• Посилання скопійовано

Переведення всіх працівників на неповний робочий час: чи потрібно змінювати штатний розпис?

Як правильно оформити штатний розпис підприємства при переведенні всіх працівників на умови неповного робочого часу на період воєнного стану (2/3 від звичайної тривалості 8-годинного робочого дня)? Який розмір посадових окладів вказати - 100% окладів, або 2/3 від повного окладу? Який вказати місячний фонд заробітної плати - із розрахунку 100% окладів або із розрахунку 2/3 окладів?

Як не змінювати штатний розпис

У випадку переведення працівників на умови неповного робочого часу на період воєнного стану, вносити зміни до штатного розпису не потрібно.

Відповідно до ст. 56 КЗпП за угодою між працівником і власником або уповноваженим ним органом може встановлюватись як при прийнятті на роботу, так і згодом неповний робочий день або неповний робочий тиждень.

Тож роботодавець згодом може встановити працівникам неповний робочий день. Це для працівників буде зміною істотних умов праці згідно зі ст. 32 КЗпП. Проте, звертаємо увагу, що відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону №2136 у період дії воєнного стану норми ст. 32 КЗпП  щодо повідомлення працівника про зміну істотних умов праці не застосовуються. 

Отже, в зазначеному випадку, буде достатньо наказу, виданого напередодні переведення працівників на неповний робочий день, з обґрунтуванням причини зміни умов праці та зазначивши період запровадження (на час воєнного стану до дня його припинення або скасування воєнного стану) з ознайомленням працівників під підпис.

А з наступного дня після скасування воєнного стану або у разі потреби підприємство зможе повернутися до звичайного режиму роботи без видання додаткового наказу.

При цьому зарплата працівників розраховуватиметься пропорційно відпрацьованому часу (тому, що відповідає табелю обліку робочого часу).

 

Зміна штатного розпису

Законодавством не передбачено єдиних стандартів штатного розпису, тому він може мати довільну форму (окрім бюджетних установ та організацій, які складають документ за формою відповідно до Наказу Мінфіну від 28.01.2002 р. №57).

Одним із законодавчих документів, в якому згадується штатний розпис, є Господарський кодекс України. Зокрема ч. 3 ст. 64 ГКУ передбачено, що підприємство самостійно визначає свою організаційну структуру, встановлює чисельність працівників і штатний розпис.

 

Варіант І. Запровадження «0,5», «0,7» тощо штатної одиниці

Розробку штатного розкладу потрібно проводити, спираючись на внутрішні організаційно-нормативні документи: діючу структуру з чисельністю працівників, положення з оплати праці.

Оскільки, у штатному розписі підприємства визначається чисельність працівників за кількістю штатних одиниць за кожною передбаченою штатним розписом посадою (професією). Звертаємо увагу, що посади (професії) в штатному розписі мають бути визначені з дотриманням Класифікатора професій.

Однак кількість штатних одиниць за відповідними посадами у штатному розписі не завжди обчислюється цілою штатною одиницею, тобто, якщо підприємство невелике або за посадою, на яку приймається працівник потрібно виконувати невеликий обсяг, то у штатному розписі може бути зазначено 0,5 штатної одиниці. Для цього підприємство може скористатися Методикою розрахунку чисельності окремих категорій працівників на основі норм з праці, затвердженого Наказом Мінпраці від 04.09.2000 р. №222; Міжгалузевими нормативами чисельності працівників бухгалтерського обліку, затвердженими Наказом Мінсоцполітики від 26.09.2003 р. №269; Міжгалузевими нормативами чисельності працівників юридичної служби, затвердженими Наказом Мінсоцполітики від 11.05.2004 р. №108 та ін.

Розмір 2/3 від окладу в штатному розписі не можна. Розрахунок у розмір 2/3 тарифної ставки від встановленого працівникові окладу проводиться у випадку простою згідно зі ст. 113 КЗпП.

 

Щодо місячного фонду заробітної плати зазначимо таке. Фонд заробітної плати на місяць складається з сум посадового окладу, доплат та надбавок. Визначається він за кожною посадою окремо. Щоб визначити фонд заробітної плати на рік за кожною посадою, потрібно помножити місячний фонд на відповідну кількість місяців. 

У випадку, якщо для посади у штатному розписі передбачено не цілу штатну одиницю, а її частинку, то:

  • у графі «Кількість штатних одиниць» вказується «0,5», «0,7» тощо;
  • у графі «Фонд заробітної плати» зазначається зарплата, що припадає на цю частинку;
  • у графі «Посадовий оклад»  - вказується сума цілого окладу.

Вказані зміни до штатного розпису керівник підприємства може затвердити особисто або наказом. Наказ доречний, якщо штатний розпис змінюють упродовж року або є додаткові вказівки про введення документа в дію (п. 3 гл. 6 розділу ІІ Правил №1000/5).

 

Варіант ІІ. У штатному розписі наводяться тільки цілі одиниці

За цим варіантом для посади у штатному розписі завжди передбачається ціла штатна одиниця, тоді:

  • у графі «Кількість штатних одиниць» вказується «1»;
  • у графі «Фонд заробітної плати» зазначається зарплата, що припадає на відповідну частину місячного посадового окладу залежно від зайнятості працівника – повної чи неповної;
  • у графі «Посадовий оклад»  - вказується сума цілого окладу.

 

Місячний фонд оплати праці у зазначеному випадку, визначатиметься за правилом роз’ясненим вище.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024108
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024431
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427