• Посилання скопійовано

Працевлаштування гендеректора на роботу в закордонну компанію: вплив на зарплату в українській компанії та ризики

В компанії встановлена дистанційна робота. Генеральний директор тимчасово знаходиться в іншій країні та планує працевлаштування в тій країні в компанії, яка є пов’язаною стороною (має одного спільного засновника). При цьому паралельно продовжуватиме виконувати трудові функції в українській компанії. Через це виникло декілька питань...

Питання:

1. Чи вважається працевлаштування у компанії, яка є пов’язаною стороною, зміною істотних умов праці для працівника в українській компанії? 

2.Чи можна, згідно з такими умовами, зменшити зарплату не пропорційно відпрацьованому часу (новий графік роботи - неповний робочий день), а до мінімального рівня заробітної плати встановленої в Україні? Які ризики у компанії можуть бути при такій зміні умов праці для генерального директора (перехід на неповний робочий день із мінімальною зарплатою)? Та які документи мають бути додатково оформлені?

 

Відповідь:

1.Чи вважається працевлаштування гендиректора у компанії за кордоном, яка є пов’язаною стороною, зміною істотних умов праці для працівника в українській компанії? 

Громадяни України мають право займатися трудовою діяльністю за кордоном, якщо така діяльність не заборонена законодавством України та держави перебування.

Права громадян України, які працюють за кордоном, захищаються законодавством України та держави перебування, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України (ст. 10 Закону про зайнятість).

Про це також зазначила Управління Держпраці у Хмельницькій області у своєму роз’ясненні.

Зміна істотних умов праці – це зміна систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших (ч. 3 ст. 32 КЗпП).

Тож, як бачимо, працевлаштування гендиректора на роботу в іноземну компанію не є для нього істотною зміною умов праці, оскільки він і надалі залишився працювати в українській компанії (не переводився) на своїй посаді, хоч і дистанційно. Це по суті укладення директором нового трудового договору.

 

2.Чи можна, в зазначеній ситуації, зменшити зарплату не пропорційно відпрацьованому часу (новий графік роботи - неповний робочий день), а до мінімального рівня заробітної плати в Україні? Які ризики у компанії можуть бути при такій зміні умов праці для генерального директора (перехід на неповний робочий день із МЗП)? Та які документи мають бути додатково оформлені?

Статтею 11 Закону №2136 передбачено, що на період воєнного стану дія окремих положень колективного договору може бути зупинена за ініціативою роботодавця. Тобто роботодавець, керуючись даною нормою, має право коригувати розмір зарплати працівників навіть у бік зменшення.

Неповний робочий час може бути запроваджений при прийнятті на роботу або згодом, за угодою сторін трудового договору: з ініціативи працівника (за його заявою, зазначивши, в якому обсязі він бажає зменшити тривалість робочого часу (в днях чи годинах) на підставі якої видається наказ з ознайомленням під підпис) або з ініціативи роботодавця (встановлюється за умови, що на підприємстві впроваджуються зміни в організації виробництва і праці, і з дотриманням процедури, передбаченої ч. 3 ст. 32 КЗпП (тільки наказ з ознайомленням під підпис)). 

Неповний робочий час може встановлюватися на певний період (на визначений строк) або без обмеження строком, про що обов'язково зазначається в наказі про переведення на неповний робочий час. 

Таким чином, зменшення зарплати чи встановлення роботодавцем працівнику неповного робочого часу є істотною зміною умов праці, про які роботодавець зобов'язаний повідомити працівника не пізніше як за два місяці до їх запровадження або зміни. Проте, на  час воєнного стану норми ст. 32 КЗпП про двомісячний строк попередження працівника про зміну істотних умов праці не застосовуються.

У запитанні зазначено, що гендиректор переходить на неповний робочий час (незалежно від того, з чиєї ініціативи), оплата праці має виплачуватися пропорційно до відпрацьованого часу, а не у фіксованій сумі окладу.

Оскільки, як відомо, неповна зайнятість – це зайнятість працівника на умовах робочого часу, що менший від норми, передбаченої законодавством, і може встановлюватися за договором між працівником і роботодавцем з оплатою праці пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку (п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону про зайнятість).

Тож, у разі встановлення неповного робочого часу оплата праці провадиться пропорційно відпрацьованому часу або залежно від виробітку, а ніяк не у фіксованому розмірі.

З дотриманням вищезазначеного, жодних ризиків підприємство не нестиме. 

У разі переведення гендиректора на неповний робочий час та виплати йому зарплати у фіксованому розмірі (МЗП) юрособа притягатиметься до фінансової відповідальності як за  порушення інших вимог законодавства про працю, - у розмірі 1 мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення. За повторне протягом року з дня виявлення порушення - у двократному розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення (абз. 9 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024108
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202453
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024431
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427