• Посилання скопійовано

Як діяти, якщо квитки на відрядження та проживання відсутні, але наказ на відрядження є?

Керівник виїжджав у відрядження з Києва до Мукачева (наказ на відрядження видано). Квитки керівник надав лише на потяг із Рівного до Мукачева (до Рівного працівник доїхав на приватному транспорті) й у зворотньому напрямку. Чи є доцільним виплата добових? Як діяти, якщо квитки на відрядження та проживання відсутні, але наказ на відрядження є?

В економічній енциклопедії зазначається, що добові  - грошові суми, що виплачуються понад заробітну плату працівникам, які відбувають у службове відрядження, для покриття особливих витрат під час перебування у відрядженні, а також особам, яких переводять в іншу місцевість, — на час перебування в дорозі до нового місця роботи. 

Основним документом, який регулює відрядження працівників органів державної влади, підприємств, установ та організацій, що повністю або частково фінансуються за бюджетні кошти, є Інструкція про службові відрядження в межах України та за кордон, затверджена наказом Мінфіну від 13.03.1998 р. №59. Для небюджетних роботодавців вона не є обов’язковою, тому таким підприємствам слід розробити власний регламентуючий документ про службові відрядження, за основу якого можна взяти норми Інструкції №59.

Розглянемо поняття добових, відповідно до Інструкції №59.

Добові – це окремий  вид витрат, що не потребують спеціального документального підтвердження (витрати на харчування та фінансування інших власних потреб фізособи, понесені у зв'язку з таким відрядженням) (п. 15  розділу І Інструкції №59).

Також, у п.  12 розділу ІІ Інструкції №59 йдеться про таке: витрати, понесені у зв'язку з відрядженням, що не підтверджені відповідними документами (крім добових витрат), працівникові не відшкодовуються.

За кожний день (включно з днем вибуття та днем прибуття) перебування працівника у відрядженні в межах України, враховуючи вихідні, святкові й неробочі дні та час перебування в дорозі (разом із вимушеними зупинками), йому виплачуються добові (п.4 розділу ІІ Інструкції №59).

Якщо організація не фінансується з бюджету, направляючи працівників у відрядження, необхідно керуватися такими нормативно-правовими актами:

  • КЗпП (ст.121, 127, 176, 177) – у частині регулювання трудових відносин із працівником, який відряджається;
  • ПКУ (пп. 140.1.7, п. 170.9) – у частині відображення витрат на відрядження в податковому обліку.

Відповідно до ст. 121 КЗпП,   працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються: добові за час перебування у відрядженні, вартість проїзду до місця призначення й назад та витрати щодо найму житлового приміщення в порядку й розмірах, встановлюваних законодавством.

Сума добових визначається згідно з наказом про відрядження та відповідними первинними документами. 

За відсутності наказу добові витрати не виплачуються.

Саме наказ про відрядження працівника є підставою для відшкодування йому витрат на відрядження, про це  зазначається в листі Мінфіну від 14.05.2015 р. №31-08030-16-10/15972.

Отже, стає зрозуміло, що є добові за відрядження, а також можуть бути витрати на відрядження, як оплата за транспортні квитки або транспортні рахунки (багажні квитанції), у тому числі електронні квитки та розрахункові документів про їхнє придбання за всіма видами транспорту, у тому числі на чартерні рейси; рахунки, отриманих із готелів (мотелів) або від інших осіб, що надають послуги з розміщення та проживання відрядженого працівника, у тому числі бронювання місць у місцях проживання; страхових полісів тощо. Такі витрати на відрядження відшкодовуються лише за наявності документів в оригіналі, що засвідчують вартість цих витрат (п.12 Розділ ІІ Інструкція №59).

Перейдемо до ПКУ. Згідно з пп. 170.9.1 ПКУ неоподатковувана сума добових витрат визначається в разі відрядження:

  • у межах України та країн, в’їзд громадян України на територію яких не потребує наявності візи (дозволу на в’їзд), — згідно з наказом про відрядження та відповідними первинними документами;
  • до країн, в’їзд громадян України на територію яких здійснюється за наявності візи (дозволу на в’їзд), — згідно з наказом про відрядження за наявності документальних доказів перебування особи у відрядженні (відміток прикордонних служб про перетин кордону, проїзних документів, рахунків на проживання та/або будь-яких інших документів, що підтверджують фактичне перебування особи у відрядженні).

Якщо такі підтвердні документи відсутні, то сума добових включається до оподатковуваного доходу платника податку.

Також слід зазначити, що будь-які витрати на відрядження не включаються до оподатковуваного доходу платника податку за наявності документів, що підтверджують зв’язок такого відрядження з господарською діяльністю роботодавця, зокрема:

  • запрошень сторони, що приймає, діяльність якої збігається з діяльністю підприємства, що відряджає;
  • укладеного договору чи контракту;
  • інших документів, які встановлюють або засвідчують бажання встановити цивільно-правові відносини;
  • документів, що засвідчують участь відрядженої особи в переговорах, конференціях або симпозіумах, інших заходах, які проводяться за тематикою, що збігається з господарською діяльністю підприємства, що відряджає.

Такий перелік не є вичерпним, отже, може бути доповнено й іншими підтвердними документами.

Отже, немає підстав для невиплати добових працівнику, оскільки є наказ про відрядження.

Щодо компенсації інших витрат, то їх можна здійснити за наявності оригіналів підтвердних документів.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202496
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202451
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202436
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024400
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202426