• Посилання скопійовано

Списання необоротних активів: коли можна не нараховувати ПЗ з ПДВ?

Підприємство списує необоротні активи. Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ? Як відобразити такі суми в декларації? Якнадати податківцям акт про знищення (розібрання, перетворення ОЗ)?

Списання ОЗ

Згідно з пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

При цьому, норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Щодо такого акту, податківці у консультації від 22.03.2019 р. №1203/6/99-99-15-03-02-15/IПК зазначали, що подання акту здійснюється уповноваженою особою підприємства за власною ініціативою суб’єкта господарювання або на запит контролюючого органу (в тому числі, під час перевірки) в один із наведених способів:

  • особисто або уповноваженою на це особою;
  • поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
  • засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

Тобто обов’язку подавати цей акт податківцям без їх вимоги законодавчо не встановлено.

Акт на списання ОЗ може бути складено:

  • або за формою, встановленою наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352;
  • або в довільній формі, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документу.

У будь - якому випадку, на думку податківців, документ на списання ОЗ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення ОЗ в інший спосіб, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.

Якщо підприємство не нараховує ПЗ з ПДВ у разі ліквідації ОЗ за самостійним рішенням в зв’язку із складанням такого акту, то відповідно у декларації з ПДВ така операція не відображається.

У тому ж випадку, якщо підприємство приймає рішення все ж нараховувати ПЗ у разі ліквідації ОЗ (наприклад, відсутні підтвердження проведення розібрання чи перетворення ОЗ), то нараховані ПЗ відображаються у декларації у рядку 1.1 як і звичайне постачання.

 

Списання МНМА

Щодо списання МНМА (які не підпадають під визначення ОЗ) податківці зазначали («ЗІР», підкатегорія 101.02), що у платника податків в такому випадку може виникнути обов’язок нарахування ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Зокрема, зобов’язання:

  • нараховуються, якщо вартість таких МНМА не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню;
  • не нараховуються, якщо вартість таких МНМА включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню.

Тож при списанні МНМА необхідно зважати на те, включалася вартість таких МНМА до вартості готової продукції, чи ні.

При цьому, хочемо звернути увагу, що амортизація МНМА може нараховуватися одним з двох методів: 100% при введені в експлуатацію, та 50% при введені в експлуатацію і 50% при їх ліквідації.

Якщо амортизація МНМА нараховується за методом 100%, то незалежно від того, чи включалася вартість таких МНМА до вартості готової продукції ,чи ні, база для нарахування ПЗ за пп. 198.5 ПКУ буде складати 0.

У разі, коли підприємство все ж таки нараховує ПЗ за списаними МНМА, то у декларації з ПДВ нарахована сума відображається у рядку 4.1 та 4.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024939
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249155
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435