• Посилання скопійовано

Оподаткування при безоплатній передачі майна з балансу комунального підприємства на баланс іншого

Комунальне підприємство за кошти, отримані до СК, придбало автогрейдер, відобразило ПК, використовувало в своїй діяльності. За рішенням місцевої ради передає його безоплатно іншому комунальному підприємству. Які наслідки з ПДВ та податку на прибуток? Як оформити? Чи потрібно вносити зміни до статуту і зменшувати СК?

ПДВ

Безоплатна передача майна з балансу одного комунального підприємства на баланс іншого за рішенням місцевої ради, є операцією, звільненою від оподаткування згідно з пп. 197.1.16 ПКУ.

Детально це питання ми розглядали тут.

Поряд з цим слід нарахувати компенсуюче ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ – на залишкову вартість автогрейдера (ОЗ).

А також компенсуюче ПЗ з ПДВ за ст. 199 ПКУ - на товари, послуги, які частково використовувалися у звільнених від оподаткування операціях. Як правило, це різноманітні адмінвитрати (оренда, комунальні послуги тощо), які придбані з ПДВ. Про особливості такого нарахування можна почитати тут.

 

Чи потрібно вносити зміни до статуту і зменшувати СК?

Це питання вирішує засновник комунального підприємства – відповідна місцева рада, яка і приймала рішення про передачу автогрейдера.

Якщо таке рішення не прийнято, то вносити зміни до статуту не потрібно і не потрібно зменшувати СК. Якщо таке рішення буде прийнято, то потрібно буде вносити зміни до статуту і зменшувати СК.

 

Як оформити?

Передачу автогрейдера можна оформити Актом приймання-передачі. Використовувати можна форму Акту приймання-передачі, затверджену Наказом №818.

Особливості складання цього Акту наведені в п. 2 розд. ІІ Порядку №818.

Акт складається у двох примірниках (по одному примірнику для кожної сторони, що приймає та передає об’єкт ОЗ) комісією, призначеною розпорядженням (наказом) керівника підприємства, яка передає ОЗ.

Акт затверджується керівником підприємства, що передає ОЗ. Після оформлення акт разом з технічною документацією, що стосується ОЗ, передається до бухгалтерської служби. Після перевірки акта за формою та змістом бухгалтерська служба переносить інформацію до облікових регістрів, про що робиться відмітка.

 

Бухгалтерський облік

Особливості бухгалтерського обліку для цієї ситуації визначаються Положенням №1213.

Відповідно до п. 2 розд. ІІІ Положення № 1213, безоплатна передача комунальними підприємствами за рішенням органу місцевого самоврядування єдиних (цілісних) майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів, нерухомого майна (будівлі, споруди, у тому числі об'єкти незавершеного будівництва, приміщення), іншого окремого індивідуально визначеного майна підприємств, житлового фонду та інших об'єктів соціальної інфраструктури відображається за кредитом рахунків обліку цих активів (первісна або переоцінена вартість) і дебетом:

  • рахунку 13 «Знос (амортизація) необоротних активів» - на суму зносу цих об'єктів;
  • рахунку 69 «Доходи майбутніх періодів», якщо зазначені об'єкти збудовані, придбані, реконструйовані, модернізовані тощо за рахунок цільового фінансування, - в сумі залишку невизнаного доходу за відповідними об'єктами;
  • рахунку 41 «Капітал у дооцінках» - на суму їх дооцінки (в межах залишку залишкової вартості переданих об'єктів після відображення наведених у цьому пункті попередніх облікових записів). Залишок суми дооцінки переданих об'єктів відображається за дебетом субрахунку 423 «Дооцінка активів» і кредитом рахунку 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)»;
  • субрахунку 425 «Інший додатковий капітал», якщо вартість зазначених активів отримано підприємством понад розмір статутного капіталу, - на залишок залишкової вартості переданих об'єктів після відображення наведених у цьому пункті попередніх облікових записів (у межах залишку відповідного додаткового капіталу);
  • субрахунку 426 «Фонди спеціального призначення», якщо зазначені об'єкти збудовані, придбані, реконструйовані, модернізовані тощо за рахунок фонду розвитку виробництва (у межах залишку відповідного фонду);
  • рахунку 45 «Вилучений капітал», якщо прийнято відповідне рішення про зменшення статутного капіталу підприємства внаслідок передачі активів або рахунку 44 «Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)», якщо такого рішення не прийнято, - на залишок залишкової вартості переданих об'єктів після відображення наведених у цьому пункті попередніх облікових записів.

Сума зменшення розміру статутного капіталу підприємства, що відбулося на підставі внесення відповідних змін до установчих документів внаслідок передачі активів, відображається за дебетом рахунку 40 «Зареєстрований (пайовий) капітал» і кредитом рахунку 45 «Вилучений капітал».

За умовами запитання, підприємство придбало автогрейдер за кошти, внесені до СК. Фактично такі кошти після їх надходження на рахунок є коштами підприємства. Тому можна сказати, що підприємство придбало автогрейдер за рахунок власних коштів.

Якщо на суму переданого автогрейдера не зменшуватиметься СК, то виходячи з норм Положення № 1213 проводки щодо передачі будуть такими:

  • Дт 13 Кт 10 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 44 Кт 10 – на залишкову вартість;
  • Дт 44 Кт 641 – нараховане компенсуюче ПЗ з ПДВ.

Якщо буде прийнято рішення про зменшення СК, проведення будуть такі:

  • Дт 13 Кт 10 – на суму нарахованого зносу;
  • Дт 45 Кт 10 – на залишкову вартість;
  • Дт 45 Кт 641 – нараховане компенсуюче ПЗ з ПДВ;
  • Дт 40 Кт 45 – зменшено СК.

 

Податок на прибуток

З наведених вище проводок видно, що операція з безоплатної передачі автогрейдера на баланс іншого комунального підприємства не впливає на фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток. Адже залишкова вартість згідно з Положенням №1213 списується відразу на рахунок 44.

І це при тому, що всі інші підприємства, які не є комунальними, при безоплатній передачі залишкову вартість списують на субрахунок 976 «Списання необоротних активів». Тобто, зменшують фінрезультат до оподаткування.

Якщо підприємство коригує фінрезультат на податкові різниці, то воно має застосувати «амортизаційну» різницю за ст. 138 ПКУ. Тобто, збільшити фінрезультат до оподаткування на залишкову вартість за даними бухобліку і зменшити такий фінрезультат на залишкову вартість за даними податкового обліку.

Поряд з цим може застосовуватися податкова різниця за пп. 140.5.10 ПКУ. Детальніше про цю різницю тут.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Інші податки

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інші податки»

  • Оплата операції фізособі: податкові наслідки
    Підприємство хоче оплатити медичну операцію фізичній особі, яка не є її працівником. Які податкові наслідки у підприємства та фізичної особи? Як оформити оплату?
    02.05.202415
  • Особливості плати за землю за пп. 284.4 ПКУ
    Підприємство займається діяльністю за кодом КВЕД 08.11. Має держакт на право постійного користування земельною ділянкою площею 25,0856 га з цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами. Але в спецдозволі на користування надрами зазначено тільки 16,2 га з ймовірними покладами корисних копалин. Як застосовувати пп. 284.4 ПКУ?
    02.05.202423
  • Як оформити та оподаткувати безповоротну фіндопомогу фізособі?
    Як документально оформити надання від ТОВ безповоротної фінансової допомоги фізособі - працівнику або непрацівнику ТОВ? Чи обов’язково зазначати підставу надання фіндопомоги, якщо зі всієї суми будуть сплачуються податки?
    02.05.2024400
  • Придбали майновий комплекс, а землю не оформили: хто сплачує земельний податок?
    Підприємство придбало нежитловий майновий комплекс (виробничі, адміністративні, господарські будівлі). Оформлення земельної ділянки під будівлями не було проведено. Підприємство проводить дії по укладанню договору оренди земельної ділянки з місцевою територіальною громадою. Ці приміщення здаються в оренду. Чи є у підприємства підстави сплачувати земельний податок?
    01.05.2024249
  • Хто сплачує податок на нежитлову нерухомість, якщо її передано в оренду?
    Фізична особа – власник нежитлового приміщення (склад для зберігання зерна) передала його в оренду ТОВ. ТОВ використовує його за цільовим призначенням. Хто в даному випадку є платником податку на нерухомість?
    30.04.202433