• Посилання скопійовано

Замовник достроково припиняє договір, а завдаток залишається як дохід: що в обліку?

За умовами договору оренди, орендар сплачує аванс за поточний місяць та завдаток за останній місяць оренди. Як орендодавцю відобразити в обліку та оподаткуванні (прибуток та ПДВ) завдаток, якщо орендар достроково припиняє договір, а за умовами договору завдаток залишається як дохід?

Запитання:

Компанія на загальній системі оподаткування та платник ПДВ надає послуги з оренди приміщень. За умовами договору оренди, замовник сплачує аванс за поточний місяць та завдаток за останній місяць оренди. Як відобразити в обліку та оподаткуванні (прибуток, ПДВ), якщо замовник достроково припиняє договір, а за умовами договору завдаток залишається як дохід компанії? За першою подією на завдаток було складено податкову накладну, а в обліку відображений аванс за Кт 361.

 

Відповідь:

Згідно зі ст. 546 ЦКУ виконання зобов'язання може забезпечуватися неустойкою, порукою, гарантією, заставою, притриманням, завдатком.

Грошова сума, яка видається кредитору боржником у рахунок належних з нього за договором платежів, на підтвердження зобов'язання та на забезпечення його виконання є завдатком.

Якщо не буде встановлено, що сума, сплачена в рахунок належних з боржника платежів, є завдатком, вона вважається авансом (ст. 570 ЦКУ).

При цьому ст. 571 ЦКУ передбачені правові наслідки порушення або припинення зобов'язання, забезпеченого завдатком.

ДПС в ІПК від 09.07.2019 р. №3175/6/99-99-15-03-02-15/ІПК та від 10.07.2018 р. №3046/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляє, що договором або законом можуть бути встановлені інші види забезпечення виконання зобов'язання.

Щодо оподаткування ПДВ, то відповідно до пп. «а» і «б» пп. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до ст. 186 ПКУ розташоване на митній території України.

Якщо умовами договору передбачено, що кошти у вигляді гарантійних платежів, завдатку тощо зараховуються в оплату майна чи послуг, то сума таких платежів збільшує базу оподаткування ПДВ. 

Так, у разі зміни напряму використання отриманого раніше гарантійного платежу, який спочатку виконував функцію засобу забезпечення, та в подальшому спрямовується в рахунок оплати за майно чи послуги, на дату зміни напряму використання гарантійного платежу, платник повинен нарахувати податкові зобов'язання з ПДВ на суму отриманих гарантійних платежів.

Якщо умовами договору передбачено, що гарантійні платежі (завдаток) виконують виключно функцію засобу забезпечення виконання зобов'язань та підлягають поверненню, то ця сума гарантійних платежів (завдатку) не збільшує базу оподаткування ПДВ.

Для узагальнення інформації щодо одержаних доходів у звітному періоді, які підлягають включенню до доходів у майбутніх звітних періодах, призначено рахунок 69 «Доходи майбутніх періодів». 

На цьому рахунку обліковуються також доходи у вигляді одержаних авансових платежів за здані в оренду основні засоби та інші необоротні активи (авансові орендні платежі).

За кредитом рахунку 69 «Доходи майбутніх періодів» відображається сума одержаних доходів майбутніх періодів, за дебетом - їх списання на відповідні рахунки обліку доходів та включення до складу доходів звітного періоду.

Виходячи з того, що орендодавець за «першою подією» на суму завдатку склав податкову накладну та відобразив його в складі авансу, то коригувати податкові зобов’язання з ПДВ та вдруге складати податкову накладну не потрібно. 

При цьому на дату розірвання договору орендодавець має визнати дохід в сумі завдатку. Оскільки відповідно до пп. 44.2 ПКУ для обрахунку об'єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    Сьогодні 12:0820
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    Сьогодні 10:1217
  • Будівельний вагончик і посуд - це не благо, а витрати: особливості обліку та оподаткування
    Працівники підприємства у відрядженні працюють на віддаленому майданчику. Вони живуть у будівельному вагончику і підприємство забезпечує їх всім необхідним: постільною білизною, плитками, ковдрами, посудом тощо. Як обліковуються ці предмети? Що з ПДВ?
    17.09.202531
  • Використання форм списання ОЗ у 2025 році
    Яку форму акта списання основних засобів, затверджену наказом Мінфіну №818, чи форму №ОЗ-3 наказу Мінстату №352, слід використовувати при списанні ОЗ? Чи можна застосовувати форму №ОЗ-3, враховуючи, що наказ №352 втратив чинність?
    17.09.2025755
  • Оформлення основного засобу та амортизації для ФОП на загальній системі оподаткування
    Який порядок документального оформлення придбання основного засобу ФОПом на загальній системі оподаткування? Які документи необхідні для введення в експлуатацію та як розраховується амортизація для включення її у витрати?
    16.09.202537