• Посилання скопійовано

Як включити рекламну продукцію до вартості товарів, аби не було ПЗ з ПДВ при її роздачі?

Організація займається оптовою торгівлею товарами. Як списати рекламну продукцію (500 шт. каталогів), щоб не нараховувати ПЗ з ПДВ? Організація обрала варіант збільшити собівартість товарів на суму рекламної продукції. Як це документально оформити та відобразити в бухобліку?

Вважаємо, що операції з безкоштовного розповсюдження носіїв інформації – рекламних каталогів, які виконують одну лише рекламну функцію, взагалі не оподатковуються ПДВ. Адже такі операції не належать до операцій постачання товарів, оскільки носії рекламної інформації не становлять цінності і прямої вигоди від їх передачі рекламодавець не отримує. Він лише інформує рекламну аудиторію. А одержувачі рекламних матеріалів, своєю чергою, використовують їх просто як джерело інформації. Раніше податківці погоджували із нами (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. №6421/6/16-1515-26, від 03.06.2002 р. №3428/6/15-1215-26). Втім наразі вони воліють бачити оподаткування ПДВ (лист ДФС від 03.11.2017 р. №2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК – про це ми говорили тут):

  • якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення (рекламні буклети, листівки, брошури, плакати) за відповідними П(С)БО включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які надалі беруть участь в оподатковуваних операціях, а їх вартість компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари вважають використаними в оподатковуваних операціях. Тому передачу/надання означених товарів не розглядають як окрему операцію з постачання (у тому числі з безкоштовного постачання) товарів, що підлягає оподаткуванню;
  • якщо вартість рекламних матеріалів не включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, роздачу буклетів, листівок, брошур, податківці вимагають обкладати ПДВ як при безкоштовному постачанні товарів. Для цього  слід скласти дві ПН: одну — на суму, розраховану виходячи з нульової фактичної ціни постачання, а другу - на суму перевищення ціни придбання/звичайної ціни над нульовою фактичною ціною.

Звичайно ж, поставало питання – а відповідно до якого П(С)БО вартість рекламного матеріалу може включатися у вартість інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які при постачанні будуть оподатковуватися ПДВ?

Адже витрати на рекламу  - тобто адмінвитрати, не включаються до виробничої собівартості товарів (п. 10 П(С)БО 9) (рахунок 23), та й до собівартості реалізованої продукції такі витрати на включаються (п. 11 П(С)БО 16) (рахунок 90). Це витрати звітного періоду й вони мають бути відображені у витратах у звітному періоді їх понесення (п. 6 П(С)БО 16).

Вищевказане роз’яснення податківців повністю справедливе для ситуації з оподаткуванням безкоштовної роздачі в рекламному агентстві, коли воно постачає підприємству-замовникові послуги організації/проведення рекламної акції, в ході якої придбаває виготовлення рекламних брошур (в т.ч. для рекламної акції) і самостійно роздає його безкоштовно. Тоді дійсно рекламний матеріал включається до собівартості послуги.

Ще як варіант, втім він стосується випадку роздачі саме рекламної продукції, а не «рекламної макулатури», це коли підприємство при продажу основного товару до його вартості одразу враховує товар, що безкоштовно передається, продаючи дві одиниці товару, а третю одиницю віддає безкоштовно. Тобто, коли рекламна компанія закладена в ціну інших товарів і вартість рекламних безкоштовних роздач компенсується їх споживачами шляхом збільшення бази обкладення ПДВ інших товарів.

Втім податківці не розмежовували ситуацій та просто в загальному й в подальшому надавали роз’яснення щодо не оподаткування ПДВ, якщо вартість рекламної продукції включається до вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг. З огляду на це, та на відсутність із боку ДФС роз’яснень, про яку саме вартість товарів/послуг мова, деякі фахівці вважали, що мова йде про собівартість реалізованих товарів/послуг, а тому на практиці одні платники ПДВ рекламної продукції включати до змінних загальновиробничих витрат – на Дт 91, а інші – на Дт 23.

Втім, нещодавно ДФС в ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК більш конкретніше висловилися щодо вартості товарів/послуг, безоплатно переданих під час проведення маркетингових/рекламних заходів. Це кінцева ціна товарів/готової продукції, підтверджена калькуляцією вартості або іншим, визначеним обліковою політикою платника податку документом, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів/послуг. Тобто підприємству — платнику ПДВ слід мати (зробити) калькуляцію ціни одиниці товару/готової продукції/послуги (інший подібний документ), що містить у своєму складі вартість «рекламних» витрат. Рекомендуємо про калькуляцію ціни товару (інший такий документ) прописати в наказі про організацію бухгалтерського обліку підприємства.

Раніше ДФС не конкретизувала, чим саме слід керуватися платнику ПДВ, а це, своєю чергою, породжувало різні тлумачення щодо порядку визначення поняття «вартості товарів/готової продукції/послуг». Наприклад, окремі платники вважали, що в ДФС під цією «вартістю» мають на увазі виробничу собівартість товарів/готової продукції/послуг, до складу якої потрапляють аж ніяк не всі витрати. Зокрема, вартість безоплатно розданих рекламних матеріалів не є складовою виробничої собівартості, вони належать до витрат періоду за напрямами. У опублікованій ІПК ДФС таку позицію дещо спростувала.

Такий коментар до ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК навели фахівці ДФС у "Віснику" від 27.07.2019 р., №27-28 (1028) (див. тут). Про що ми також говорили тут.

З огляду на вищевказане ІПК, виходить, що податківці говорять саме про ціну продажу, а не про собівартість товару/послуги. А те, що рекламні витрати буде включено до кінцевої ціни товару/послуг буде підтверджувати калькуляція ціни продажу (або інший, визначений обліковою політикою документ, який встановлює ціни продажу).

Тобто, виходить, що в бухобліку це включення не відображається, цей запис не має сенсу – в бухобліку просто відображається списання «рекламної макулатури» до витрат на збут – Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Податківці тут висловлюються з економічної точки зору, а не з бухгалтерської. Тут мається на увазі те, що ціна реалізації арифметично повинна бути достатньою, щоб перекрити:

  • Виробничу собівартість продукції (Дт 79 Кт 90);
  • Адмінвитрати (Дт 79 Кт 92);
  • Витрати на збут (Дт 79 Кт 93);
  • Інші операційні витрати (Дт 79 Кт 94).

Тоді, якщо сума запису Дт 70 Кт 79 перевищить суми попередніх записів, підприємство отримає операційний прибуток.

 

Підсумуємо:

Як ми уже на початку зазначали, вважаємо, що роздача «рекламної макулатури» взагалі не є операцією із постачання товарів/послуг, а тому ПДВ відсутній. Якщо СГ не бажає це доводити перевіряючим та хоче перестрахуватися, то радимо отримати свою власну ІПК щодо цього.

І якщо податківці нададуть відповідь, що саме до ціни продажу мають бути закладені витрати «рекламної макулатури», як це вони зробили в  ІПК від 23.05.2019 р. №2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, то відповідно операція із включення виглядатиме звичайними проведеннями на списання таких витрат - Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Головне, аби в кінцевому результаті був прибуток від продажу товарів/послуг – Дт 70 більший за Кт 90, 92-94. Тоді вважатиметься, що покупці компенсували вартість «рекламної макулатури».

В іншому випадку надзвичайно обережним платникам можна такі витрати визнавати змінними загальновиробничими витратами – Дт 91 Кт 209, звичайно ж, занесевши зміни до калькуляції собівартості й, відповідно, до наказу про облікову політику. Втім, у такому разі радимо перш за все звернутися до Мінфіну за роз’ясненнями. Адже згідно з п. 19 П(С)БО 16 для списання рекламних каталогів більше підходять саме витрати на збут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення ПДВ при анулюванні реєстрації
    Підприємство анулює реєстрацію платника ПДВ. В останній декларації за червень 2025 р. відображено від'ємне значення 900 грн (рядок 20.2.1), яке заявлено до відшкодування. Водночас на електронному рахунку в СЕА ПДВ є залишок коштів 7000 грн. Як коректно заповнити Додаток 3 до декларації, щоб повернути на поточний рахунок обидві суми: і від'ємне значення з декларації, і залишок коштів з електронного рахунку?
    11.07.20256
  • Постачання товарів оборонного призначення: як оподатковується ПДВ під час воєнного стану?
    Як на період дії воєнного стану оподатковуються ПДВ операції з постачання товарів оборонного призначення?
    11.07.202517
  • Допомога на лікування працівниці: облік ПДВ та ПДФО
    ТОВ на загальній системі оподаткування надає допомогу на лікування онкохворої співробітниці, придбавши для неї ліки за безготівковим розрахунком. Всі підтверджуючі медичні документи та документи від постачальника є. Чи потрібно нараховувати компенсуючі зобов'язання з ПДВ? Чи є вартість ліків додатковим благом для співробітниці та як це відобразити у звіті 4ДФ?
    10.07.202533
  • Коригування імпортного ПДВ за аркушем коригування: повернення та облік
    Як діяти підприємству після отримання аркуша коригування до митної декларації, який скасував мито та зменшив суму ПДВ? Чи обов'язково повертати ПДВ з бюджету? Як правильно відобразити це в обліку та що робити з розбіжностями у сальдо розрахунків з митницею?
    10.07.202525
  • Чи зберігається право на ПК та бюджетне відшкодування за НА, переданими ЗСУ?
    Комунальне підприємство (платник ПДВ, загальна система) придбало пікап за власні кошти у лютому 2025 р. Суму ПДВ включено до ПК, що спричинило від’ємне значення. У травні 2025 року автомобіль, не введений в експлуатацію, передано ЗСУ в межах військово-транспортного обов’язку. Чи має право підприємство заявити бюджетне відшкодування?
    10.07.202531