Що таке строк служби РРО, визначено у п. 2 Порядку №601: строк служби – це строк, протягом якого виробник (постачальник) гарантує працездатність реєстратора, у тому числі комплектувальних виробів та його складових частин, збереження інформації у фіскальній пам'яті за умови дотримання користувачем вимог експлуатаційних документів. Паспорт (формуляр) реєстратора повинен містити інформацію про строк служби РРО (п. 8 Порядку №601).
Після закінчення строку служби РРО виробник не гарантує подальшу працездатність пристрою в цілому, а також не гарантує збереження інформації у фіскальній пам’яті такого апарата, а саме реалізації фіскальних функцій, які є обов’язковими для РРО відповідно до вимог Закону про РРО, тому у разі використання РРО, який вичерпав свій строк експлуатації, такий технологічний пристрій не може вважатися РРО відповідно до вимог Закону №265.
Відповідно до пп. 1.5 Порядку №11, якщо в експлуатаційній документації строк служби ЕККА не вказано, то він становить 7 років з моменту введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску. Але якщо виробник вказав в паспорті РРО строк експлуатації більше 9 років, то такий РРО можна буде використовувати протягом вказаного строку без врахування обмежень, встановлених пп. 1.5 Порядку №11 – так консультують податківці.
Введення РРО в експлуатацію та його фіскалізація можуть бути здійснені лише один раз – п. 5 глави 1 розділу ІІ Порядку №547.
Отже, для визначення дати закінчення строку служби РРО потрібно знати:
- Дату випуску РРО;
- Дату введення РРО в експлуатацію;
- Строк його служби, вказаний виробником у паспорті;
- Якщо в паспорті строк служби РРО не вказаний, цей строк становить 7 років з дати введення в експлуатацію, але не більше 9 років від дати випуску.
Пояснимо це на прикладах.
Приклади. РРО випущений 1 лютого 2016 року та введений в експлуатацію 1 липня 2016 року. Припустимо, що виробник не вказав строк його служби в паспорті. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 7 років, до 1 липня 2023 року.
РРО випущений 1 лютого 2015 року та введений в експлуатацію 1 липня 2018 року. Три роки РРО зберігався без введення в експлуатацію. Припустимо, що виробник не вказав строк його служби в паспорті. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 7 років, але не більше 9 років з дати виробництва: 1 липня 2018 року + 7 років = 1 липня 2025 року, але 9 років з дати виробництва настають раніше – 1 лютого 2024 року (2015 + 9 = 2024). Тому реєстрація цього РРО буде скасована 1 лютого 2024 року, хоча він і не пропрацював 7 років.
РРО випущений 1 червня 2021 року та введений в експлуатацію 1 серпня 2021 року. Припустимо, що виробник вказав в паспорті строк його служби 10 років з дати введення в експлуатацію. Строк служби такого РРО буде відлічуватися від дати введення його в експлуатацію – 10 років згідно інформації виробника, до 1 серпня 2031 року.
Скасування реєстрації та перереєстрація РРО не впливають на строк його служби, який відображає кількість часу, протягом якої РРО працював загалом з дати введення його в експлуатацію.
Тому примусове скасування реєстрації РРО податківцями в цьому випадку є правомірним і воно передбачене пп. 2 п. 1 глави 4 розділу ІІ Порядку №547. Скасування реєстрації РРО на цій підставі може здійснюватися за заявою суб'єкта господарювання або примусово за рішенням контролюючого органу за місцем реєстрації РРО (п. 2 глави 4 розділу ІІ Порядку №547).
Процедура розпломбування РРО в ЦСО за можливості проводиться і для РРО, щодо яких контролюючим органом прийнято рішення про примусове скасування реєстрації (п. 3 глави 4 розділу ІІ Порядку №547). Тобто обов’язкове розпломбування в цьому випадку не вимагається і реєстрація РРО може бути скасована і без розпломбування.
Відповідно до п. 6 глави 4 розділу ІІ Порядку №547 контролюючий орган за місцем реєстрації РРО в цьому випадку попереджає суб'єкта господарювання за місяць до настання терміну про необхідність проведення процедури скасування реєстрації РРО. Скасування реєстрації РРО проводиться контролюючим органом не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення з експлуатації РРО і не залежить від факту надсилання попередження. Якщо податківці не попередили СГ, то це, звісно, є порушенням процедури скасування реєстрації РРО, але не впливає на її строки і не робить її недійсною. Сама процедура такого попередження СГ не регламентована Порядком №547, тому, на нашу думку, слід орієнтуватися на ст. 42 ПКУ. Можливо, що податківці надсилали таке повідомлення в електронному вигляді через Кабінет платника податків або поштою на юридичну адресу СГ. Але, нажаль, навіть відсутність такого попередження не дає підстав для оскарження скасування реєстрації РРО у зв’язку із закінченням строку його служби – адже він об’єктивно сплив і знову зареєструвати РРО не можна.
Отже, резюмуємо:
- Примусове скасування реєстрації РРО податківцями у зв’язку з тим, що закінчився строк його служби – правомірне;
- Строк служби РРО податківці визначили правильно;
- Нарахування штрафів за роботу на РРО, строк служби якого закінчився – також правомірне, але з урахуванням періоду звільнення від цих штрафів з 1 січня 2022 року до 1 жовтня 2023 року;
- Відсутність попередження за місяць до спливу строку служби РРО є порушенням Порядку №547, але на факт скасування реєстрації РРО це не може вплинути;
- Розпломбування РРО в цьому випадку не обов’язкове.
***
Також пропонуємо до уваги:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити