• Посилання скопійовано

Списання знищених товарів внаслідок війни: що з ПДВ?

10 червні 2025 р. під час атаки згорів склад з товарами та ОЗ. Проведено інвентаризацію та подано заяви до ДСНС, СБУ на відкриття кримінального впровадження. Тільки зараз отримали висновки від ДСНС та витяг з реєстру досудових розслідувань від СБУ. Готуються документи в ТПП про форс-мажор. Чи потрібно було нараховувати ПДВ при списанні товарів у червні?

Наразі діє пряма норма Податкового кодексу України, а саме пп. 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ, яка звільняє платників податків від нарахування податкових зобов'язань з ПДВ згідно з пп. 198.5 ПКУ за товари, знищені або втрачені внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану. Ключовою умовою для застосування цього звільнення є наявність належного документального підтвердження факту знищення майна саме внаслідок таких обставин.

Для підтвердження факту знищення майна внаслідок форс-мажорних обставин (як-от пожежа, спричинена воєнними діями) необхідно зібрати пакет документів, який може включати:

  • Акт про пожежу, виданий Державною службою України з надзвичайних ситуацій (ДСНС).  Документом, що засвідчує факт пожежі, є акт про пожежу за формою згідно з додатком 1 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою КМУ від 26.12.2003 р. №2030. Акт складається представником центрального органу виконавчої влади або його територіального органу, іншого державного органу, що веде облік пожеж відповідно до пункту 6 цього Порядку, на місці пожежі не пізніше 24 годин із моменту ліквідації пожежі чи подання письмової заяви;
  • Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що підтверджує факт реєстрації кримінального провадження за фактом знищення майна;
  • Внутрішні документи підприємства, такі як інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії та акт на списання товарно-матеріальних цінностей;
  • Матеріали фото- та відеофіксації, що наочно демонструють факт та наслідки знищення майна;
  • Сертифікат Торгово-промислової палати України про форс-мажорні обставини, який є вагомим доказом.

Важливо зазначити, що отримання підтверджувальних документів, таких як висновки від ДСНС або витяг з реєстру досудових розслідувань, пізніше дати самої події не змінює суті операції, оскільки ці документи лише засвідчують факт, що мав місце у минулому.

Висновок:

З огляду на наявність прямої норми ПКУ та за умови належного документального підтвердження, на думку консультанта у підприємства немає підстав для нарахування податкових зобов'язань з ПДВ відповідно до пп. 198.5 ПКУ.

Однак, якщо існує невпевненість у можливості повноцінно підтвердити факт знищення майна у червні саме внаслідок форс-мажорних обставин, існує більш безпечний підхід. Він полягає у тому, щоб нарахувати податкові зобов'язання шляхом складання податкової накладної, а після отримання всього пакету підтверджуючих документів — скласти до неї розрахунок коригування. Цей варіант мінімізує ризики можливих суперечок з контролюючими органами у майбутньому.

Також читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування ПДВ при експорті продукції
    Чи є обов’язковим подання заяви на відшкодування ПДВ, сплаченого у процесі виробництва продукції, яка експортується, та яким чином коректно відобразити відповідні суми в декларації з ПДВ?
    Сьогодні 17:222
  • Списання знищених товарів внаслідок війни: що з ПДВ?
    10 червні 2025 р. під час атаки згорів склад з товарами та ОЗ. Проведено інвентаризацію та подано заяви до ДСНС, СБУ на відкриття кримінального впровадження. Тільки зараз отримали висновки від ДСНС та витяг з реєстру досудових розслідувань від СБУ. Готуються документи в ТПП про форс-мажор. Чи потрібно було нараховувати ПДВ при списанні товарів у червні?
    Сьогодні 15:0723
  • Повернення передоплаченого товару: як оформити РК?
    Підприємство сплатило аванс за товар, а потім забирає його частинами. ПН постачальник оформив на дату першої події – оплати. На даний момент товар ще не вибраний на повну суму оплати, але з того, що було взято частину повернули. На повернення бухгалтер постачальника оформляє «мінусовий» РК. Чи правильно це? Як має бути оформлено РК в даній ситуації?
    Сьогодні 10:1445
  • Чи потрібно ФОПу виписувати податкову накладну, якщо оплата за послуги надійшла після того, як він став платником ПДВ?
    Підприємство придбало послуги у ФОП з відстрочкою розрахунку. Коли настав термін оплати ФОП став платником ПДВ. Чи потрібно ФОПу виписувати податкову накладну при оплаті?
    14.11.202522
  • Чи може упаковка вважатися достатньою переробкою для зміни походження товару?
    ТОВ - платник ПДВ отримав імпортний товар (БАД в блістерах), власними силами зробив комплектацію: запакували блістери в коробку, додали інструкцію. Після реалізації даного товару - реєструємо ПН покупцю (платнику ПДВ). Чи правильно вказувати в ПН в полі 3.2.1 "х" ознаку імпортний товар?
    14.11.202521