• Посилання скопійовано

Положення про архів на підприємстві

Як скласти Наказ чи розпорядження по підприємству з питань організації архіву первинних бухгалтерських та кадрових документів?

Порядок організації архівного зберігання документів установлено Правилами №1000/5. Тут містяться єдині вимоги щодо створення управлінських документів і роботи зі службовими документами, а також порядок їх архівного зберігання в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, у підприємствах й організаціях незалежно від форм власності. Причому ці Правила є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма юрособами (пп. 1 р. 1 Правил №1000/5).

Якщо кількість документів нечисельна, то зберігання документів можна доручити відповідному працівникові (наприклад, секретарю) у порядку суміщення посад.

Архів є самостійним структурним підрозділом або входить до складу служби діловодства підприємства. У малочисельних підприємствах призначають особу, відповідальну за ведення архіву підприємства (пп. 8 розд. І Правил №1000/5).

На середніх та малих підприємствах, у структурі яких не передбачено архівного підрозділу як окремої структурної одиниці, організацію роботи архіву можна покласти на одного з працівників цього підприємства, передусім на завідувача канцелярії або на секретаря.

Відповідно до пп. 9 розд. І Правил №1000/5, у випадку покладення функцій організації діловодства або ведення архіву  на відповідальну особу, в посадовій інструкції посадової особи треба зазначити ці обов'язки, її права та відповідальність.

Найкраще за все слід розробити Положення про архів.

До положення про архів організації включайте такі розділи:

1. Загальні положення;

2. Завдання та функції архіву;

3. Права архіву;

4. Склад документів архіву;

5. Граничні строки тимчасового зберігання документів НАФ в архіві організації (для організації, у діяльності якої створюються документи НАФ).

Положення про архів розробляє та підписує:

1. керівник архіву;

2. Або  керівник структурного підрозділу, до складу якого входить архів,

3. або особа, відповідальна за архів.

Положення про архів вводять в дію розпорядчим документом, наприклад, наказом директора організації.

 

Завдання і права архівного підрозділу 

Основні завдання архівного підрозділу, що здійснює тимчасове зберігання документів, з наступним їх передаванням до державної архівної установи або архівного відділу міської ради:

  • приймати від структурних підрозділів підприємств та зберігати архівні документи з різними видами матеріальних носіїв інформації протягом строків, визначених Укрдержархівом;
  • контролювати разом зі службою діловодства стан зберігання та правильність оформлення документів у структурних підрозділах підприємства; 
  • брати участь у складанні та погодженні зведеної номенклатури справ підприємства, перевіряти відповідність формування документів у справи затвердженій номенклатурі;
  • вести державний облік документів НАФ та щорічно подавати відомості про їхню кількість за формою, встановленою Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затвердженими наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року №1000/5, відповідній державній архівній установі, архівному відділу міської ради;
  • проводити попередню експертизу цінності документів, що зберігаються, складати і подавати на розгляд експертної комісії (далі — ЕК) підприємства проекти описів справ НАФ, описів справ тривалого (понад 10 років) зберігання, описів справ з особового складу та актів про вилучення для знищення документів, не внесених до НАФ;
  • створювати і вдосконалювати довідковий апарат до архівних доку ментів; 
  • організовувати користування архівними документами, надавати архівні довідки, копії, витяги з документів юридичним і фізичним особам відповідно до Правил №1000/5; 
  • готувати, передавати і транспортувати (за рахунок підприємства) документи НАФ до відповідної державної архівної установи або архівного відділу міської ради;
  • брати участь у заходах з підвищення фахової кваліфікації працівників підприємства, які відповідають за роботу з документами. 

Для виконання покладених на архівний підрозділ завдань йому надається право: 

  • вимагати від структурних підрозділів підприємства передавання на зберігання документів, оформлених згідно із законодавством; 
  • повертати структурним підрозділам на доопрацювання документи, оформлені з порушенням установлених вимог; 
  • надавати структурним підрозділам підприємства рекомендації з питань, що входять до компетенції архіву; 
  • запитувати від структурних підрозділів підприємств відомості, потрібні для роботи; 
  • інформувати керівництво підприємства про стан роботи з документами і вносити пропозиції щодо її поліпшення;
  • брати участь у засіданнях дорадчих органів, нарадах, що проводяться на підприємстві, в разі розгляду на них питань роботи з документами.

Крім того, архівному підрозділу згідно з Правилами №1000/5 надано право спільно зі службою діловодства здійснювати контроль:

  • за станом архівів і організацією документів у діловодстві у підвідомчих установах, організаціях та підприємствах (далі — підприємство);
  • за станом формування, оформлення справ у структурних підрозділах підприємства, підготовки документів та справ до передавання на архівне зберігання.

Оформлений  план роботи архівного підрозділу (архіву) підписує і датує керівник цього підрозділу або особа, відповідальна за архів підприємства. Остаточним етапом є затвердження плану керівником під приємства.

Під час опрацювання питання архіву на підприємстві, рекомендуємо звернути особливу увагу на Правила 1000/5. А особливо опрацюйте Додатки до Правил, адже за допомогою додатків зможете розробити своє Положення.

Рекомендуємо також ознайомитися з цими документами - див. тут та тут

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Засновник ТОВ бухгалтер по сумісництву: чи є законодавчі обмеження?
    Чи є на даний момент законодавчі обмеження, якщо засновник ТОВ буде на підприємстві бухгалтером по сумісництву? У засновника ще є основне місце роботи
    12.12.2024251
  • Розрахунок лікарняних по вагітності та пологам, якщо стаж менше шести місяців
    Працівниця влаштувалася на роботу 01.08.2024 р., до цього 12 місяців не працювала (був непрацюючий ФОП), йде на лікарняний у зв'язку з вагітністю і пологами 20.01.2025 р. Як в такому випадку рахувати допомогу – за фактично нарахованою зарплатою за період 01.08.2024-31.12.2024 р.?
    12.12.202416
  • Коли виплачувати відпускні працівнику?
    Чи можливо виплатити відпускні працівникові в останній робочий день перед відпусткою, тобто за день до початку відпустки? Працівник йде у відпустку 11.12.2024 р., а виплатили відпускні 10.12.2024 р. Чи діє зараз правило щодо виплати відпустки за три дні до її настання? Чи воно скасовано, якщо так, то коли, яким нормативним документом та який період часу є актуальним?
    12.12.202440
  • Відшкодування витрат за авансовим звітом щодо закордонного відрядження
    ТОВ виплатило аванс на закордонне відрядження працівнику на поточний валютний рахунок працівника, який перебуває за кордоном і працює віддалено. Відрядження закінчилось 09.11.2024 р. Працівник надав звіт про відрядження, повернення немає, є перевитрати. Всі витрати списувалися з валютного рахунку, виписки надані. У які терміни затверджувати звіт та відшкодовувати витрати працівнику? За яким курсом проводити виплати?
    11.12.2024310
  • Оформлення документів на продовження відпустки на час лікарняного
    З 05.11 по 28.11 працівник перебуває в основній щорічній відпустці. Відпускні нараховані та виплачені 01.11. З 18.11 відкрито е-лікарняний, з датою закриття 27.11. Працівник виявив бажання продовжити відпустку після лікарняного на 10 к.д. Як правильно та якими датами оформляти документи: відображення в табелі (зміна відпустки на лікарняний та продовження відпустки), написання заяви та наказу на продовження відпустки?
    11.12.2024561