• Посилання скопійовано

Власник 50% ПП - громадянин РФ: звільнення працівників при заблокованих рахунках

Приватне підприємство, платник ПДВ, засноване в 2006 р. Є власник - 50% громадянин РФ. З 2020 р. діяльність майже не велася. Є директор та головбух за сумісництвом. З часу повномасштабного вторгнення рахунки заблоковані, працівники у відпустці без збереження зарплати. Чи можна звільнити працівників (нарахувати компенсацію без виплати і подавати звіт про заборгованість з зарплати)?

Після повномасштабного вторгнення РФ в Україну набув чинності Закон «Про основні засади примусового вилучення в Україні об'єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» від 03.03.2022 р. №2116-IX.

Крім того, 08.03.2022 р. НБУ прийняв Постанову №44 «Про внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 24.02.2022 року №18 «Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану»», нормами якої обмежують підприємства користуватися поточними рахунками в банку, що мають відношення до РФ, а також Республіки Білорусь.

Проте, є виняток. Банкам України дозволено здійснювати з заблокованих рахунків виплати на:

  • підтримку ЗСУ;
  • користь державних органів України;
  • виплат заробітної плати;
  • соціальних виплат;
  • оплати комунальних послуг;
  • сплати податків, зборів та інших обов'язкових платежів.

Враховуючи вищезазначене, розуміємо, що у разі звільнення працівників та проведення їм остаточного розрахунку, нарахування/утримання/сплату податків банк дозволить провести з рахунку, на який накладено обмеження. Головне – аби на рахунку були кошти.

Якщо коштів немає, то звільнити працівників можна за їхніми заявами в загальному порядку. Одразу відзначимо, що   непроведення остаточного розрахунку з працівником у день звільнення через фінансовий стан підприємства не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення ст. 116 КЗпП

Виплати можна буде провести, коли з'являться кошти (наприклад, при ліквідації підприємства через банкрутство відбудеться продаж майна, що піде на погашення боргів. Також можна внести фінансову допомогу тощо) разом з виплатою середньої зарплати за час затримки розрахунку по день фактичного розрахунку, але не більш як за шість місяців (ст. 117 КЗпП). Такий середній заробіток розраховується відповідно до Порядку №100 виходячи з виплат за 2 календарні місяці.

При виплаті остаточного розрахунку відшкодування за час затримки розрахунку під час звільнення не є базою нарахування ЄСВ, оскільки воно входить до переліку видів виплат, що здійснюються за рахунок коштів роботодавців, на які не нараховується єдиний внесок, затверджених Порядком №1170. 

Однак, ПДФО та ВЗ з таких виплат доведеться утримати та сплатити. 

Крім того, доведеться сплатити штрафи за несвоєчасний розрахунок зі звільненими працівниками, якщо вони будуть накладені на:

  • посадових осіб роботодавця – адміністративна відповідальність згідно зі ст. 41 КУпАП у вигляді штрафу в розмірі від 30 до 100 НМДГ (від 510 до 1 700 грн);
  • роботодавця – фінансова відповідальність у вигляді штрафу згідно з ст. 265 КЗпП. При затримці розрахунку не більше місяця штраф становитиме 1 МЗП згідно з абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП. При затримці виплати більш ніж на один місяць,- штраф 3 МЗП, установленої на момент виявлення порушення, згідно з абз. 3 ч. 2 ст. 265 КЗпП.

Звертаємо увагу: у разі, якщо роботодавець не виплатить належних працівникові коштів у день звільнення і середнього заробітку за час затримки розрахунку, то колишній працівник має право звернутися до суду, на підставі ст. 233 КЗпП.

Отже, в даному випадку потрібно буде подати звіт про заборгованість з  оплати праці за формою №3-борг. 

Ще як варіант: інший засновник, який є резидентом України, може надати поворотну фінансову допомогу підприємству у достатній  сумі для проведення остаточного розрахунку з працівниками при їх звільненні за договором про надання поворотної фінансової допомоги (ст. 1046 ЦКУ). В договорі варто передбачити строк повернення такої допомоги. Враховуючи положення ч. 2 ст. 1049 ЦКУ, можна передбачити можливість дострокового повернення поворотної фінансової допомоги. І так, як і в першому варіанті, кошти можна буде повернути, наприклад від продажу майна у разі ліквідації підприємства.

Цей варіант дасть можливість вчасно розрахуватись з працівником, а відтак, позбавить підприємство ризику вищезазначених штрафів.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024107
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024431
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427