• Посилання скопійовано

Скасування реєстрації РРО після закінчення строку його служби

РРО виготовлений у 2016 році і в цьому ж році введений в експлуатацію. У 2023 році податківці примусово скасували його реєстрацію, тому що закінчився строк 7 років з дати введення його в експлуатацію, а також нарахували штрафи за період роботи цього РРО після спливу 7 років. Чи правомірно податківці це зробили, адже ще не минуло 9 років з дати випуску РРО? Також податківці не попередили СГ про скасування реєстрації РРО та не зробили запис про його розпломбування. Чи правомірні ці дії?

Що таке строк служби РРО, визначено у п. 2 Порядку №601:  строк служби – це строк,  протягом якого виробник (постачальник) гарантує працездатність реєстратора, у тому числі комплектувальних виробів  та  його  складових  частин,  збереження   інформації   у фіскальній   пам'яті   за   умови  дотримання  користувачем  вимог експлуатаційних документів. Паспорт   (формуляр)   реєстратора  повинен  містити  інформацію про строк служби РРО (п. 8 Порядку №601).

Після закінчення строку служби РРО виробник не гарантує подальшу працездатність пристрою в цілому, а також не гарантує збереження інформації у фіскальній пам’яті такого апарата, а саме реалізації фіскальних функцій, які є обов’язковими для РРО відповідно до вимог Закону про РРО, тому у разі використання РРО, який вичерпав свій строк експлуатації, такий технологічний пристрій не може вважатися РРО відповідно до вимог Закону №265.

Відповідно до пп. 1.5 Порядку №11, якщо в експлуатаційній документації строк служби ЕККА не вказано, то він становить 7 років з моменту введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску. Але якщо виробник вказав в паспорті РРО строк експлуатації більше 9 років, то такий РРО можна буде використовувати протягом вказаного строку без врахування обмежень, встановлених пп. 1.5 Порядку №11 – так консультують податківці.

Введення РРО в експлуатацію та його фіскалізація можуть бути здійснені лише один раз – п. 5 глави 1 розділу ІІ Порядку №547.

Отже, для визначення дати закінчення строку служби РРО потрібно знати:

  • Дату випуску РРО;
  • Дату введення РРО в експлуатацію;
  • Строк його служби, вказаний виробником у паспорті;
  •  Якщо в паспорті строк служби РРО не вказаний, цей строк становить 7 років з дати введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску.

Пояснимо це на прикладах.

 

Приклади. РРО випущений 1 лютого 2016 року та введений в експлуатацію 1 липня 2016 року. Припустимо, що виробник не вказав строк його служби в паспорті. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 7 років, до 1 липня 2023 року.

РРО випущений 1 лютого 2015 року та введений в експлуатацію 1 липня 2018 року. Три роки РРО зберігався без введення в експлуатацію. Припустимо, що виробник не вказав строк його служби в паспорті. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 7 років, але не більше 9 років з дати виробництва: 1 липня 2018 року + 7 років = 1 липня 2025 року, але 9 років з дати виробництва настають раніше – 1 лютого 2024 року (2015 + 9 = 2024). Тому реєстрація цього РРО буде скасована 1 лютого 2024 року, хоча він і не пропрацював 7 років.

РРО випущений 1 червня 2021 року та введений в експлуатацію 1 серпня 2021 року. Припустимо, що виробник вказав в паспорті строк його служби 10 років з дати введення в експлуатацію. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 10 років згідно інформації виробника, до 1 серпня 2031 року.

Скасування реєстрації та перереєстрація РРО не впливають на строк його служби, який відображає кількість часу, протягом якої РРО працював загалом з дати введення його в експлуатацію.

Тому примусове скасування реєстрації РРО податківцями в цьому випадку є правомірним і воно передбачене пп. 2 п. 1 глави 4 розділу ІІ Порядку №547. Скасування реєстрації РРО на цій підставі може здійснюватися за заявою суб'єкта господарювання або примусово за рішенням контролюючого органу за місцем реєстрації РРО (п. 2 глави 4 розділу ІІ Порядку №547).

Процедура розпломбування РРО в ЦСО за можливості проводиться і для РРО, щодо яких контролюючим органом прийнято рішення про примусове скасування реєстрації (п. 3 глави 4 розділу ІІ Порядку №547). Тобто обов’язкове розпломбування в цьому випадку не вимагається і реєстрація РРО може бути скасована і без розпломбування.

Відповідно до п. 6 глави 4 розділу ІІ Порядку №547 контролюючий орган за місцем реєстрації РРО в цьому випадку попереджає суб'єкта господарювання за місяць до настання терміну про необхідність проведення процедури скасування реєстрації РРО. Скасування реєстрації РРО проводиться контролюючим органом не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення з експлуатації РРО і не залежить від факту надсилання попередження. Якщо податківці не попередили СГ, то це, звісно, є порушенням процедури скасування реєстрації РРО, але не впливає на її строки і не робить її недійсною. Сама процедура такого попередження СГ не регламентована Порядком №547, тому, на нашу думку, слід орієнтуватися на ст. 42 ПКУ. Можливо, що податківці надсилали таке повідомлення в електронному вигляді через Кабінет платника податків або поштою на юридичну адресу СГ. Але, нажаль, навіть відсутність такого попередження не дає підстав для оскарження скасування реєстрації РРО у зв’язку із закінченням строку його служби – адже він об’єктивно сплив і знову зареєструвати РРО не можна.

Отже, резюмуємо:

  • Примусове скасування реєстрації РРО податківцями у зв’язку з тим, що закінчився строк його служби – правомірне;
  •  Строк служби РРО податківці визначили правильно;
  • Нарахування штрафів за роботу на РРО, строк служби якого закінчився – також правомірне, але з урахуванням періоду звільнення від цих штрафів з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року;
  • Відсутність попередження за місяць до спливу строку служби РРО є порушенням Порядку №547, але на факт скасування реєстрації РРО це не може вплинути;
  • Розпломбування РРО в цьому випадку не обов’язкове.

***

Також пропонуємо до уваги:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Скасування реєстрації РРО після закінчення строку його служби
    РРО виготовлений у 2016 році і в цьому ж році введений в експлуатацію. У 2023 році податківці примусово скасували його реєстрацію, тому що закінчився строк 7 років з дати введення його в експлуатацію, а також нарахували штрафи за період роботи цього РРО після спливу 7 років. Чи правомірно податківці це зробили, адже ще не минуло 9 років з дати випуску РРО? Також податківці не попередили СГ про скасування реєстрації РРО та не зробили запис про його розпломбування. Чи правомірні ці дії?
    14.01.202528
  • Чи друкувати в чеках рядки про платіжну картку, якщо термінал не з’єднаний та не поєднаний з РРО/ПРРО?
    Термінал банку не з'єднаний та не поєднаний з ПРРО, відповідно дані терміналу не відображаються у фіскальному чеку. Чи є це порушенням вимог Положення №13 до 1 січня 2025 року та після цієї дати?
    08.01.202543
  • Отримуємо готівку за вже відвантажені товари
    ТОВ на загальній системі, платник ПДВ здійснює оптову торгівлю продуктами харчування. Товар доставляються юрособам та ФОП на торговельні точки за накладними як з оплатою при отриманні товару (в тому числі готівкою), так і з безготівковою післяплатою. ТОВ зареєструвало ПРРО на автомобілі доставки. Після закриття зміни готівка здається до банку в тому населеному пункті, де перебуває машина, без оприбуткування в головну касу підприємства. Якщо готівку отримано за вже відвантажений товар, чи потрібно вказувати, що це післяплата? Чи обов’язково оприбутковувати кошти з каси ПРРО в головну касу? Чи може бути залишок коштів в касі ПРРО, якщо експедитор не зміг здати кошти в банк у зв’язку з повітряною тривогою?
    02.01.202537
  • Чи потрібно зберігати чеки з терміналів та Z-звіти?
    ТОВ має мережу магазинів і використовує POS-термінали різних банків. Чи потрібно зберігати чеки (сліпи) з терміналів та Z-звіти РРО?
    04.12.2024132
  • Чи потрібно зазначати вагу страви у фіскальному чеку?
    ТОВ веде діяльність ресторану та мобільного харчування. Всі страви та напої продаються порціями. У фіскальному чеку зазначаються назва, кількість (порцій), ціна, вартість. Чи обов'язково має бути у фіскальному чеку зазначений поряд з назвою страви/напою вихід (вага чи обсяг)? Яка відповідальність, якщо вага/обсяг страви чи напою не вказана у фіскальному чеку?
    03.12.202433