• Посилання скопійовано

Скасування реєстрації РРО після закінчення строку його служби

РРО виготовлений у 2016 році і в цьому ж році введений в експлуатацію. У 2023 році податківці примусово скасували його реєстрацію, тому що закінчився строк 7 років з дати введення його в експлуатацію, а також нарахували штрафи за період роботи цього РРО після спливу 7 років. Чи правомірно податківці це зробили, адже ще не минуло 9 років з дати випуску РРО? Також податківці не попередили СГ про скасування реєстрації РРО та не зробили запис про його розпломбування. Чи правомірні ці дії?

Що таке строк служби РРО, визначено у п. 2 Порядку №601:  строк служби – це строк,  протягом якого виробник (постачальник) гарантує працездатність реєстратора, у тому числі комплектувальних виробів  та  його  складових  частин,  збереження   інформації   у фіскальній   пам'яті   за   умови  дотримання  користувачем  вимог експлуатаційних документів. Паспорт   (формуляр)   реєстратора  повинен  містити  інформацію про строк служби РРО (п. 8 Порядку №601).

Після закінчення строку служби РРО виробник не гарантує подальшу працездатність пристрою в цілому, а також не гарантує збереження інформації у фіскальній пам’яті такого апарата, а саме реалізації фіскальних функцій, які є обов’язковими для РРО відповідно до вимог Закону про РРО, тому у разі використання РРО, який вичерпав свій строк експлуатації, такий технологічний пристрій не може вважатися РРО відповідно до вимог Закону №265.

Відповідно до пп. 1.5 Порядку №11, якщо в експлуатаційній документації строк служби ЕККА не вказано, то він становить 7 років з моменту введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску. Але якщо виробник вказав в паспорті РРО строк експлуатації більше 9 років, то такий РРО можна буде використовувати протягом вказаного строку без врахування обмежень, встановлених пп. 1.5 Порядку №11 – так консультують податківці.

Введення РРО в експлуатацію та його фіскалізація можуть бути здійснені лише один раз – п. 5 глави 1 розділу ІІ Порядку №547.

Отже, для визначення дати закінчення строку служби РРО потрібно знати:

  • Дату випуску РРО;
  • Дату введення РРО в експлуатацію;
  • Строк його служби, вказаний виробником у паспорті;
  •  Якщо в паспорті строк служби РРО не вказаний, цей строк становить 7 років з дати введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску.

Пояснимо це на прикладах:

Приклад 1. РРО випущений 1 лютого 2016 року та введений в експлуатацію 1 липня 2016 року. Припустимо, що виробник не вказав строк його служби в паспорті. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 7 років, до 1 липня 2023 року.

Приклад 2. РРО випущений 1 лютого 2015 року та введений в експлуатацію 1 липня 2018 року. Три роки РРО зберігався без введення в експлуатацію. Припустимо, що виробник не вказав строк його служби в паспорті. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 7 років, але не більше 9 років з дати виробництва: 1 липня 2018 року + 7 років = 1 липня 2025 року, але 9 років з дати виробництва настають раніше – 1 лютого 2024 року (2015 + 9 = 2024). Тому реєстрація цього РРО буде скасована 1 лютого 2024 року, хоча він і не пропрацював 7 років.

Приклад 3. РРО випущений 1 червня 2021 року та введений в експлуатацію 1 серпня 2021 року. Припустимо, що виробник вказав в паспорті строк його служби 10 років з дати введення в експлуатацію. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 10 років згідно інформації виробника, до 1 серпня 2031 року.

Скасування реєстрації та перереєстрація РРО не впливають на строк його служби, який відображає кількість часу, протягом якої РРО працював загалом з дати введення його в експлуатацію.

Тому примусове скасування реєстрації РРО податківцями в цьому випадку є правомірним і воно передбачене пп. 2 п. 1 глави 4 розділу ІІ Порядку №547. Скасування реєстрації РРО на цій підставі може здійснюватися за заявою суб'єкта господарювання або примусово за рішенням контролюючого органу за місцем реєстрації РРО (п. 2 глави 4 розділу ІІ Порядку №547).

Процедура розпломбування РРО в ЦСО за можливості проводиться і для РРО, щодо яких контролюючим органом прийнято рішення про примусове скасування реєстрації (п. 3 глави 4 розділу ІІ Порядку №547). Тобто обов’язкове розпломбування в цьому випадку не вимагається і реєстрація РРО може бути скасована і без розпломбування.

Відповідно до п. 6 глави 4 розділу ІІ Порядку №547 контролюючий орган за місцем реєстрації РРО в цьому випадку попереджає суб'єкта господарювання за місяць до настання терміну про необхідність проведення процедури скасування реєстрації РРО. Скасування реєстрації РРО проводиться контролюючим органом не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення з експлуатації РРО і не залежить від факту надсилання попередження. Якщо податківці не попередили СГ, то це, звісно, є порушенням процедури скасування реєстрації РРО, але не впливає на її строки і не робить її недійсною.

Сама процедура такого попередження СГ не регламентована Порядком №547, тому, на нашу думку, слід орієнтуватися на ст. 42 ПКУ. Можливо, що податківці надсилали таке повідомлення в електронному вигляді через Кабінет платника податків або поштою на юридичну адресу СГ. Але, нажаль, навіть відсутність такого попередження не дає підстав для оскарження скасування реєстрації РРО у зв’язку із закінченням строку його служби – адже він об’єктивно сплив і знову зареєструвати РРО не можна.

Отже, резюмуємо:

  • Примусове скасування реєстрації РРО податківцями у зв’язку з тим, що закінчився строк його служби – правомірне;
  •  Строк служби РРО податківці визначили правильно;
  • Нарахування штрафів за роботу на РРО, строк служби якого закінчився – також правомірне, але з урахуванням періоду звільнення від цих штрафів з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року;
  • Відсутність попередження за місяць до спливу строку служби РРО є порушенням Порядку №547, але на факт скасування реєстрації РРО це не може вплинути;
  • Розпломбування РРО в цьому випадку не обов’язкове.

***

Також пропонуємо до уваги:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Як подається заява про реєстрацію обладнання для підготовки, обробки тютюну, тютюнової сировини, промвиробництва виробів?
    Заява про внесення відомостей та змін до відомостей до Єдиного реєстру про обладнання для підготовки або обробки тютюну, тютюнової сировини, промвиробництва тютюнових виробів та копії документів, що подаються разом із заявою, подаються до центрального органу виконавчої влади, у паперовій або е-формі
    05.06.20257
  • Нотаріус отримав готівку: як оформити?
    Нотаріус- самозайнята особа часто приймає готівку від клієнтів за нотаріальні послуги. Як документально оформити дану операцію та чи потрібно вносити кошти на банківський рахунок?
    05.06.202540
  • Нотаріус отримав готівку: як оформити?
    Нотаріус- самозайнята особа часто приймає готівку від клієнтів за нотаріальні послуги. Як документально оформити дану операцію та чи потрібно вносити кошти на банківський рахунок?
    03.06.2025718
  • ФОП-"єдинник" планує використовувати платіжну систему WayForPay: чи треба РРО?
    ФОП - платник ЄП ІІ групи надає інформаційно-консультаційні послуги. Чи може він отримувати оплату від клієнтів-громадян України, які перебувають за кордоном та сплачують з карток іноземних банків через платіжні системи (WayForPay, еквайринг), якщо кошти зараховуються на рахунок ФОПа в гривні? Чи потрібно застосовувати РРО/ПРРО для таких операцій?
    23.05.202572
  • Продаж алкоголю на виставці: ліцензія та ПРРО
    ТОВ-виробник виноградних вин планує прийняти участь у виставках. Як підприємство повинно проводити через ПРРО продаж алкоголю на виставці, якщо вона буде в іншому місті України? Кого потрібно реєструвати касиром? Чи потрібно оформлювати роздрібну ліцензію на 2 дні участі в виставці-продажу і яку адресу в ній зазначати?
    23.05.202589