• Посилання скопійовано

Оплата через FORPOST та ПТКС «ПриватБанку»: чи потрібен РРО?

ФОП - платник ЄП ІІ групи (обсяг доходу - до 1 млн грн) здійснює реалізацію товару через інтернет. Оплата надходить або через «Пост Финанс» - система FORPOST (як у готівці, так і безготівково), або через термінал Приват24. Чи потрібно буде застосовувати РРО з 01.01.2021 року?

Відповідно до Закону про РРО, суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі (із застосування банківської платіжної картки) повинні проводити такі операції через РРО.

Розрахункова операція - це приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

 

Отримання оплати через FORPOST

У разі ж коли мова йде про варіант оплати «накладений платіж» (як в готівковій, так і у безготівковій формі), то в такому випадку, вважаємо, що РРО застосовувати не потрібно, оскільки продавець отримує кошти не безпосередньо від покупця, а від «Нової Пошти», а точніше від небанківської фінансової установи ТОВ «Пост Фінанс» (згідно з реєстром на сайті НБУ) – а тому така операція з точки зору продавця не є розрахунковою (як було зазначено вище, розрахунковою є саме операція з приймання коштів безпосередньо від покупця). У даному випадку розрахункову операцію здійснює «Нова пошта», і ця операція також зазначена у ст. 2 Закону про РРО у визначенні поняття РРО – це операція з приймання готівки для подальшого переказу. Відповідно, обов’язок застосування РРО в цьому випадку має «Нова пошта».

Таким чином, отримання накладеного платежу у відділені «Нової пошти», зокрема, від фінансової установи, не є розрахунковою операцією, відповідно не вимагає від підприємця застосування РРО. Разом з тим не потребується РРО і у разі, якщо «Пост Финанс» перераховує кошти на рахунок підприємця.

 

Оплата через термінал Приват24

Програмно-технічний комплекс самообслуговування (ПТКС) – це пристрій, що дає змогу користувачеві здійснювати операції з ініціювання переказу коштів, а також виконувати інші операції відповідно до функціональних можливостей цього пристрою без безпосередньої участі оператора (касира).

При цьому, у своїх роз’ясненнях щодо необхідності застосовувати РРО при отриманні оплати через ПТКС податківців акцентували увагу на тому, кому належить такий термінал – банку чи іншій фінансовій установі.

Щодо випадків, коли термінал ПТКС належить банку, то податківці у ІПК від 09.08.2019 р. №3743/6/99-99-14-05-01-15/ІПК вказали, що застосування РРО не є обов’язковим для продавця товару, якщо оплата за товар здійснюється покупцем через ПТКС, який належить банку та знаходиться у приміщенні банку.

Та, на нашу думку, прив’язка до розташування такого РРО є помилковою, оскільки такої умови немає у п. 2 ст. 9 Закону про РРО. Головне, аби ПТКС належав банку. Підтвердженням тому є, зокрема, ІПК ДФС від 18.10.2018 р. №4479/6/99-99-14-05-01-15/ІПК та від 22.01.2019 р. №247/6/99-99-14-05-01-15/ІПК.

А ось у випадку коли такий термінал належить іншій фінустанові, то податківці вже наполягають на застосуванні РРО саме продавцем, оскільки квитанція, яка видається особі при оплаті, згідно з роз’ясненням НБУ, не є розрахунковим документом.

Детальніше питання застосування РРО при оплаті через ПТКС ми розглядали тут.

Проте варто звернути увагу, що здійснення оплати через Приват24, LiqPay, Portmone, Fondy (тобто за допомогою еквайрингових платіжних систем, а не безпосередньо через відділення банку чи звичайний клієнт-банк) податківці трактують саме як розрахункову операцію, яка, своєю чергою, потребує застосування РРО. Такі оплати відповідають визначенню розрахункової операції, наведеному у ст. 2 Закону про РРО: «у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця» - адже саме так працюють еквайрингові системи Приват24, LiqPay, Portmone, Fondy – вони автоматично формують електронний документ, за яким списуються грошові кошти з рахунку покупця, доступ до якого система отримує за допомогою реквізитів платіжної картки.

 

Висновок

Таким чином, у разі, якщо оплата надходить від ООО «Пост Финанс» (система FORPOST) або через ПТКС, що належить банку, то застосовувати РРО продавцю не потрібно ні зараз, ні у майбутньому – з 01.01.2021 року (в тому числі і при перевищенні доходу в 1 млн грн), оскільки така операція не є розрахунковою з метою застосування РРО.

А ось у разі отримання оплати через ПТКС іншої аніж банк фінустанови або через платіжну систему Приват24, LiqPay, FONDY або іншу, то з 01.01.2021 року при реалізації товарів через мережу Інтернет незалежно від обсягу доходу доведеться застосовувати РРО. Однак знову ж таки зазначимо, що РРО застосовуються (як зараз так і з 01.01.2021 року) лише при здійсненні розрахункової операції (платежі через «Нову пошту» та ПТКС, що належить банківській установі здійснюються без застосування РРО).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    21.11.2024512
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024683
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247632
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024572
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705