• Посилання скопійовано

Мобілізований директор – єдиний працівник: чотири варіанти розвитку ситуації

На підприємстві працевлаштований один директор. З 16.02.23 р. він на навчанні, з 08.03.23 р. - мобілізований. Як нарахувати зарплату у березні (лютий оплачений)? Що подавати до ДПС для зупинення діяльності? Як бути зі звітами щодо зарплати за І квартал та з ПДВ (є від’ємне значення)?

Директор – найманий працівник

Якщо мобілізований директор є найманим працівником, ще й до того єдиним працівником підприємства, то передати свої повноваження іншій особі, яка б працювала на даному підприємстві, він не може.

Що ж робити?

Маємо чотири варіанти:

Варіант І

На час своєї відсутності, але тільки якщо директору надано таке право установчими документами підприємства, директор може передати свої повноваження третій особі на підставі довіреності

Якщо статут не надає директору такої можливості передати свої повноваження іншій особі, то питання щодо заміни мають вирішувати загальні збори учасників. Щоб цій іншій особі можна було передати повноваження, також потрібно оформити довіреність.

Відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 207 ЦКУ, правочин, який вчиняє юрособа, підписується особами, уповноваженими на це її установчими документами, довіреністю, законом або іншими актами цивільного законодавства.

Тобто, щоб особа, яка заміщатиме директора, могла представляти інтереси підприємства у правовідносинах із третіми особами, потрібно видати їй довіреність.

Також, обов'язково потрібно оформити наказ про увільнення директора від роботи, оскільки директор є найманим працівником у звязку із призовом на військову службу та зазначити те, що він відбуває для проходження військової служби.

 

Варіант ІІ

На час увільнення директора – найманого працівника на час мобілізації можна прийняти засновника чи іншу особу за строковим трудовим договором: на повний чи неповний робочий день, приміром, на дві години на місяць для підписання та подачі звітності, та замовити для неї КЕП.

Повідомляти держреєстратора про те, що функції директора на час його військової служби виконуватиме інша особа (на підставі наказу, довіреності), ні в першому ні в другому варіанті не потрібно, бо до ЄДР вносять відомості про зміну керівника, а в цьому разі директор не змінюється і його повноваження не припиняються, він лише увільняється.

 

Варіант ІІІ

Директор – найманий працівник, якого мобілізували, може звільнитися за власним бажанням і отримати остаточний розрахунок. А засновник, керуючись ч. 2 ст. 65 та ч. 4 ст. 128 ГКУ, може покласти на себе управлінські функції підприємством без отримання заробітної плати.

Таке рішення оформлюється протоколом або рішенням засновника.

Окрім того, такий засновник може вести бухоблік, а отже, підписувати фінансову, податкову та іншу звітність (ч. 3 та ч. 4 ст. 8 Закону про бухоблік) та  підписувати податкову декларацію (п. 48.5.1 ПКУ).

 

Варіант ІV

Цей варіант для сміливих. Він полягає в тому, що засновники/засновник оформлюють/є протокол/рішення, де в одному пункті зазначає, що директора увільнено від виконання службових обов’язків на час мобілізації, а в другому – що він (засновник) керуючись ч. 2 ст. 65 та ч. 4 ст. 128 ГКУ тимчасово на час відсутності директора покладає на себе управлінські функції підприємством.

Чому сміливий? Тому що є ризик визнання контролюючими органами (якщо виявлять) неоформлених трудових відносин, а це за абз. 1 ч. 2 ст. 265 КЗпП фінансовий штраф на юрособу у розмірі 10 МЗП на момент виявлення порушення. Хоча, а ні ч. 2 ст. 65, а ні ч. 4 ст. 128 ГКУ не передбачено обмеження, що саме управляти підприємством засновник може у випадку, якщо посада директора вакантна.

Тому, у разі чого, доведеться запастися терпінням і відстоювати свою позицію у суді.

 

Як нарахувати зарплату за березень?

В Додатку 1 об’єднаної звітності за березень І кварталу потрібно поставити в графу 14 кількість календарних днів перебування у трудових відносинах – 31, в графах 16 та 17 – нараховану суму зарплати за 7 днів березня – за робочі дні з 1 по 7 березня, а у графу 20 – ЄСВ нарахований на зарплату.

Починаючи з квітня 2023 (якщо не буде проводитися добровільна виплата) мобілізований працівник відображатиметься тільки в додатку 1 об’єднаної звітності за КЗО «1» (або «2», якщо мобілізований є особою з інвалідністю ) у графі 8 та із зазначенням кількості календарних днів у трудових відносинах у графі 14.

 

Що подавати до ДПС для зупинення діяльності?

В даному випадку немає законних підстав для зупинення діяльності підприємства. Можна лише подавати необхідну звітність, якщо діяльність не ведеться. Зауважимо, що ПКУ вимагає подавати податкову звітність лише в тому разі, якщо є показники для декларування – див. п. 49.2 ПКУ. «Зупинити» діяльність підприємства можна шляхом його ліквідації.

 

Як бути зі звітами по зарплаті за І квартал та з ПДВ (додаток 2 до декларації з ПДВ)?

Звіти подаватиме особа, яка замінятиме директора на час його мобілізації, за власним КЕП.

Сума відємного значення ПДВ у додатку 2 до декларації з ПДВ може бути використана у наступних звітних періодах у загальному порядку.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.202498
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202451
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202436
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024410
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427