• Посилання скопійовано

Списання необоротних активів: коли можна не нараховувати ПЗ з ПДВ?

Підприємство списує необоротні активи. Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ? Як відобразити такі суми в декларації? Якнадати податківцям акт про знищення (розібрання, перетворення ОЗ)?

Списання ОЗ

Згідно з пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

При цьому, норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Щодо такого акту, податківці у консультації від 22.03.2019 р. №1203/6/99-99-15-03-02-15/IПК зазначали, що подання акту здійснюється уповноваженою особою підприємства за власною ініціативою суб’єкта господарювання або на запит контролюючого органу (в тому числі, під час перевірки) в один із наведених способів:

  • особисто або уповноваженою на це особою;
  • поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
  • засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

Тобто обов’язку подавати цей акт податківцям без їх вимоги законодавчо не встановлено.

Акт на списання ОЗ може бути складено:

  • або за формою, встановленою наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352;
  • або в довільній формі, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документу.

У будь - якому випадку, на думку податківців, документ на списання ОЗ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення ОЗ в інший спосіб, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.

Якщо підприємство не нараховує ПЗ з ПДВ у разі ліквідації ОЗ за самостійним рішенням в зв’язку із складанням такого акту, то відповідно у декларації з ПДВ така операція не відображається.

У тому ж випадку, якщо підприємство приймає рішення все ж нараховувати ПЗ у разі ліквідації ОЗ (наприклад, відсутні підтвердження проведення розібрання чи перетворення ОЗ), то нараховані ПЗ відображаються у декларації у рядку 1.1 як і звичайне постачання.

 

Списання МНМА

Щодо списання МНМА (які не підпадають під визначення ОЗ) податківці зазначали («ЗІР», підкатегорія 101.02), що у платника податків в такому випадку може виникнути обов’язок нарахування ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Зокрема, зобов’язання:

  • нараховуються, якщо вартість таких МНМА не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню;
  • не нараховуються, якщо вартість таких МНМА включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню.

Тож при списанні МНМА необхідно зважати на те, включалася вартість таких МНМА до вартості готової продукції, чи ні.

При цьому, хочемо звернути увагу, що амортизація МНМА може нараховуватися одним з двох методів: 100% при введені в експлуатацію, та 50% при введені в експлуатацію і 50% при їх ліквідації.

Якщо амортизація МНМА нараховується за методом 100%, то незалежно від того, чи включалася вартість таких МНМА до вартості готової продукції ,чи ні, база для нарахування ПЗ за пп. 198.5 ПКУ буде складати 0.

У разі, коли підприємство все ж таки нараховує ПЗ за списаними МНМА, то у декларації з ПДВ нарахована сума відображається у рядку 4.1 та 4.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Повернення ПДВ при анулюванні реєстрації
    Підприємство анулює реєстрацію платника ПДВ. В останній декларації за червень 2025 р. відображено від'ємне значення 900 грн (рядок 20.2.1), яке заявлено до відшкодування. Водночас на електронному рахунку в СЕА ПДВ є залишок коштів 7000 грн. Як коректно заповнити Додаток 3 до декларації, щоб повернути на поточний рахунок обидві суми: і від'ємне значення з декларації, і залишок коштів з електронного рахунку?
    11.07.202515
  • Постачання товарів оборонного призначення: як оподатковується ПДВ під час воєнного стану?
    Як на період дії воєнного стану оподатковуються ПДВ операції з постачання товарів оборонного призначення?
    11.07.202517
  • Допомога на лікування працівниці: облік ПДВ та ПДФО
    ТОВ на загальній системі оподаткування надає допомогу на лікування онкохворої співробітниці, придбавши для неї ліки за безготівковим розрахунком. Всі підтверджуючі медичні документи та документи від постачальника є. Чи потрібно нараховувати компенсуючі зобов'язання з ПДВ? Чи є вартість ліків додатковим благом для співробітниці та як це відобразити у звіті 4ДФ?
    10.07.202533
  • Коригування імпортного ПДВ за аркушем коригування: повернення та облік
    Як діяти підприємству після отримання аркуша коригування до митної декларації, який скасував мито та зменшив суму ПДВ? Чи обов'язково повертати ПДВ з бюджету? Як правильно відобразити це в обліку та що робити з розбіжностями у сальдо розрахунків з митницею?
    10.07.202526
  • Чи зберігається право на ПК та бюджетне відшкодування за НА, переданими ЗСУ?
    Комунальне підприємство (платник ПДВ, загальна система) придбало пікап за власні кошти у лютому 2025 р. Суму ПДВ включено до ПК, що спричинило від’ємне значення. У травні 2025 року автомобіль, не введений в експлуатацію, передано ЗСУ в межах військово-транспортного обов’язку. Чи має право підприємство заявити бюджетне відшкодування?
    10.07.202531