• Посилання скопійовано

Як отримати розстрочення чи відстрочення сплати ПЗ з ПДВ?

У підприємства виник податковий борг з ПДВ, який керівник хоче сплачувати частинами. Чи можна оформити розстрочення податкового боргу? Як це зробити, у які терміни та куди звертатися? Чи можна оплатити зразу частину податкового боргу, а не сплачену частину розстрочити?

Розстрочення або відстрочення сплати податків

Статтею 100 ПКУ передбачено можливість розстрочити та відстрочити сплату грошового зобов'язання або податкового боргу. Процедуру цих заходів визначено Порядком №574. Обставини, за яких можна розстрочити або відстрочити сплату податків, перелічені у Переліку №1235.

Рішення про розстрочення  та відстрочення зобов'язань приймають контролюючі органи.

Контролюючі органи визначені у ст. 41 ПКУ: це ДФСУ та її територіальні органи в областях, м. Києві, ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Офіс великих платників податків ДФС. Податкові інспекції не є контролюючими органами та не приймають рішень про розстрочення та відстрочення зобов’язань.

Розстрочити можна всю суму або будь-яку частину зобов’язань, якщо вдасться виконати всі нижченаведені умови.

 

Умови для отримання розстрочення зобов'язання

Для розстрочення зобов'язань розділом I Переліку №1235 передбачено 12 обставин, за яких можна звернутися до податкового органу із відповідною заявою, зокрема:

  • загроза   виникнення   неплатоспроможності   (банкрутства) заявника  в  разі  своєчасної  та  в  повному  обсязі  сплати  ним грошового  зобов'язання  або погашення податкового боргу в повному обсязі. Ця обставина підтверджується висновком про  результати аналізу  фінансового  стану  заявника, що проводиться контролюючим органом  за даними бухгалтерського обліку.  Контролюючі органи визначені у ст. 41 ПКУ: це ДФСУ та її територіальні органи. Тобто звертатись за таким аналізом слід до управлінь ДФСУ в областях, м. Києві, до ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, до Офісу великих платників податків ДФС. Іншими словами, податківці самі повинні переконатися в тому, що своєчасна сплата податкового зобов’язання призведе до загрози   виникнення   неплатоспроможності   (банкрутства) заявника;
  • сезонний  характер  виробництва  та/або реалізації товарів (робіт, послуг) заявником.      Зазначена обставина   підтверджується   складеним   заявником документом,  який  засвідчує,  що  в  загальному обсязі доходу від реалізації  товарів  (робіт,  послуг)  частина   доходу   заявника отримана  в результаті провадження видів діяльності,  включених до Списку сезонних робіт і сезонних галузей, затвердженого постановою КМУ   від   28.03. 1997  р.  №278. Тобто заявник самостійно складає документ про сезонність своєї діяльності, але види його діяльності повинні бути наявними у вищезазначеному списку;
  • виконання   заявником   плану    реорганізації    власного виробництва   та/або   зміна  його  організаційної  структури,  що призводить (може призвести) до значного спаду виробництва протягом певного періоду. Зазначена обставина     підтверджується    документами,    що засвідчують   здійснення    заявником    реорганізації    власного виробництва   та/або   зміну   його   організаційної  структури  з розрахунками їх впливу на ефективність виробництва та рівень  його прибутковості. Тобто отримати розстрочення сплати податків можна, якщо довести податківцям наявність процесу реорганізації виробництва або оргструктури підприємства.

З повним списком таких обставин можна ознайомитись у розділі I Переліку №1235. Цей список вичерпний, тобто якщо підприємство не має жодної з перелічених обставин, воно не може претендувати на розстрочення сплати зобов'язання.

 

Підстави для відстрочення сплати зобов'язання

Згідно з п. 100.5 ПКУ, підставою для відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу платника податків є надання ним доказів, які на сьогодні визначено розділом II Переліку №1235, що свідчать про наявність дії обставин непереборної сили, що призвели до загрози виникнення або накопичення податкового боргу такого платника податків.

Доказами, що підтверджують факт настання (існування) зазначених обставин, є:

  • сертифікат Торгово-промислової палати про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили);
  • рішення Президента України про оголошення окремих місцевостей України зоною надзвичайної екологічної ситуації, затверджені Верховною Радою України.

У разі підтвердження наявності обставин непереборної сили рішеннями Президента України про оголошення окремих місцевостей України зоною надзвичайної екологічної ситуації, затвердженими Верховною Радою України, заявник додатково подає довідку, видану відповідним місцевим органом, що має право підтверджувати наявність обставин непереборної сили.

Тільки за наявності підтверджених підстав можна отримати відстрочення сплати зобов’язання.

 

Хто приймає рішення про розстрочення та відстрочення зобов’язання

Відповідно до п. 100.8 ПКУ рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу, а також про перенесення строків сплати розстрочених, відстрочених сум або їх частки приймається стосовно загальнодержавних податків та зборів, яким є ПДВ  - керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу з урахуванням особливостей, визначених п. 100.9 ПКУ.

Згідно з п. 100.9 ПКУ рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу, а також про перенесення строків сплати розстрочених, відстрочених сум або їх частки щодо загальнодержавних податків та зборів на строк, що виходить за межі одного та/або більше бюджетних років, крім випадків, передбачених цим пунктом, приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (тобто керівником ДФСУ), про що повідомляється центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (Мінфін).

Рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу та про перенесення строків сплати розстрочених, відстрочених сум або їх частки щодо загальнодержавних податків та зборів на строк, що виходить за межі одного та/або більше бюджетних років, у разі, якщо сума, заявлена до розстрочення, відстрочення, або сума розстрочених, відстрочених грошових зобов’язань чи податкового боргу, щодо яких переносяться строки сплати, становить 1 мільйон гривень та більше, приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, тобто ДФСУ за погодженням з Мінфіном.

Рішення про розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу, а також про перенесення строків сплати розстрочених, відстрочених сум, якщо сума попередньо наданого розстрочення, відстрочення грошових зобов’язань чи податкового боргу не була погашена, приймається за вмотивованим та обґрунтованим рішенням керівника (заступника керівника) центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (ДФСУ).

Як визначено у п. 40 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ, п. 100.9 ПКУ застосовується до грошових зобов'язань чи податкового боргу, що виникли після набрання чинності Законом України від 21.12.2016 р. №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні». Закон набрав чинності 15.04.2017 р.

Контролюючими органами за місцем реєстрації платника податків – ГУ ДФС в областях, м. Києві, ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Офіс великих платників податків ДФС - надається розстрочення зобов'язань в межах одного бюджетного року (пп. 19-1.1.24 ПКУ).

 

Заява щодо надання розстрочення (відстрочення) зобов'язань

Форма заяви щодо надання розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань (податкового боргу) є однаковою для обох випадків і затверджена додатком 1 до Порядку №574Пунктом 100.10 ПКУ передбачено ведення Реєстру заяв про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу, який щодня має публікуватися на офіційному веб-сайті ДФСУ.

Заяву можна подавати будь-коли, але строки її розгляду встановлено п. 3.2 Порядку №574. Однак позитивного рішення від контролюючого органу недостатньо — за п. 3.5 Порядку №574, не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття або отримання рішення контролюючий орган укладає з платником податків договір про розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань (податкового боргу).

У цьому договорі зазначається, з якого податку розстрочено (відстрочено) зобов'язання, в якій сумі, наводяться графік платежів та реквізити, за якими слід сплачувати розстрочені суми. Зокрема, за п. 4.1 Порядку №574, розстрочені (відстрочені) суми зобов'язань та проценти, нараховані на такі суми, зараховуються на ті самі коди бюджетної класифікації, що й податки, збори, штрафні (фінансові) санкції (штрафи), пеня, за якими надано розстрочення (відстрочення) грошових зобов'язань (податкового боргу).

 

Нарахування процентів на розстрочені (відстрочені) суми

Розмір процентів, під які надається розстрочення (відстрочення) зобов'язань, визначено у п. 100.1 ПКУ: це 120% річних облікової ставки НБУ, що діє на день прийняття рішення контролюючим органом про розстрочення, відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу.

У п. 4.2 Порядку №574 визначено, що нарахування процентів розпочинається наступного дня після початку дії розстрочення (відстрочення) зобов'язань та наступного дня після граничного строку сплати чергової частки розстроченого (відстроченого) зобов'язання. Також нарахування процентів здійснюється у день фактичного погашення розстроченого (відстроченого) зобов'язання (його частини) за весь період користування розстроченням (відстроченням).

Платник податків розраховує суму процентів самостійно та сплачує її у строки, визначені у договорі. Якщо до складу розстроченої (відстроченої) суми входить пеня, то для розрахунку процентів береться сума за вирахуванням суми пені, тобто на пеню проценти не нараховуються.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • ПДВ при вивезенні з митного складу за межі митної території України нерозмитнених товарів
    Підприємство помістило імпортовані товари в режим «митного складу», ПДВ не сплачувалося, ПК не відображалося, та планує їх реекспортувати, що звільнено від ПДВ згідно пп. 206.5 ПКУ. При цьому отримано податковий кредит з ПДВ на послуги зберігання та транспортування цих товарів. Чи потрібно нараховувати компенсуючий ПДВ за п. 198.5 ПКУ на ці послуги? Чи потрібно нараховувати компенсуючі ПДВ за ст. 199 ПКУ?
    21.11.202410
  • Як скласти РК при заміні товару та поверненні коштів постачальнику?
    Покупець повернув товар. Було відвантажено інший товар, а різницю коштів повернено. Як скласти ПН та РК за даною операцією?
    19.11.2024539
  • Як відобразити в декларації з ПДВ відмову у бюджетному відшкодуванні?
    Підприємство отримало акт позапланової документальної невиїзної перевірки, в якому відмовлено у відшкодуванні ПДВ на 170 000 грн і визначено заниження значення рядку 21 декларації з ПДВ за серпень 2024 р. на 170 000 грн. Чи має право підприємство подати УР за серпень 2024 р., в якому буде прибрано вищезазначену суму із заяви на відшкодування і включено до рядка 21? Чи можливо уникнути андміністративної відповідальності посадовим особам підприємства за ст. 163.1КУпАП (помилки в податковому обліку)?
    15.11.202427
  • Надання рекламних послуг нерезиденту: що з ПДВ?
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ, надає нерезиденту рекламні послуги, які не є об’єктом ПДВ за пп. «б» пп.186.3 ПКУ. Чи є рекламними послуги: організація онлайн-виступу представників нерезидента на конференції; медіа-підтримка — розміщення новин про співпрацю; розміщення логотипу нерезидента на рекламних носіях конференції як партнера; розміщення стаціонарного банера в зоні конференції. Чи буде онлайн-участь нерезидента електронною послугою з місцем надання — реєстрацією отримувача?
    14.11.202425
  • Формування податкового кредиту за касовим методом після спливу 365 днів
    Податковий кредит формуємо з сум ПДВ, визначених згідно з коефіцієнтом розподілу, тобто частково за касовим методом та частково за загальними правилами. У липні 2023 р. від постачальника отримані послуги, які були оплачені не в повній сумі. У декларації з ПДВ за липень 2023 року до ПК включено ПДВ за ПН за цей же період відповідно до коефіцієнту розподілу. У серпні 2024 р. оплачується заборгованість за отримані в липні 2023 р. послуги і, відповідно, в декларації за серпень 2024 р. до ПН включається пропорційна до оплати сума ПДВ ПН за липень 2023 року. Тобто включається сума ПДВ ПН, дата складання якої більше 365 днів. Чи правомірне таке формування ПК?
    14.11.2024252