараховувати компенсуючі ПДВ за ст. 199 ПКУ?
    21.11.20242
  • Як скласти РК при заміні товару та поверненні коштів постачальнику?
    Покупець повернув товар. Було відвантажено інший товар, а різницю коштів повернено. Як скласти ПН та РК за даною операцією?
    19.11.2024467
  • Як відобразити в декларації з ПДВ відмову у бюджетному відшкодуванні?
    Підприємство отримало акт позапланової документальної невиїзної перевірки, в якому відмовлено у відшкодуванні ПДВ на 170 000 грн і визначено заниження значення рядку 21 декларації з ПДВ за серпень 2024 р. на 170 000 грн. Чи має право підприємство подати УР за серпень 2024 р., в якому буде прибрано вищезазначену суму із заяви на відшкодування і включено до рядка 21? Чи можливо уникнути андміністративної відповідальності посадовим особам підприємства за ст. 163.1КУпАП (помилки в податковому обліку)?
    15.11.202426
  • Надання рекламних послуг нерезиденту: що з ПДВ?
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту рекламні послуги, які не є об’єктом ПДВ за пп. «б» пп.186.3 ПКУ. Чи є рекламними послуги: організація онлайн-виступу представників нерезидента на конференції; медіа-підтримка — розміщення новин про співпрацю; розміщення логотипу нерезидента на рекламних носіях конференції як партнера; розміщення стаціонарного банера в зоні конференції. Чи буде онлайн-участь нерезидента електронною послугою з місцем надання — реєстрацією отримувача?
    14.11.202425
  • Формування податкового кредиту за касовим методом після спливу 365 днів
    Податковий кредит формуємо з сум ПДВ, визначених згідно з коефіцієнтом розподілу, тобто частково за касовим методом та частково за загальними правилами. У липні 2023 р. від постачальника отримані послуги, які були оплачені не в повній сумі. У декларації з ПДВ за липень 2023 року до ПК включено ПДВ за ПН за цей же період відповідно до коефіцієнту розподілу. У серпні 2024 р. оплачується заборгованість за отримані в липні 2023 р. послуги і, відповідно, в декларації за серпень 2024 р. до ПН включається пропорційна до оплати сума ПДВ ПН за липень 2023 року. Тобто включається сума ПДВ ПН, дата складання якої більше 365 днів. Чи правомірне таке формування ПК?
    14.11.2024245