• Посилання скопійовано

Робота з ремонту обладнання: облік та оподаткування

Компанія уклала договір з клієнтом щодо виконання робіт з обслуговування, ремонту обладнання, включаючи заміну окремих частин, придбаних коштом компанії. Оплата відбувається за наслідками місяця фіксованим платежем, незалежно від обсягу робіт. Зняті з обладнання несправні частини передаються клієнтом компанії. Який облік та оподаткування?

Виконання робіт з ремонту

Договір підряду

За договором підряду одна сторона (підрядник) зобов'язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов'язується прийняти та оплатити виконану роботу (ч. 1 ст. 837 ЦКУ).

Договір підряду може укладатися на ремонт речі (ч. 2 ст. 837 ЦКУ). Підрядник зобов'язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором (ч. 1 ст. 839 ЦКУ).

Таким чином, в розглядуваній ситуації, між компанією і клієнтом укладено договір підряду, за яким компанія виконує роботи з ремонту обладнання клієнта, використовуючи власні матеріали.

 

Бухоблік

Компанія виконує роботи для клієнта, тому доходи від таких робіт відображають на субрахунку 703.

Якщо договором передбачено складання акту виконаних робіт на кінець кожного місяця, то дохід від наданих послуг відображають в кінці кожного місяця. Собівартість робіт обліковується на рахунку 23, а після передачі робіт замовнику списується на собівартість реалізації (субрахунок 903).

Вартість замінених деталей включається до собівартості виконаних робіт, тому в даній ситуації компанія не продає клієнту деталі, а виконує роботи, до складу яких включаються і використані деталі.

Таким чином, бухгалтерські проведення в бухобліку компанії будуть такими:

  • Дт 23 Кт 209, 131, 651, 661, 91 тощо – понесені витрати на виконання робіт, включаючи вартість використаних матеріалів, запчастин;
  • Дт 361 Кт 703 – визнано дохід від наданих послуг, в тому числі ПДВ, на підставі акту виконаних робіт;
  • Дт 703 Кт 641 – нараховано ПЗ з ПДВ, виписана ПН і зареєстрована в ЄРПН;
  • Дт 703 Кт 791 – дохід від продажу віднесено на фінрезультати;
  • Дт 903 Кт 23 – списана собівартість виконаних робіт;
  • Дт 791 Кт 903 – собівартість реалізації віднесена на фінрезультати;
  • Дт 311 Кт 361 – отримана оплата від клієнта.

За умовами даної ситуації, за кожен квартал сплачується фіксований платіж (тариф), незалежно від кількості фактично виконаної роботи. Тому в окремих кварталах витрат може або не бути взагалі, або вони будуть в невеликому розмірі, чи будуть перевищувати дохід відповідного кварталу.

 

ПДВ

При виконанні робіт ПДВ нараховується компанією, яка є платником ПДВ, у загальному порядку.

Причому оскільки компанія виконує для клієнта роботи з власного матеріалу, в акті виконаних робіт, в ПН наводиться назва виконаних робіт. Окремо зазначати в акті і в ПН використані матеріали не потрібно.

 

Податок на прибуток

Доходи (Дт 703 Кт 791) і витрати (Дт 791 Кт 903) від виконаних робіт збільшують і зменшують фінрезультат до оподаткування, який є основою для визначення об’єкта оподаткування податком на прибуток (див. пп. 134.1.1 ПКУ). Разом з тим, податкових різниць тут немає.

 

Безоплатне отримання компанією від клієнта непридатних до використання запчастин

У такому разі право власності на непридатні запчастини переходить від клієнта до компанії. І компанія може розпоряджатися отриманими запчастинами на власний розсуд – утилізувати, продати тощо.

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду.

Тобто, з точки зору ПКУ, безоплатна передача товару є його постачанням. Це означає, що клієнт, якщо він є платником ПДВ, має при передачі запчастин нарахувати ПЗ з ПДВ.

Щоправда, оскільки при безоплатному постачанні компенсація від покупця не надходить, договірна вартість складає 0 грн. Тобто, ПН виписується клієнтом - платником ПДВ на компанію на 0 грн.

Поряд з цим, згідно з абз. 2 пп. 188.1 ПКУ:

  • база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг,
  • база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а
  • база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни).

Тобто, клієнту - платнику ПДВ доведеться виписати ще одну ПН, на різницю між договірною ціною (0 грн) і ціною, наведеною в абз. 2 пп. 188.1 ПКУ. Це внутрішня ПН, яка покупцю (компанії) не видається.

Отримані запчастини компанія відображає на своєму балансі тільки за умови, що від використання цих запчастин планується отримувати якісь економічні вигоди. У такому разі запчастини відображаються на балансі за справедливою вартістю (п. 12 НП(С)БО 9): Дт 209 Кт 718.

Подальший їх продаж відображається – дохід за субрахунком 712, собівартість за субрахунком 943.

 ***

Також читайте:

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Формулювання в Акті на списання та безоплатну передачу комп’ютерної техніки
    Комунальне підприємство має на балансі повністю замортизовану та морально застарілу комп’ютерну техніку. За рішенням засновника (місцевої ради) ця техніка буде або списана з балансу, або безоплатно передана іншому підприємству. Яке обґрунтування писати в актах на списання, на передачу?
    21.11.202412
  • Як привести у відповідність показники рівнемірів-лічильників з даними бухобліку пального?
    Підприємство є платником акцизного податку, має ліцензію на зберігання пального (дизпаливо) виключно для власного споживання у своїй виробничій діяльності. В результаті інвентаризації виявлені розбіжності між даними бухобліку та даними рівнемірів – лічильників на акцизних складах підприємства. Як привести у відповідність дані бухобліку з показниками витратомірів-лічильників? Якими документами оформити?
    20.11.202421
  • Виготовлення та безоплатна передача продукції ЗСУ за благодійні кошти
    Підприємство на загальній системі оподаткування отримало кошти благодійної допомоги, за які виготовило запчастини для БПЛА (що є видом діяльності підприємства), і передало безоплатно військовій частині за актом приймання-передачі. Як обліковувати благодійну допомогу та безоплатну передачу запчастин?
    19.11.202426
  • Бухоблік «держдивідендів» у комунальному підприємстві
    Комунальне підприємство виплачує частину чистого прибутку засновнику – міськраді. Який порядок відображення в бухобліку комунального підприємства?
    15.11.202413
  • Що робити з активом утримуваним для продажу, коли минув рік?
    На балансі компанії на рахунку 286 обліковується об'єкт нерухомості, який було придбано шляхом реалізації права заставоутримувача. Підприємство здійснило оцінку майна. Результат - необхідність дооцінки. В найближчий рік об'єкт реалізовувати не планується. Як відобразити дооцінку об'єкта? Які податкові наслідки?
    14.11.202442