• Посилання скопійовано

Робота з ремонту обладнання: облік та оподаткування

Компанія уклала договір з клієнтом щодо виконання робіт з обслуговування, ремонту обладнання, включаючи заміну окремих частин, придбаних коштом компанії. Оплата відбувається за наслідками місяця фіксованим платежем, незалежно від обсягу робіт. Зняті з обладнання несправні частини передаються клієнтом компанії. Який облік та оподаткування?

Виконання робіт з ремонту

Договір підряду

За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу (ч. 1 ст. 837 ЦКУ).

Договір підряду може укладатися на ремонт речі (ч. 2 ст. 837 ЦКУ). Підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 839 ЦКУ).

Таким чином, в розглядуваній ситуації, між компанією і клієнтом укладено договір підряду, за яким компанія виконує роботи з ремонту обладнання клієнта, використовуючи власні матеріали.

 

Бухоблік

Компанія виконує роботи для клієнта, тому доходи від таких робіт відображають на субрахунку 703.

Якщо договором передбачено складання акту виконаних робіт на кінець кожного місяця, то дохід від наданих послуг відображають в кінці кожного місяця. Собівартість робіт обліковується на рахунку 23, а після передачі робіт замовнику списується на собівартість реалізації (субрахунок 903).

Вартість замінених деталей включається до собівартості виконаних робіт, тому в даній ситуації компанія не продає клієнту деталі, а виконує роботи, до складу яких включаються і використані деталі.

Таким чином, бухгалтерські проведення в бухобліку компанії будуть такими:

  • Дт 23 Кт 209, 131, 651, 661, 91 тощо – понесені витрати на виконання робіт, включаючи вартість використаних матеріалів, запчастин;
  • Дт 361 Кт 703 – визнано дохід від наданих послуг, в тому числі ПДВ, на підставі акту виконаних робіт;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ, виписана ПН і зареєстрована в ЄРПН;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість виконаних робіт;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість реалізації віднесена на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата від клієнта.

За умовами даної ситуації, за кожен квартал сплачується фіксований платіж (тариф), незалежно від кількості фактично виконаної роботи. Тому в окремих кварталах витрат може або не бути взагалі, або вони будуть в невеликому розмірі, чи будуть перевищувати дохід відповідного кварталу.

 

ПДВ

При виконанні робіт ПДВ нараховується компанією, яка є платником ПДВ, у загальному порядку.

Причому оскільки компанія виконує для клієнта роботи з власного матеріалу, в акті виконаних робіт, в ПН наводиться назва виконаних робіт. Окремо зазначати в акті і в ПН використані матеріали не потрібно.

 

Податок на прибуток

Доходи (Дт 703 Кт 791) і витрати (Дт 791 Кт 903) від виконаних робіт збільшують і зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Разом з тим, податкових різниць тут немає.

 

Безоплатне отримання компанією від клієнта непридатних до використання запчастин

У такому разі право власності на непридатні запчастини переходить від клієнта до компанії. І компанія може розпоряджатися отриманими запчастинами на власний розсуд – утилізувати, продати тощо.

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Тобто, з точки зору ПКУ, безоплатна передача товару є його постачанням. Це означає, що клієнт, якщо він є платником ПДВ, має при передачі запчастин нарахувати ПЗ з ПДВ.

Щоправда, оскільки при безоплатному постачанні компенсація від покупця не надходить, договірна вартість складає 0 грн. Тобто, ПН виписується клієнтом - платником ПДВ на компанію на 0 грн.

Поряд з цим, згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ:

  • база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг,
  • база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а
  • база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Тобто, клієнту - платнику ПДВ доведеться виписати ще одну ПН, на різницю між договірною ціною (0 грн) і ціною, наведеною в абз. 2 пп. 188.1 ПКУ. Це внутрішня ПН, яка покупцю (компанії) не видається.

Отримані запчастини компанія відображає на своєму балансі тільки за умови, що від використання цих запчастин планується отримувати якісь економічні вигоди. У такому разі запчастини відображаються на балансі за справедливою вартістю (п. 12 НП(С)БО 9): Дт 209 Кт 718.

Подальший їх продаж відображається – дохід за субрахунком 712, собівартість за субрахунком 943.

 ***

Також читайте:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Облік самостійно виготовленого вібросита як ОЗ
    Підприємство самостійно виготовило вібросито для власних потреб, яке відповідає критеріям основних засобів. Які бухгалтерські проведення необхідно виконати для відображення створення та введення в експлуатацію цього об'єкта ОЗ?
    19.12.202520
  • Адміністративні витрати благодійного фонду: відображення в бухобліку
    Які бухгалтерські проведення застосовує благодійний фонд для обліку отримання коштів на статутну діяльність та їх витрачання на адміністративні витрати? Надайте типові кореспонденції рахунків від моменту надходження цільового фінансування до відображення адміністративних витрат
    19.12.202520
  • Оприбуткування товару за умовами EXW з доставкою "Новою Поштою": період та обґрунтування
    Постачальник передає товар на умовах EXW Incoterms 2020 через Нову Пошту. Право власності переходить при отриманні від НП. Видаткова та податкова накладні датовані 27.10.25, товар отримано 05.11.25. В якому періоді оприбуткувати товар та врахувати ПДВ?
    19.12.202520
  • Придбання обладнання частково фінансує ЮНІСЕФ: облік та ПДВ-наслідки
    Підприємство «А» (платник ПДВ) уклало договір на придбання у підприємства «Б» (платника ПДВ) обладнання на суму 1 200 000 грн (у т.ч. 200 000 грн). За умовами договору оплату за обладнання без ПДВ (1 000 000 грн) здійснює Дитячий фонд ООН. Решту суми (200 000 грн) оплачує підприємство «А». ПН зареєстрована на підприємство «А». Як оприбуткувати обладнання в бухобліку? Чи має право підприємство «А» на податковий кредит з ПДВ? Чи потрібно реєструвати ПН на компенсуючі податкові зобов'язання?
    19.12.202524
  • Оренда за неповний місяць: як відобразити в обліку?
    ТОВ (ТРЦ) здає в оренду приміщення. У договорі вказано орендну ставку за м² за повний місяць. Якщо орендар починає користуватися приміщенням з 16 числа місяця, то як коректно відобразити послугу в акті: змінювати ціну за м², площу чи застосовувати інший підхід для розрахунку вартості оренди пропорційно фактичній кількості днів користування?
    18.12.2025315