• Посилання скопійовано

Списання необоротних активів: коли можна не нараховувати ПЗ з ПДВ?

Підприємство списує необоротні активи. Чи потрібно нараховувати ПЗ з ПДВ? Як відобразити такі суми в декларації? Якнадати податківцям акт про знищення (розібрання, перетворення ОЗ)?

Списання ОЗ

Згідно з пп. 189.9 ПКУ у разі, якщо основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація для цілей оподаткування розглядається як постачання таких основних виробничих або невиробничих засобів за звичайними цінами, але не нижче балансової вартості на момент ліквідації.

При цьому, норма цього пункту не поширюється на випадки, коли основні виробничі або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення основних виробничих або невиробничих засобів, що підтверджується відповідно до законодавства або коли платник податку подає контролюючому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основних виробничих або невиробничих засобів у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням.

Щодо такого акту, податківці у консультації від 22.03.2019 р. №1203/6/99-99-15-03-02-15/IПК зазначали, що подання акту здійснюється уповноваженою особою підприємства за власною ініціативою суб’єкта господарювання або на запит контролюючого органу (в тому числі, під час перевірки) в один із наведених способів:

  • особисто або уповноваженою на це особою;
  • поштою з повідомленням про вручення та з описом вкладення;
  • засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронного цифрового підпису.

Тобто обов’язку подавати цей акт податківцям без їх вимоги законодавчо не встановлено.

Акт на списання ОЗ може бути складено:

  • або за формою, встановленою наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352;
  • або в довільній формі, за умови, що такий документ міститиме всю необхідну інформацію, яка дозволяє ідентифікувати операцію, та матиме належні реквізити первинного документу.

У будь - якому випадку, на думку податківців, документ на списання ОЗ має підтверджувати факт знищення, розібрання або перетворення ОЗ в інший спосіб, внаслідок чого він не може використовуватися за первісним призначенням.

Якщо підприємство не нараховує ПЗ з ПДВ у разі ліквідації ОЗ за самостійним рішенням в зв’язку із складанням такого акту, то відповідно у декларації з ПДВ така операція не відображається.

У тому ж випадку, якщо підприємство приймає рішення все ж нараховувати ПЗ у разі ліквідації ОЗ (наприклад, відсутні підтвердження проведення розібрання чи перетворення ОЗ), то нараховані ПЗ відображаються у декларації у рядку 1.1 як і звичайне постачання.

 

Списання МНМА

Щодо списання МНМА (які не підпадають під визначення ОЗ) податківці зазначали («ЗІР», підкатегорія 101.02), що у платника податків в такому випадку може виникнути обов’язок нарахування ПЗ з ПДВ за пп. 198.5 ПКУ. Зокрема, зобов’язання:

  • нараховуються, якщо вартість таких МНМА не включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню;
  • не нараховуються, якщо вартість таких МНМА включається до вартості іншої готової продукції, операції з постачання якої підлягають оподаткуванню.

Тож при списанні МНМА необхідно зважати на те, включалася вартість таких МНМА до вартості готової продукції, чи ні.

При цьому, хочемо звернути увагу, що амортизація МНМА може нараховуватися одним з двох методів: 100% при введені в експлуатацію, та 50% при введені в експлуатацію і 50% при їх ліквідації.

Якщо амортизація МНМА нараховується за методом 100%, то незалежно від того, чи включалася вартість таких МНМА до вартості готової продукції ,чи ні, база для нарахування ПЗ за пп. 198.5 ПКУ буде складати 0.

У разі, коли підприємство все ж таки нараховує ПЗ за списаними МНМА, то у декларації з ПДВ нарахована сума відображається у рядку 4.1 та 4.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Податковий кредит за чеками до 200 грн
    Чи можна у 2025 році включати до податкового кредиту суми ПДВ за придбаннями, підтвердженими касовими чеками на загальну суму до 200 грн (без ПДВ) за день?
    18.11.202569
  • Витрати та податкові різниці за штрафами за несвоєчасну реєстрацію ПН
    Чи може ТОВ - платник податку на прибуток ("високодохідник") включати до складу витрат штрафи за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних? Чи виникають у зв’язку з цим податкові різниці відповідно до податкового законодавства України?
    18.11.202536
  • Відшкодування ПДВ при експорті продукції
    Чи є обов’язковим подання заяви на відшкодування ПДВ, сплаченого у процесі виробництва продукції, яка експортується, та яким чином коректно відобразити відповідні суми в декларації з ПДВ?
    17.11.202521
  • Списання знищених товарів внаслідок війни: що з ПДВ?
    10 червні 2025 р. під час атаки згорів склад з товарами та ОЗ. Проведено інвентаризацію та подано заяви до ДСНС, СБУ на відкриття кримінального впровадження. Тільки зараз отримали висновки від ДСНС та витяг з реєстру досудових розслідувань від СБУ. Готуються документи в ТПП про форс-мажор. Чи потрібно було нараховувати ПДВ при списанні товарів у червні?
    17.11.202544
  • Повернення передоплаченого товару: як оформити РК?
    Підприємство сплатило аванс за товар, а потім забирає його частинами. ПН постачальник оформив на дату першої події – оплати. На даний момент товар ще не вибраний на повну суму оплати, але з того, що було взято частину повернули. На повернення бухгалтер постачальника оформляє «мінусовий» РК. Чи правильно це? Як має бути оформлено РК в даній ситуації?
    17.11.2025432