Запитання:
ТОВ «А» (замовник) підписало у жовтні 2018 р. контракт з ТОВ «Б» (виконавець) на виконання монтажних робіт та поставку обладнання. Обидва ТОВ є платниками ПДВ та податку на прибуток на загальних підставах.
У тексті контракту конкретно не зазначено, що постачання здійснюється за рахунок бюджетних коштів, проте у реквізитах контракту для компанії ТОВ «А» вказано казначейський рахунок. Акт виконаних робіт підписано 30.11.2018 р., а кошти на ТОВ «Б» надійшли 04.12.2018 р.
- За якою датою виписувати податкову накладну?
- Чи є обов'язком застосування касового методу?
- Право на податковий кредит від постачальників обладнання у ТОВ «Б» виникає у загальному порядку?
- Чи потрібно робити відмітки у декларації з ПДВ, або які є інші нюанси у звітності?
- Чи потрібно у такому разі робити розподіл ПДВ?
Відповідь:
Спочатку проаналізуємо ознаки та вимоги касового методу.
Згідно з пп. 14.1.266 ПКУ касовий метод для цілей оподаткування ПКУ - це метод податкового обліку, за яким дата виникнення податкових зобов'язань визначається як дата зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок (у касу) платника податку або дата отримання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) ним товарів (послуг), а дата віднесення сум податку до податкового кредиту визначається як дата списання коштів з банківського рахунку (видачі з каси) платника податку або дата надання інших видів компенсацій вартості поставлених (або тих, що підлягають поставці) йому товарів (послуг).
Це означає, що за касовим методом не діє класичне правило «першої події» відповідно до п. 187.1 та п. 198.2 ПКУ. Особи, що застосовують/можуть застосовувати касовий метод податкового обліку визначені п. 187.1, 187.10 та п. 44 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ. Зокрема, касовий метод можуть обрати СГ за операціями з виконання підрядних будівельних робіт. Тоді застосування такого методу слід вказати у контракті.
Отже, всі інші платники ПДВ не застосовують касовий метод обліку. Проте ст. 187 ПКУ визначає дату виникнення ПЗ з ПДВ за окремими операціями. Відповідно до п. 187.7 ПКУ датою виникнення ПЗ у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника податку або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.
Доходи у виконавця монтажних робіт та поставки обладнання будуть визначатися за методом нарахувань та за нормами П(С)БО 15. І підтверджувати госпоперацію в бухобліку буде первинний документ, зокрема, акт (за умовами запитання, датою доходу буде листопад місяць). А ось податкові зобов’язання з ПДВ слід визначати за датою зарахування бюджетних коштів, про що буде свідчати банківська виписка (за умовами запитання, датою ПЗ буде грудень місяць).
Зверніть увагу! Пунктом 187.7 ПКУ визначено особливий порядок виникнення ПЗ у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів, але жодним пунктом ПКУ не визначено, що на зазначені операції поширюється касовий метод. Відповідно дата виникнення права на ПК з ПДВ при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів визначається у загальному порядку за правилом «першої події» згідно з п. 198.2 ПКУ.
Це означає, що ПЗ з ПДВ у виконавця виникають за оплатою, а ПК з ПДВ - за «першою подією». Відповідно у декларації з ПДВ виконавець відображає ці операції на підставі ПН без особливостей і без розподілу сум податку. Жодних відміток у кінці декларації з ПДВ зазначати не потрібно.
Насправді дійсно у договорах не завжди присутня згадка, що оплата буде здійснюватися за рахунок бюджетних коштів або вказано доволі розмито, що оплата буде здійснена при наявності фінансування. Але на прикінці у договорі завжди вказані реквізити сторін, зокрема, у реквізитах замовника вказується бюджетний рахунок — рахунок казначейства. Такі дані будуть свідчати, що оплату слід очікувати з бюджету. Проте враховуючи умови запитання, виконавець спочатку здійснив постачання обладнання та його монтаж і лише наступного місяця отримано оплату, тому рекомендуємо скласти додаткову угоду, у якій уточнити, що оплата здійснюватиметься за рахунок бюджетних коштів. Це дасть можливість уникнути додаткових запитань з боку податківців.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити