• Посилання скопійовано

Як визначити період і суму для складання актів та ПН при орендних операціях?

Згідно з договором оренди від 31.12.2016 р. та акту прийому-передачі ТОВ «Б» надає ТОВ «А» в оренду обладнання з 01.07.2018 р. протяжністю 1000 км. Нарахування орендної плати відбувається щоквартально. 31.07.2018 р. ТОВ «А» повертає ТОВ «Б» частину обладнання протяжністю 200 км. Якою датою ТОВ «Б» складає акт оренди та ПН?

Періодичність складання актів та нарахування податкових зобов’язань з ПДВ 

Відповідно до п. 187.1 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання послуг (до яких відносяться орендні операції  - див. пп. 14.1.185 ПКУ) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

  • дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;
  • дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Тобто у випадку оренди, якщо оплата не є першою подією,  необхідно нарахувати зобов’язання з ПДВ на дату документа, що засвідчує факт надання послуг, а саме - факт оренди обладнання у звітному періоді. Зверніть увагу! ПКУ не вимагає, щоб таким документом був саме акт, проте це найпоширеніший документ, який оформлюється в даному випадку.

Але навряд чи податківці не будуть мати зауважень до таких актів, якщо вони складаються щоквартально, якщо сторони договору застосовують місячний звітний період при справлянні  ПДВ. Ймовірно, що вони стануть наполягати на нарахуванні ПДВ щомісячно – відповідно до звітних періодів сторін, враховуючи те, що оренда є безперервною «послугою». Далі можливе посилання на п. 201.4 ПКУ, згідно з яким вони можуть вимагати нарахування ПДВ хоча б раз на місяць (зокрема, не пізніше останнього дня місяця).

І якщо сторони цього договору не мають бажання сперечатися з податківцями, потрібно нараховувати ПДВ щомісячно. Відповідно, для підтвердження щомісячних постачань (події для ПДВ) доведеться щомісячно оформляти і відповідний первинний документ (зокрема, акт). У даному випадку вважаємо, що нараховувати податкові зобов’язання з оренди слід щомісячно. 

Разом з цим, для отримання однозначної позиції з даного питання, будь-яке з ТОВ може скористатися правом, наданим п. 52.1 ПКУ, та звернутися (з детальним описом своєї ситуації) до контролюючих органів за наданням йому безоплатної ІПК щодо цього питання.

При цьому, згідно з п. 52.4 ПКУ індивідуальні податкові консультації надаються:

  • в усній формі – контролюючими органами та державними податковими інспекціями;
  • у письмовій формі – контролюючими органами в АР Крим, містах Києві та Севастополі, областях, міжрегіональними територіальними органами, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Проте надалі надамо рекомендації щодо поквартального та помісячного нарахування податкових зобов’язань.

 

Складання акту оренди та нарахування ПЗ з ПДВ щомісячно

У цьому разі останнім днем кожного місяця, включаючи липень 2018 р., складається акт на суму 5000 грн, в т.ч. ПДВ – 833,33 грн. Починаючи з серпня 2018 р. слід пропорційно зменшити орендну плату з урахуванням повернутої частини обладнання: 5000 грн/1000 км * (1000 – 200 ) км = 5000 грн/1000 км * 800 км = 4000 грн/міс. Подальші акти за вересень, жовтень 2018 р. і т.д. складатимуться вже на суму 4000 грн, в т.ч. ПДВ – 666,67 грн.

 

Складання акту оренди та нарахування ПЗ з ПДВ щоквартально

У цьому разі складається один акт за ІІІ квартал 2018 р., до якого включається орендна плата за липень, серпень, вересень 2018 р.: 5000 грн за липень, 4000 грн за серпень, 4000 грн за вересень, усього на суму 13 000 грн, в т.ч. ПДВ – 2166,67 грн.

Податкові накладні в обох випадках складаються на такі ж суми та на такі ж дати, що й акти.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Оплата нерезиденту за рекламу: коли оформити ПН?
    Виникло питання щодо оплати реклами Фейсбук (нерезидент). Відкрили КПК (прив'язана до основного рахунку) на директора. У вересні почали платити за рекламу. Отримали рахунок/інвойс 23.09.2025 р. на суму 1,65 доларів. 25.09.2025 р. ця сума в грн 68,79 списана з КПК (виписка банку, за комерційним курсом). Якими документами, якими бухпроведеннями це оформити в 1С? Яка подія перша, щоб виписати ПН (самонарахування)? В місяць списується декілька сум. Акти (самонарахування) і ПН виписувати на кожне списання?
    20.10.202526
  • Відновлення податкового кредиту за розблокованою судом ПН
    Що робити, якщо ми списали суму ПДВ на витрати, оскільки податкова накладна постачальника була заблокована і ми не знали про її судове оскарження, а згодом з'ясувалося, що постачальник виграв суд і зареєстрував цю податкову накладну? Чи можемо ми тепер відновити право на податковий кредит і як виправити цю операцію в бухгалтерському та податковому обліку?
    20.10.202557
  • Вхідні ПН зареєстровано на більшу суму, ніж потрібно: що робити?
    Підприємство купило на електронних торгах СЕТАМ майно на суму 15 000 000 грн, яке було примусово виставлене Виконавцем по арештованому майну боржника. Спочатку був перерахований гарантійний платіж 750 000 грн ДП "СЕТАМ". 11 750 000 грн було сплачено виконавцю, а 2 500 000 грн безпосередньо на рахунок боржника. Боржник зареєстрував на підприємство ПН на всю вартість майна – 15 000 000 грн. Але потім організатор торгів ДП «СЕТАМ» також зареєстрував на підприємство ПН на суму 750 000 як на свою винагороду. Чи повинно підприємство тепер зареєструвати компенсуючу ПН на 750 000 грн?
    17.10.202548
  • Дата складання РК при поверненні товару через пошту
    Яка дата є правильною для складання РК до податкової накладної у разі повернення товару: дата відправлення товару покупцем (30.09) чи дата фактичного отримання товару постачальником на склад (01.10) згідно з нормами ПКУ?
    16.10.202523
  • Облік ПДВ та податку на прибуток при прощенні безнадійної заборгованості
    Які податкові наслідки (ПДВ, податок на прибуток) виникають у постачальника при прощенні безнадійної дебіторської заборгованості за відвантажений, але не оплачений рік тому товар, що був знищений у покупця внаслідок воєнних дій? Якими бухгалтерськими записами (проведеннями) оформити прощення боргу? Чи є обов'язковим зазначення причини прощення та наявність документів про знищення товару покупцем у договорі прощення боргу?
    16.10.202538