• Посилання скопійовано

Як включити рекламну продукцію до вартості товарів, аби не було ПЗ з ПДВ при її роздачі?

Організація займається оптовою торгівлею товарами. Як списати рекламну продукцію (500 шт. каталогів), щоб не нараховувати ПЗ з ПДВ? Організація обрала варіант збільшити собівартість товарів на суму рекламної продукції. Як це документально оформити та відобразити в бухобліку?

Вважаємо, що операції з безкоштовного розповсюдження носіїв інформації – рекламних каталогів, які виконують одну лише рекламну функцію, взагалі не оподатковуються ПДВ. Адже такі операції не належать до операцій постачання товарів, оскільки носії рекламної інформації не становлять цінності і прямої вигоди від їх передачі рекламодавець не отримує. Він лише інформує рекламну аудиторію. А одержувачі рекламних матеріалів, своєю чергою, використовують їх просто як джерело інформації. Раніше податківці погоджували із нами (див. листи ДПАУ від 13.06.2006 р. № 6421/6/16-1515-26, від 03.06.2002 р. № 3428/6/15-1215-26). Втім наразі вони воліють бачити оподаткування ПДВ (лист ДФС від 03.11.2017 р. № 2510/6/99-99-15-03-02-15/ІПК – про це ми говорили тут):

  • якщо вартість безоплатно переданих товарів рекламного призначення (рекламні буклети, листівки, брошури, плакати) за відповідними П(С)БО включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які надалі беруть участь в оподатковуваних операціях, а їх вартість компенсується їх споживачами, збільшуючи при цьому базу оподаткування ПДВ, то такі товари вважають використаними в оподатковуваних операціях. Тому передачу/надання означених товарів не розглядають як окрему операцію з постачання (у тому числі з безкоштовного постачання) товарів, що підлягає оподаткуванню;
  • якщо вартість рекламних матеріалів не включають до складу вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг, роздачу буклетів, листівок, брошур, податківці вимагають обкладати ПДВ як при безкоштовному постачанні товарів. Для цього  слід скласти дві ПН: одну — на суму, розраховану виходячи з нульової фактичної ціни постачання, а другу - на суму перевищення ціни придбання/звичайної ціни над нульовою фактичною ціною.

Звичайно ж, поставало питання – а відповідно до якого П(С)БО вартість рекламного матеріалу може включатися у вартість інших самостійно виготовлених товарів/послуг, які при постачанні будуть оподатковуватися ПДВ?

Адже витрати на рекламу  - тобто адмінвитрати, не включаються до виробничої собівартості товарів (п. 10 П(С)БО 9) (рахунок 23), та й до собівартості реалізованої продукції такі витрати на включаються (п. 11 П(С)БО 16) (рахунок 90). Це витрати звітного періоду й вони мають бути відображені у витратах у звітному періоді їх понесення (п. 6 П(С)БО 16).

Вищевказане роз’яснення податківців повністю справедливе для ситуації з оподаткуванням безкоштовної роздачі в рекламному агентстві, коли воно постачає підприємству-замовникові послуги організації/проведення рекламної акції, в ході якої придбаває виготовлення рекламних брошур (в т.ч. для рекламної акції) і самостійно роздає його безкоштовно. Тоді дійсно рекламний матеріал включається до собівартості послуги.

Ще як варіант, втім він стосується випадку роздачі саме рекламної продукції, а не «рекламної макулатури», це коли підприємство при продажу основного товару до його вартості одразу враховує товар, що безкоштовно передається, продаючи дві одиниці товару, а третю одиницю віддає безкоштовно. Тобто, коли рекламна компанія закладена в ціну інших товарів і вартість рекламних безкоштовних роздач компенсується їх споживачами шляхом збільшення бази обкладення ПДВ інших товарів.

Втім податківці не розмежовували ситуацій та просто в загальному й в подальшому надавали роз’яснення щодо не оподаткування ПДВ, якщо вартість рекламної продукції включається до вартості інших самостійно виготовлених товарів/послуг. З огляду на це, та на відсутність із боку ДФС роз’яснень, про яку саме вартість товарів/послуг мова, деякі фахівці вважали, що мова йде про собівартість реалізованих товарів/послуг, а тому на практиці одні платники ПДВ рекламної продукції включати до змінних загальновиробничих витрат – на Дт 91, а інші – на Дт 23.

Втім, нещодавно ДФС в ІПК від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК більш конкретніше висловилися щодо вартості товарів/послуг, безоплатно переданих під час проведення маркетингових/рекламних заходів. Це кінцева ціна товарів/готової продукції, підтверджена калькуляцією вартості або іншим, визначеним обліковою політикою платника податку документом, який встановлює ціни продажу придбаних, ввезених чи самостійно виготовлених товарів, та враховує у складі таких цін вартість безоплатно розданих/наданих з рекламною метою товарів/послуг. Тобто підприємству — платнику ПДВ слід мати (зробити) калькуляцію ціни одиниці товару/готової продукції/послуги (інший подібний документ), що містить у своєму складі вартість «рекламних» витрат. Рекомендуємо про калькуляцію ціни товару (інший такий документ) прописати в наказі про організацію бухгалтерського обліку підприємства.

Раніше ДФС не конкретизувала, чим саме слід керуватися платнику ПДВ, а це, своєю чергою, породжувало різні тлумачення щодо порядку визначення поняття «вартості товарів/готової продукції/послуг». Наприклад, окремі платники вважали, що в ДФС під цією «вартістю» мають на увазі виробничу собівартість товарів/готової продукції/послуг, до складу якої потрапляють аж ніяк не всі витрати. Зокрема, вартість безоплатно розданих рекламних матеріалів не є складовою виробничої собівартості, вони належать до витрат періоду за напрямами. У опублікованій ІПК ДФС таку позицію дещо спростувала.

Такий коментар до ІПК від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК навели фахівці ДФС у "Віснику" від 27.07.2019 р., №27-28 (1028) (див. тут). Про що ми також говорили тут.

З огляду на вищевказане ІПК, виходить, що податківці говорять саме про ціну продажу, а не про собівартість товару/послуги. А те, що рекламні витрати буде включено до кінцевої ціни товару/послуг буде підтверджувати калькуляція ціни продажу (або інший, визначений обліковою політикою документ, який встановлює ціни продажу).

Тобто, виходить, що в бухобліку це включення не відображається, цей запис не має сенсу – в бухобліку просто відображається списання «рекламної макулатури» до витрат на збут – Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Податківці тут висловлюються з економічної точки зору, а не з бухгалтерської. Тут мається на увазі те, що ціна реалізації арифметично повинна бути достатньою, щоб перекрити:

  • Виробничу собівартість продукції (Дт 79 Кт 90);
  • Адмінвитрати (Дт 79 Кт 92);
  • Витрати на збут (Дт 79 Кт 93);
  • Інші операційні витрати (Дт 79 Кт 94).

Тоді, якщо сума запису Дт 70 Кт 79 перевищить суми попередніх записів, підприємство отримає операційний прибуток.

 

Підсумуємо:

Як ми уже на початку зазначали, вважаємо, що роздача «рекламної макулатури» взагалі не є операцією із постачання товарів/послуг, а тому ПДВ відсутній. Якщо СГ не бажає це доводити перевіряючим та хоче перестрахуватися, то радимо отримати свою власну ІПК щодо цього.

І якщо податківці нададуть відповідь, що саме до ціни продажу мають бути закладені витрати «рекламної макулатури», як це вони зробили в  ІПК від 23.05.2019 р. № 2343/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, то відповідно операція із включення виглядатиме звичайними проведеннями на списання таких витрат - Дт 93 Кт 209, Дт 79 Кт 93. Головне, аби в кінцевому результаті був прибуток від продажу товарів/послуг – Дт 70 більший за Кт 90, 92-94. Тоді вважатиметься, що покупці компенсували вартість «рекламної макулатури».

В іншому випадку надзвичайно обережним платникам можна такі витрати визнавати змінними загальновиробничими витратами – Дт 91 Кт 209, звичайно ж, занесевши зміни до калькуляції собівартості й, відповідно, до наказу про облікову політику. Втім, у такому разі радимо перш за все звернутися до Мінфіну за роз’ясненнями. Адже згідно з п. 19 П(С)БО 16 для списання рекламних каталогів більше підходять саме витрати на збут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Спілка споживчих товариств отримує від них грошові кошти: чи повинна вона реєструватись платником ПДВ?
    Спілка, яка є добровільним об'єднанням споживчих товариств, відповідно до свого статуту отримує від споживчих товариств внутрішньогосподарські відрахування. Чи є вони об'єктом оподаткування ПДВ? Чи повинна спілка реєструватися платником ПДВ при досягненні суми таких відрахувань в 1 млн грн?
    Сьогодні 16:171
  • Купуємо програмне забезпечення у нерезидента: що з ПДВ?
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення Google (наприклад, річний програмний пакет Google Cloud G Suite Business for Work). Програмне забезпечення купується виключно у нерезидента та використовується для продажу українським покупцям та іноземним покупцям. Чи є об’єктом оподаткування ПДВ дана операція?
    Сьогодні 09:1314
  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.20241 500
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202431