• Посилання скопійовано

Чи може підприємство бути без бухгалтера та кого і як слід повідомляти про зміну бухгалтера?

Чи може ТОВ працювати без бухгалтера взагалі, якщо директор може сам здавати звіти? Які документи потрібно подати у державні органи при звільненні головного бухгалтера?

Чи може підприємство працювати без бухгалтера взагалі, якщо директор може сам здавати звіти?

Південно-Східне міжрегіональне управління Державної служби з питань праці надало такі роз'яснення:

Якщо головний бухгалтер звільнився, а нового не призначили або його посаду скоротили, на період відсутності головного бухгалтера призначається особа, яка виконуватиме його обов'язки за сумісництвом, з відповідною доплатою. Це може бути директор.

Якщо посада головного бухгалтера залишається в штаті, але обов'язки ведення обліку планується покласти на директора, слід звернути увагу на те, що директор може тимчасово замінювати головного бухгалтера в порядку суміщення посад з відповідною доплатою згідно із законодавством, як це визначено у ст. 105 КЗпП та колективним договором.

Водночас, у ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік зазначається, що для забезпечення ведення бухгалтерського обліку підприємство самостійно, з дотриманням вимог цього Закону, обирає форми його організації:

  • введення до штату підприємства посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером;
  • користування послугами спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як підприємець, який здійснює підприємницьку діяльність без створення юридичної особи;
  • ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку централізованою бухгалтерією або підприємством, суб'єктом підприємницької діяльності, самозайнятою особою, що провадять діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності;
  • самостійне ведення бухгалтерського обліку та складання звітності безпосередньо власником або керівником підприємства.

Отже, директор може самостійно вести бухгалтерський облік на підприємстві.

 

Які документи потрібно подати до державних органів при звільненні головного бухгалтера?

Необхідно подати до податкової форму №1-ОПП.

Відповідно до пп. 66.4 ПКУ та абз. 1 пп. 9.3 розділу IX Порядку №1588, платники податків – юридичні особи зобов'язані подати контролюючому органу відомості про осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку, у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін в облікових даних платників податків, шляхом подання заяви за формою №1-ОПП з позначкою «Зміна відповідальних осіб: особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку».

При цьому заповнюються розділи 1, 2, 4 та 10 заяви за формою №1-ОПП, а інформація про засновників не подається.

У шапці форми зазначається позначка в графі «Відомості про особу, відповідальну за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку». При цьому заповнюються лише графи:

  • 1 – «Податковий номер»;
  • 2 – «Повне найменування українською мовою»;
  • 4 – «Найменування контролюючого органу, до якого подається заява»;
  • 10 – «Головний бухгалтер (бухгалтер чи інша особа, на яку покладено обов'язки з ведення бухгалтерського обліку платника податків)».

Ця форма підписується або директором, або уповноваженою особою. (див. роз'яснення у категорії 116.01 БЗ).

У разі відсутності на підприємстві посади головного бухгалтера до контролюючого органу подається заява за формою №1-ОПП з позначкою «Зміна відповідальних осіб: особи, відповідальної за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку» з відомостями про керівника підприємства.

Тобто, якщо відповідальним за ведення бухгалтерського обліку стає директор, то в графі 10 вказуємо його дані. (див. роз'яснення у категорії 116.01 БЗ)

Заяву за формою №1-ОПП можна подати кількома способами:

  • в електронному вигляді через Електронний кабінет;
  • в паперовому вигляді. 

Висновки:

  • Нна підприємстві може не бути посади головного бухгалтера чи бухгалтера, і в такому випадку директор може самостійно вести бухгалтерський облік та складати звітність;
  • Якщо змінюється головний бухгалтер (чи єдиний бухгалтер), для цього потрібно подати заяву за формою №1-ОПП.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Компенсація відпустки за поданою із запізненням заявою увільненим працівником у зв'язку з мобілізацією
    Працівника було увільнено від роботи у зв'язку з призовом на військову службу 19.08.2025. Заяву на виплату компенсації за невикористану відпустку він подав 03.09.2025, тобто після закінчення місяця увільнення. Чи має підприємство виплачувати таку компенсацію і який період брати для розрахунку середньої заробітної плати?
    05.09.202512
  • Компенсація за авто у відрядженні: авансовий звіт та облік
    Як правильно оформити авансовий звіт та відобразити в обліку компенсацію директору за використання власного автомобіля у відрядженні? Компенсація виплачується за домовленістю фіксованою сумою на підставі кошторису, з неї утримуються ПДФО та ВЗ. Підтверджувальні документи на пальне відсутні. Чи потрібно в авансовому звіті відображати утримані податки та як саме його заповнювати?
    05.09.202539
  • Підтвердження витрат на закордонні відрядження
    Які документи необхідні для підтвердження витрат під час закордонних відряджень згідно з податковим та бухгалтерським законодавством України?
    04.09.202542
  • Ризики щомісячних договорів ЦПХ з водієм: які наслідки для сторін?
    Підприємство щомісяця протягом року укладає договори ЦПХ з водієм для перевезень. Оплата здійснюється за актами виконаних робіт (за тонно-кілометри) і зазвичай перевищує мінімальну зарплату. Водій не бажає бути штатним працівником. Які юридичні та фінансові наслідки такої співпраці для підприємства та для водія?
    04.09.2025329
  • Витрати на річну «Зелену Картку» для короткого відрядження
    При відрядженні керівника за кордон на тиждень службовим автомобілем, підприємство придбало поліс «Зелена Картка» терміном на рік. Чи можна всю вартість цього полісу віднести до витрат? Чи частина вартості, що перевищує термін відрядження, є додатковим благом працівника?
    03.09.202536